کد مطلب: ۳۳۶۴۲۰

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته پایانی آذر ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت / دلایل ادامه فشار فروش در بازار چه بود؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت / دلایل ادامه فشار فروش در بازار چه بود؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را قرمز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون ابهام سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهام مبنی بر تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد، ریزش قیمت‌‌ها در بازارهای جهانی و تاثیر تحریم‌ها بر میزان فروش شرکت‌های صادراتی باعث شد که شاخص از قله 165 هزار واحدی به 156 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت نیوز، پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (24 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3463 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 860 واحدی در رقم 164491 واحد جای گرفت.

روز یکشنبه ( 25 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4044 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 2778 واحدی در رقم 161707 واحد جای گرفت.

روز دوشنبه (26 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4619 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 1958 واحدی در رقم 159749 واحد جای گرفت.

روز سه‌شنبه ( 27 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3167 میلیارد ریال رسید و شاخص با افت 603 واحدی در رقم 159146 واحد جای گرفت.

روز چهارشنبه (28 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4479 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 3063 واحدی در رقم 156083 واحد جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه ، چهار عامل شاخص را نزولی کرد . از ظرفی بازار در انتظار گزارش‌های عملکرد آذرماه و 9 ماهه شرکت‌ها بود و شنیده‌ها حاکی از آن است که در میان مدت احتمال ریزش قیمت‌ کامودیتی‌ها است که این خبر تاثیر منفی بر بازار دارد. شرایط بازار نابسامان و کاملا بلاتکلیف است و کمبود نقدینگی را هم باید به آن اضافه کرد.

همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، دلایل عقب نشینی شاخص ، رسیدن قیمت نفت جهانی نفت به مرز 59 دلار، رو 2556 دلار و مس 6116 دلار، آلومینیوم 1940 دلار و سرب 1930 دلار بود که باعث تشکیل صف های فروش برای نمادهای پالایشی و پتروشیمی شد.

در جریان معاملات روز دو‌شنبه بازار سرمایه، دلایل برگشت مجدد شاخص به کانال ۱۵۹ هزار واحدی ، کاهش تقاضا در بورس کالا به دلیل چشم انداز نرخ دلار، نرخ جهانی و رکود اقتصادی، امید به توافق چین و آمریکا، رکود داخلی و اثر بر شرکت‌های تولیدکننده داخلی، تحریم و تخفیف نقدی شرکت های صادراتی و تغییر قراردادهای فروش از FOB به CFR است.

همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، عامل اصلی افت شاخص این است که افزایش بازده مورد انتظار بازار باعث کاهش نقدینگی شده و این نقدینگی بسیار کم بازار همراه با ترس موجب شده که به محض کوچکترین سیگال منفی بازار، حجم نقدینگی نزولی ‌شود.

در جریان معاملات روز چهار‌شنبه بازار سرمایه، عامل اصلی ریزش بیش از 3 هزار واحدی شاخص کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت خام بود که باعث تشکیل صف‌های فروش برای نمادهای پالایشی شد که این موضوع دیگر صنایع بورسی را هم تحت تاثیر قرار داد. در این روز هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 56.47 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت به 46.69 دلار رسید.

تاثیر دلار، نفت و حجم فروش بر بازار سرمایه

با توجه به رشد فزاینده و هیجانی شاخص کل بورس در شهریور ماه امسال و رسیدن به قله 195 هزار واحدی، پر واضح است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل رشد و ریزش‌های بزرگ بازار سرمایه ایران، قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است که از آبان ماه تا امروز هم قیمت دلار در بازار آزاد و هم قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی روند نزولی در پیش گرفته‌ است.

این روزها ابهام سرمایه‌گذاران در خصوص تداوم روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد، ریزش هرچه بیشتر قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و ترس از تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش شرکت‌های صادراتی باعث شده که سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهام به ویژه سهام شرکت‌های ارز محور و صادراتی بی‌اعتماد شوند و تنها به نوسان‌گیری سهم‌های صنایع کوچک و متوسط با ارزش بازار پایین اکتفا کنند تا گزارش‌های فصلی و 9 ماهه شرکت‌های بورسی منتشر شود.

رکود در برخی صنایع داخلی و پایین دستی، تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد و ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی باعث شده که حجم تقاضا برای محصولات در بورس کالا کاهش یابد، به همین جهت سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار بر این باورند که این سه عامل باعث خواهد شد که میزان درآمد و به دنبال آن قیمت سهام شرکت‌های دلاری در سال آینده کاهش پیدا کند.

البته انتظار می‌رود که با نزدیک شدن نرخ ارز در بازار آزاد به نرخ ارز در سامانه نیما به منظور کاهش چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت و حجم صادرات نفتی ایران و ضرورت نرخ‌های تسعیر بالاتر ارز در سامانه نیما از محل تبدیل درآمدهای صادراتی، نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ ارز در بازار آزاد متمایل شود که این موضوع می‌تواند درآمد حاصل از نرخ تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی را بهبود بخشد.

همچنین تنش‌های تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا، روند بی‌ثباتی بر بازارهای جهانی حاکم کرده که براساس شواهد پایان جنگ تجاری بین چین و آمریکا بسیار محتمل است که این موضوع به نگرانی‌ها درمورد رکود در اقتصاد جهانی خاتمه خواهد داد و باعث افزایش نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی می‌شود.

اما مهمترین ترس سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهم‌های دلاری، تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش شرکت‌های صادراتی است که برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که صادرات کشور از لحاظ دلاری در آبان ماه با افتی تقریبا 50 درصدی نسبت به ماه‌های قبل همراه بوده است. این موضوع بیانگر آن است که به منظور اینکه منابع ریالی دولت کاهش پیدا نکند، کاهش نرخ دلار به نرخ‌های زیر 8 تا 9 هزار تومان دیگر برای دولت به صرفه نخواهد بود.

امیدوار نیستیم

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: تداوم روند کاهشی نرخ دلار در طول هفته جاری و افت قابل توجه قیمت نفت خام در روز چهارشنبه باعث شد که شاخص نتواند کف قبلی خود یعنی 159800 واحد را حفظ کند و به کانال 156 هزار واحدی رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر خیلی امیدواری نسبت به آینده نیست یا حداقل شرایط آینده بازار برای سرمایه‌گذاران شفاف نبوده، به همین جهت اگر یک شرکتی جذابیت سرمایه‌گذاری نیز داشته باشد به دلیل اینکه در کنار سایر شرکت‌ها است تحت تاثیر شرایط بازار قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به عبارتی در حال حاضر کلیت بازار منفی است و اگر موقعیت تعدادکمی از سهم‌ها مطلوب نیز باشد آن سهم‌ها هم تحت تاثیر جو منفی بازار قرار گرفته و افت قیمتی پیدا می‌کنند.

هلالات با بیان اینکه بازار نمی‌تواند به تعادل برسد، افزود: گام اول برای اینکه بازار روند مثبت و صعودی در پیش گیرد این است که به تعادل برسد، اما هر هفته این تعادل به دلایل مختلفی ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال نمی‌شود انتظار داشت که قیمت جهانی نفت خام 10 درصد کاهش پیدا کند و بازار به این کاهش شدید قیمت جهانی نفت واکنش منفی نشان ندهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین این روزها اخباری مبنی بر لغو معافیت‌ مالیاتی برای بخش صادرات و اخذ مالیات از شرکت‌های صادراتی منتشر شده است که این موضوع باعث می‌شود که بازار به تعادل نرسد.

دلایل ادامه فشار فروش در بازار

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: شاخص کل در هفته گذشته در ادامه فشار فروش در بازار از محدوده 165 هزار واحد افت کرد و هم اکنون در کانال 156 هزار واحدی قرار گرفته است.

میرزایی افزود: دلایل ادامه فشار فروش در بازار، افت قیمت نفت به زیر 60 دلار، ادامه نگرانی‌ها از آینده اقتصاد جهانی و احتمال رکود در بازار کامودیتی‌ها و نامعلوم بودن سرنوشت جنگ تجاری بین چین و آمریکا است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: فشار فروش در بازار در این روزها به حدی بالا بوده است که حتی سهام گروه خودرویی هم با خبر خوب افزایش نرخ‌ها نتوانست مسیرش را از روند کلی بازار جدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.