کد مطلب: ۳۳۶۳۴۷

عامل اصلی ریزش بیش از ۳ هزار واحدی شاخص / مقصد بعدی قیمت نفت کجاست؟

عامل اصلی ریزش بیش از 3 هزار واحدی شاخص / مقصد بعدی قیمت نفت کجاست؟

امروز شاخص با ریزش 3063 واحدی در کانال 156 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل ریزش امروز بازار سرمایه چه بود و کدام نمادها بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشتند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز چهارشنبه (28 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4479 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 3063 واحدی در رقم 156083 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3924 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 17 واحد در رقم 1791 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای چکارن، زپارس، سبجنو، قشهد صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای زکشت و سرچشمه صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وبملت، وبصادر، ونوین، وخاور، سپ» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، کگل، شبندر، پارس، فارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «تاپیکو، ومعادن، وبصادر، فولاد، شبندر» بود و نمادهای «خساپا، وبملت، خموتورح، کمند، وسینا» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای شبندر، شپترو، کچاد، سدشت، وتجارت بود و نمادهای وبصادر، وبملت، چکارن، شتران، خنصیر بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

علی‌رغم پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز هم شاخص کل بورس روند نزولی، اما باشدت بیشتری نسبت به چهار روز ابتدایی جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری به خود گرفت و در کانال 156 هزار واحدی ایستاد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه به دلیل کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت خام برای نمادهای پالایشی صف فروش تشکیل شد که این موضوع دیگر صنایع بورسی را هم تحت تاثیر قرار داد.

عواملی که قیمت نفت را نزولی کرد

به دنبال افزایش ذخایر جهانی، امروز چهارشنبه ( 28 آذرماه 97) قیمت نفت به پایین‌ترین میزان یک سال گذشته رسید ، به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 56.47 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت به 46.69 دلار رسید.

به دلیل نگرانی از بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اختلالات عرضه موجب شد در سه‌ماهه چهارم سال بازار با افزایش عرضه مواجه شود. از یک‌سو در ماه‌های اخیر تولید هر سه کشور عربستان و روسیه و ایالات متحده برای جبران این خسارت به بالاترین حد خود رسیده و از سوی دیگر آمریکا یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی در چهارم نوامبر، به هشت مشتری اصلی نفت ایران معافیت اعطا کرد.

یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت نفت خام در ماه‌های اخیر، افزایش نرخ بهره در آمریکاست. فدرال‌رزرو ممکن است بار دیگر در هفته آینده نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره در آمریکا، تقویت شاخص دلار، افزایش نوسانات در اقتصادهای نوظهور و کاهش تقاضا برای نفت را به دنبال دارد که در نتیجه آن قیمت نفت نیز کاهش بیشتری می‌یابد. به‌رغم توافق کاهش تولید، رکود اقتصادی در جهان کار اوپک و هم‌پیمانانش را برای ایجاد تعادل در بازار بسیار مشکل خواهد کرد.

اما برخی تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بودند که قیمت جهانی نفت تا 42 دلار ریزش پیدا خواهد کرد و سپس یک برگشت اصلاحی بین۶۰ تا ۵۵ دلار در ماه‌های آتی داشته باشد.

دلایل عدم اقبال سرمایه گذاران به سهم‌های دلاری

مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در حال حاضر بازار از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و همین عامل موجب شده که بیشتر نمادهای بازار کاهش قیمت را تجربه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر ارزش معاملات بازار بسیار پایین است و تا زمانی که در این محدوده باشد نمی‌توان بازار را رونددار در نظر گرفت.

افضلیان افزود: یکی از اتفاقاتی که این روزها باعث عدم اقبال سرمایه‌گذاران نسبت به خرید سهام شرکت‌های فلزی و پتروشیمی شده، بحث‌های مربوط به کاهش مقداری فروش و نرخ فروش محصولات در بورس کالا است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کاهش قیمت جهانی محصولات فلزی و همگام با آن عدم تقاضا در بورس کالا و کاهش نرخ‌های بورس کالا موجب شده است که شرکت‌ها با مشکل فروش مواجه شوند. حال باید دید که گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها چگونه است و آیا فروش آنها به اندازه‌ای است که بازار تا این حد به این شرکت‌ها بدبین شده است.

افضلیان افزود: در خصوص گروه پتروشیمی نیز وضعیت به همین منوال است، کاهش قیمت جهانی نفت و از طرفی کاهش قیمت میعانات نفتی و همگام با آن متانول موجب شده که شرکت‌های وابسته به این گروه هم نتوانند گزارش‌های ماهانه خوبی را روانه بازار کنند و همین عامل هم موجب عقب‌نشینی خریداران از شرکت‌های این گروه شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.