کد مطلب: ۳۱۰۶۲۹

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته سوم مهر ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/ چه عواملی باعث احیای شاخص شد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/ چه عواملی باعث احیای شاخص شد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را سبز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و روند نزولی نرخ دلار در بازار آزاد باعث ریزش شاخص کل بورس طی هفته جاری شد و شاخص را از قله 185 هزار واحدی به رقم 181 هزار واحد رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران در خصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که همچنان روند بازار سرمایه در هفته سوم مهرماه صعودی است و صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی‌های اوره‌ای، پالایشی و بانکی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (14 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 18681 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 1474 واحد در رقم 184085 جای گرفت.

روز یکشنبه (15 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 17345 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 7665 واحد در رقم 176419 جای گرفت.

روز دوشنبه ( 16 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 11871 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 1233 واحد در رقم 175185جای گرفت.

روز سه‎شنبه (17 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 18591میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 5662 واحد در رقم 180847 جای گرفت.

روز چهارشنبه ( 18 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 13171 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 168 واحد در رقم 181015جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه نمادهای «وامید، شبدر، شپدیس، شپنا، ومعادن » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فولاد، فملی، پارس، کچاد، کگل » بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

‎ به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، روز شنبه را می‌توان یکی از خاص‌ترین روزهای بازار معرفی کرد. به عبارتی اگر قرار بر تمثیلی از معاملات بی‌هدف و هیجانی در بازار سهام باشد می‌توان این روز را نشانه‌گذاری کرد.

از این رو معاملات از دقایق آغازین رشد را تجربه کرد و از سطح 185 هزار واحد طی یک ساعت به مرز 190 هزار واحد رسید، اما پس از آن شاهد تغییر نابه‌هنگام وضعیت بازار در تمام گروه‌ها به‌ویژه گروه‌های پیش رو نظیر بانک، فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و فلزات اساسی شدیم و قیمت‌ها تنها طی 30 دقیقه از صفوف خرید به صفوف فروش تبدیل شدند.

در این روز دو مسئله حاشیه‌ای مطرح شد. بحث اول شایعه دستور سازمان بورس مبنی بر حذف معاملات اعتباری بود که گمانه‌هایی را از علت حجم بالای ناگهانی عرضه‌ها در پی داشت و از سوی دیگر گمانه زنی‌هایی از رد لایحه FATF به واسطه فشار‌های وارده به دولت و مجلس شنیده می‌شد که این حجم عرضه‌ها یکی از آثار احتمالی رد لایحه است. بخشی از بدنه فعال در بازارهای اقتصادی اعتقاد داشتند که التهابات ایجاد شده در بازار ارز طی روزهای گذشته و حتی بازار سرمایه یک بازی سیاسی پیش از بررسی لایحه FATF است.

همچنین در جریان معاملات روز یک‌شنبه بازار سرمایه نمادهای «شنفت، سپ، وملی، قشرین، غسالم» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، فارس، پارس، فملی، کگل» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، هنوز نیمه اول معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه به پایان نرسیده بود که شاخص کل بورس با ریزش 6275 واحدی به کانال 177 هزار واحد رسید تا اینکه لایحه CFT در مجلس تصویب شد. حجم نقدینگی بالا و ورود افرادی که علم کافی درباره عملکرد بازار سرمایه نداشتند باعث ریزش شدید شاخص کل بورس در جریان معاملاتی روز یکشنبه بازار سرمایه شدند. همچنین بازگشایی نماد فارس باعث ریزش 1230 واحدی شاخص شد، البته به نظر می‌رسید که جنگ سیاسی وارد بازار سرمایه روز یکشنبه شده بود.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه نمادهای «فولاد، کگل، ومعادن، کچاد، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فارس، جم، اخابر، وبملت، رانفور» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، رفتارهای هیجانی این‌روزها کمی خطرناک است. بعضی افراد با صراحت بیان می‌کنند که این شرایط نتیجه ورود سهامداران تازه وارد است، اما با توجه به نقد شوندگی سریع در بازار سهام تمام سهامداران دچار این ترس شده‌اند که نکند بازار مانند سال ۹۲ به کما برود، اما شرایط کنونی با سال ۹۲ متفاوت است و برخی شرکت‌ها از افرایش نرخ دلار منتفع می‌شوند و از تحریم نیز کمترین آسیب را می‌بینند. تنها سهام‌های بنیادی می‌توانند بازار را از این آشفتگی نجات دهند مانند فولاد که شاخص ساز هستند به همین جهت در روز دوشنبه نیز عرضه‌های بورس کالای این شرکت توانست سهم را تا مثبت کامل پیش ببرد.

همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه نمادهای «فولاد، فارس، فملی، پارس، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «خودرو، ونوین، فایرا، فولاژ، وپارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، پس از افت شاخص در چند روز اخیر، اکثریت قریب به اتفاق سهم‌ها به نقطه حمایتی خود نزدیک شدند و انتظار می‌رفت که امروز بازار مثبت شود. از طرفی جریان پولی که در روزهای اخیر و همزمان با جهش شاخص وارد بورس شده است، عملکرد هیجانی و خیلی شدید میل به صف نشینی دارد. از این رو، در روزهایی که بازار منفی است شاهد صف‌های عجیب و قریب فروش و در روزهایی که بازار مثبت است شاهد صف‌های خرید هستیم.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه نمادهای «شپنا، کچاد، تاپیکو، پارس، پارسان » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « رمپنا، اخابر، وبصادر، حکشتی، وتجارت» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، بازار در حال برگشت به روال طبیعی است و به دلیل خروج سهامداران تازه‌ وارد از بازار سرمایه سهم‌های بنیادی از غیر بنیادی در حال جدا شدن هستند.

باتوجه به اینکه گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها در حال آماده شدن است و به مرور تا اوایل آبان ماه بر روی سامانه کدال قرار خواهند گرفت، به همین جهت شرکت‌هایی که در شش ماهه نخست امسال عملکرد خوبی داشتند دوباره می‌توانند مورد تقاضا برای خرید سهام قرار گیرند و شرکت‌های فولادی، معدنی، پتروشیمی با توجه به گزارش‌های ماهانه‌ای که ارائه داده‌اند در اولویت‌ قرار دارند.

خروج نقدینگی از بازار سرمایه

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص روند بازار سرمایه در هفته سوم مهر ماه امسال، گفت: ورود حقیقی‌ها به بازار سرمایه از آنجایی شروع شد که شاخص کل بورس به کانال 140 هزار واحد رسیده بود و نقدینگی که توسط حقیقی‌های بازار وارد بورس شد، رشد بسیار شارپ بازار و رسیدن شاخص کل بورس به قله 197 هزار واحدی را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رشد شارپ شاخص کل بورس باعث شد که اصلاحی در روند صعودی بازار سرمایه ایجاد شود و این اصلاح شاخص کل بورس را به کانال 175 هزار واحد رساند.

تقی‌نژاد افزود: البته معتقدم که این اصلاح روند صعودی شاخص کل بورس را هموارتر خواهد کرد. قاعدتا زمانی که شاخص کل بورس با شیب تندی روند صعودی به خود می‌گیرد باید با همان شیب روند نزولی داشته باشد تا بتواند رشد بعدی را رقم بزند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تنها 20 درصد از نقدینگی که توسط حقیقی‌ها وارد بازار سرمایه شده بود از بازار خارج شده است به همین جهت پیش‌بینی می‌کنم که شاخص کل بورس تا پایان فصل پاییز و در بدترین حالت تا پایان فصل زمستان با توجه به ارزش جایگزینی شرکت‌ها به قله 240 هزار واحدی برسد.

فروش مشکوک خودرویی‌ها و بانکی‌ها

همچنین مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص روند بازار سرمایه در هفته سوم مهرماه امسال، گفت: در ابتدای هفته جاری همچنان هیجانات منفی هفته گذشته وجود داشت، البته برخلاف هفته گذشته در ابتدای این هفته دید تحلیلی حاکم بود و ارزش سهام برخی شرکت‌ها همچون پتروشیمی با دید تحلیلی افزایش پیدا کرد، اما فروش‌های مشکوکی که در برخی گروه‌ها اتفاق افتاد مانند گروه خودرویی و برخی نمادهای بانکی باعث شد که بازار بسیار پرنوسان شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین هرچه به آخر هفته نزدیک‌تر شدیم حتی سهم‌هایی که تحلیلی‌تر بودند ارزش آنها کمتر شد، اما در آخر هفته سهم‌های تحلیلی متعادل‌تر معامله شدند و با هر نوع مفروضات بدبینانه‌ای هم درحال حاضر قیمت سهام‌های بنیادی پایین است و باید رشد کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.