خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۲۶۸۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون صنایع مجلس:

در جلسه غیرعلنی امروز مجلس با رضا رحمانی چه گذشت؟ / تلاش برای حفظ قیمت‌های فعلی بازار خودرو

در جلسه غیرعلنی امروز مجلس با رضا رحمانی چه گذشت؟ / تلاش برای حفظ قیمت‌های فعلی بازار خودرو

محمدرضا منصوری در پاسخ به این سوال که آیا وزیر برنامه‌ای در خصوص کاهش قیمت خودرو در نشست غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی ارائه داد؟ افزود: در حال حاضر بیشترین تلاش وزیر صنعت حفظ قیمت فعلی خودرو است، به طوری که تثبیت قیمت خودرو اولویت اصلی رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز یکشنبه ( 26 خرداد ماه 97) جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و قرار است که در این جلسه غیر علنی رضا رحمانی در خصوص وضعیت بازارهای مختلف مرتبط با حوزه مسئولیت وزارتخانه صنعت و همچنین درباره وضعیت بازار خودرو، دلایل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، راهکارهای کاهش قیمت خودرو به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ دهد.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: امروز وزیر صمت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که سه عامل تامین مواد اولیه، تامین نقدینگی و قیمت دلار باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا امروز وزیر در خصوص دلایل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو توضیحی داد؟ تصریح کرد: بحث گرانی خودرو در نشست غیر علنی امروز مجلس با وزیر صنعت خیلی مطرح نشد، اما گفته شد که شرایط بازار خوردو نسبت به گذشته بهتر شده و میزان تولید خودرو افزایش پیدا کرده است و این صنعت با حجم بالای بدهی‌هایی که از گذشته مانده دست و پنچه نرم می‌کند و امیدوارند که وضعیت بازار خودرو بهتر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا وزیر برنامه‌ای در خصوص کاهش قیمت خودرو به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داد؟ افزود: در حال حاضر بیشترین تلاش وزیر صنعت حفظ قیمت فعلی خودرو است به طوری که تثبیت قیمت خودرو اولویت اصلی رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صحبت‌های وزیر درخصوص بازار خودرو قانع شدند یا اینکه احتمال استیضاح ایشان وجود دارد؟ گفت: احتمال استیضاح رضا رحمانی وجود ندارد.

چندی پیش خبری در فضای رسانه‌ای کشور جریان ساز شد مبنی بر اینکه شخص رئیس جمهور خود تصمیم به برکناری رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل عملکرد ضعیف وی در ساماندی بازار خودرو دارد.

به نظر می‌رسید که جلسه غیر علنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی با وزیر صنعت در همین رابطه باشد، اما رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص دلیل نشست غیر علنی امروز مجلس با رضا رحمانی این طور عنوان کرده است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه همکارانش در این جلسه حضور یافتند و درباره ابعاد مختلف صنعت، موضوع صنایع معدنی و شرایطی که سرمایه گذاران بتوانند در یک وضعیت قابل پیش بینی فعالیت خود را انجام دهند، توضیحاتی ارائه کردند!

اخیرا رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به «تجارت‌نیوز» اعلام کرده بود که شخص رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور از عملکرد وزارت صنعت در حوزه‌های مختلف و مشکلاتی که پیش آمده از جمله بازار خودرو به هیچ عنوان رضایتی ندارند، درست است که برکناری رضا رحمانی از سوی شخص رئیس جمهور تکذیب شد، اما فعلا بحث استیضاح رضا رحمانی در کمیسیون صنایع مجلس مطرح نیست و اگر شرایط به این روال طی شود احتمال استیضاح وزیر صنعت در مجلس بسیار وجود دارد.

۲۲ دی ماه امسال بود که خودروسازی سایپا با افزایش ۳۰ تا ۸۶ درصدی قیمت‌ خودروهای تولیدی خود موج جدیدی از گرانی‌ها را کلید زد به طوری که قیمت پراید به 50 میلیون تومان رسید و بهانه افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان افزایش قیمت ارز بود که ابتدا شورای رقابت اجازه این افزایش قیمت را به خودروسازان نمی‌داد، اما پس از اینکه سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان متولی قیمت‌گذاری بازار خودرو شد، قرار بر این شد که قیمت خودرو 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار تعیین شود تا از این طریق بازار خودرو ساماندهی شود.

اما وضعیت بازار خودرو نه تنها ساماندهی نشد، بلکه روز به روز بدتر هم شد به طوری که دو غول بزرگ خودروسازی کشور در حالی روزانه طرح‌های پیش فروش و فروش فوری خود را تمدید می‌کنند که آمارها نشان از کاهش تولید خودرو از ابتدای سال 98 دارد و همچنین در حال حاضر 150 هزار دستگاه خودرو ناقص به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد تومان در پارکینگ خودروسازان دپو شده است که وزیر صنعت به همراه خودروسازان دلیل عدم انجام به تعهدات را کمبود قطعه عنوان می‌کنند که در این رابطه دبیر انجمن قطعه‌سازان مطرح کرده است که تنها یک قطعه‌ساز انحصاری که دلار چهار هزار و 200 تومانی برای واردات قطعه هم دریافت کرده اقدام به عدم عرضه قطعه به خودروسازان کرده است!

متاسفانه وضعیت نابسامان بازار خودرو صدای مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران را هم درآورده است به طوری که محمد علی اسفنانی با زیر سؤال بردن پیش‌فروش خودروسازان، ادعای کمبود قطعه را قابل‌قبول ندانسته و می‌گوید: آنچه پیش از این در مورد غیر‌واقعی بودن کمبود قطعه خودرو عنوان کردم یک بحث کاملاً منطقی است و با منطق سازگاری دارد، زیرا این یک تناقض آشکار است بین اینکه خودروسازان اعلام کنند به خاطر کمبود قطعه امکان تولید ندارند و هزاران اتومبیل را به این بهانه در جا‌های مختلف به صورت ناقص انبار کنند و از سوی دیگر همزمان مجوز فروش فوری بگیرند! اگر ما واقعاً قطعه نداریم و نمی‌توانیم خودرو تولید کنیم، چطور می‌توانیم فروش فوری داشته باشیم؟!

آن طور که از صحبت‌های امروز وزیر صنعت در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی می‌توان استنباط کرد این است که وزیر برنامه‌ای برای کاهش قیمت خودرو ندارد و تلاش و برنامه‌های وی فعلا برای ثبات در بازار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کوروش احمدی

    اگر مجلس نتواند وزیر صنعت را استیضاح کند پس […]بیش نیست […] در گرانی خودرو دست دارد همین امر باعث نارضایتی مردم نسبت به حکومت شده تو را به خدا به مردم کمک کنید