کد مطلب: ۲۶۳۶۶۱

بازندگان اصلی جنگ تجاری امریکا و چین

بازندگان اصلی جنگ تجاری امریکا و چین

قرار است که تعرفه‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به شرکت‌های امریکایی که از سیاست‌های صنعتی پکن آسیب‎ دیده‎‌اند، کمک کنند. با این حال، تحلیل‌گران بر این باورند که به زودی این شرکت‌های امریکایی هستند که از این تعرفه‌ها متضرر می‌شوند.

الهام میرمحمدی: قرار است که تعرفه‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به شرکت‌های امریکایی که از سیاست‌های صنعتی پکن آسیب‎ دیده‎‌اند، کمک کنند. با این حال، تحلیل‌گران بر این باورند که به زودی این شرکت‌های امریکایی هستند که از این تعرفه‌ها متضرر می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، به گفته مدیران شرکت‌های امریکایی احتمالا قطعات و لوازم مورد نیاز برای تولید محصولات با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. از سوی دیگر، شرکت‌های چندملیتی که بخش بزرگی از بازار عظیم چین را تشکیل می‌دهند هم نگران ادامه کسب‌وکار و فعالیت‌های خود در این کشور هستند.

جمعه گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که تعرفه 25 درصدی بر صادرات محصولات چینی به ارزش 50 میلیارد دلار اعمال خواهد کرد.

تعرفه‌های مورد نظر ترامپ که دولت آمریکا آن را پاسخی برای نقض مالکیت معنوی می‌داند، در دو مرحله وضع خواهند شد. در مرحله اول وضع تعرفه 25 درصدی بر 800 کالای صادراتی از چین به ارزش 34 میلیارد دلار، از 5 جولای آغاز می‌شود. وضع تعرفه‌ها برای 280 کالاهای دیگر نیز در مرحله بعدی اجرا خواهد شد.

مقامات چینی به سرعت به اعلامیه ترامپ واکنش نشان دادند و اعلام کردند که بر برخی کالاهای امریکایی نظیر خودرو، محصولات کشاورزی و دریایی تعرفه وضع خواهند کرد.

از سوی دیگر، این اعلامیه کسب‌وکارها و گروه‌های صنفی را بر آن داشته تا به تخمین هزینه‌های بالاتر ناشی از تعرفه‌ها در زنجیره عرضه بپردازند. طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها از سازندگان تراشه‌ها و سخت‌افزارها گرفته تا غول‌های هواپیمایی چون بوئینگ تحت تاثیر این تعرفه‌ها خواهند بود.

اعضای انجمن صنایع نیمه‌هادی با نمایندگان مهمی چون شرکت‌های اینتل و کوالکام گفته‌اند که دولت امریکا قرار است تعرفه‌هایی برای تراشه‌های کامپیوتری که از چین وارد می‌شود، در نظر بگیرد.

شرکت‌های امریکایی اغلب تراشه‌های ساخته‌شده را برای مونتاژ، آزمایش و بسته‌بندی به چین ارسال می‌کنند. بنابراین بازگشت این تراشه‌ها به کشور مشمول تعرفه‌های جدید می‌شود.

این انجمن در بیانیه‎ای اعلام کرد: در حالی که ما نگرانی ایالات متحده و دولت ترامپ را در مورد انتقال فناوری اجباری چین و نقض مالکیت معنوی درک می‌کنیم، تعرفه‌های پیشنهادشده برای نیمه‌هادی‌های چین که بخش اعظم تولید آن -تحقیق و طراحی-در ایالات متحده انجام می‌شود، نتیجه عکس خواهد داد.

نمودار زیر تجارت میان دو کشور را در سال 2017 نشان می‌دهد:

روابط تجاری چین و امریکا در سال 2017

روابط تجاری چین و امریکا

از سوی دیگر روز جمعه، سهام شرکت‌های بزرگی چون بوئینگ و کاترپیلار به ترتیب با افت یک درصدی و دو درصدی مواجه شدند.

بوئینگ بزرگ‌ترین کمپانی صادرکننده در امریکاست و چین یک بازار بزرگ و حیاتی برای این شرکت محسوب می‌شود. مقامات این شرکت سال گذشته اعلام کرده بودند که انتظار می‌رود چین طی 20 سال آینده نزدیک، بودجه‌ای بالغ بر 1.1 تریلیون دلار برای خرید 7200 هواپیمای جدید در نظر می‌گیرد.

چین پیش از این هم تهدید کرده بود که در صورت ادامه تهدیدهای ترامپ، هواپیماهای ایرباس را به جای بوئینگ خریداری می‌کند.

تاکنون شرکت‌های امریکایی که در چین فعالیت‌‌ می‌کنند، به امید انجام یک توافق مناسب میان چین و امریکا تلاش کرده‌اند تا توجه چندانی جلب نکنند. اما با آغاز مقررات و اقدامات مقابله‌جویانه چینی‌ها، این شرکت‌ها هدف مقامات چینی خواهند بود.

کاخ سفید اعلام کرده، تا 30 ژوئن محدودیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایالات متحده را اعلام خواهد کرد. در حال حاضر اطلاعات کافی و کاملی در این زمینه وجود ندارد. اما با آغاز اجرایی شدن محدودیت‌ها، شرکت‌های بزرگ امریکایی با کاهش سرمایه‌گذاری خارجی مواجه خواهند شد.

این محدودیت‌ها هم به اندازه تعرفه‌ها توجه شرکت‌های بسیاری را به خود جلب کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.