کد مطلب: ۵۹۶۰۳۳

جهش ناگهانی طلای جهانی

جهش ناگهانی طلای جهانی

رسیدن تورم آمریکا به قله ۳۰سال اخیر، باعث جهش ناگهانی طلای جهانی شد. سطح قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل۲/ ۶درصد افزایش یافت تا بالاترین نرخ تورم از سال ۱۹۹۰ ثبت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اکتبر ۲/ ۶ درصد افزایش یافت و نسبت به ماه گذشته افزایشی ۹/ ۰ واحد درصدی را ثبت کرد. این بالاترین رکورد تورم در اقتصاد آمریکا از سال ۱۹۹۰ به حساب می‌آید.

براساس این گزارش تورم هسته نیز با حذف مواد غذایی و انرژی، ۶/ ۴ درصد افزایش یافت. این در حالی است که پیش‌بینی کارشناسان از تورم ماه اکتبر، رقمی در حدود ۸/ ۵ درصد بود. این افزایش قیمت‌ها را بیشتر می‌توان در حوزه‌های انرژی، مسکن، خوراک، وسایل نقلیه دست دوم و همچنین خودروهای نو جست‌وجو کرد. در پی این اتفاق قیمت فلز زرد که به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاران در شرایط تورمی شناخته می‌شود، جهشی ۴۵ دلاری را تجربه کرد و تا مرز هزار و ۸۷۰ دلار پیشروی کرد. اما در ادامه بخشی از قیمت خود را از دست داد و تا زمان تهیه این گزارش(ساعت ۱۹) به هزار و ۸۶۰ دلار بازگشت.

در میان گروه‌های مختلف مورد بررسی در شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا، بیشترین بار تورمی بر دوش گروه انرژی بود. تورم گروه انرژی با رشدی ۸/ ۴ درصدی، بیشترین سهم را در تورم ماه اکتبر بر عهده داشت و تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه به ۳۰ درصد رسید. در این گروه بیشترین افزایش قیمت مورد توجه نفت کوره (مازوت) بود که با افزایشی ۳/ ۱۲ درصدی نسبت به ماه گذشته، تورم سالانه تقریبا ۶۰ درصدی را ثبت کرد. تورم مواد غذایی نیز با افزایش‌ ۹/ ۰ واحد درصدی به ۳/ ۵ درصد رسید.

قیمت سایر اقلام نیز با افزایش‌ یک واحد درصدی نسبت به ماه گذشته به ۴/ ۸ درصد رسید. بیشترین سهم را نیز در این گروه قیمت خودروهای دسته دوم و وانت‌ها با افزایشی ۵/ ۲ واحد درصدی داشتند تا تورم سالانه این گروه به ۲۵ درصد برسد. وزارت کار در گزارش دیگری نیز اعلام کرد که با توجه به تورم ماه اکتبر دستمزدهای حقیقی نیز ۵/ ۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند. این در حالی است که دستمزدهای اسمی در یک ماه گذشته بر اساس گزارش وزارت کار رشدی ۴/ ۰ درصدی داشته‌اند.

تحلیل‌گران این تورم را حاصل ایراد در چرخ‌دنده‌های عرضه و زنجیره تامین می‌دانند. اتفاقی که در پی افزایش واکسیناسیون و بازگشت تقاضا به سطح پیش از پاندمی و عدم توانایی پاسخگویی عرضه‌کنندگان به این نیاز در حال وقوع است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.