کد مطلب: ۴۹۵۰۸۱

گزارش تجارت‌نیوز از چشم‌انداز بازار طلا:

حباب طلا ترکید؟ / سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان می‌رسد؟

حباب طلا ترکید؟ / سکه به زیر 10 میلیون تومان می‌رسد؟

قیمت سکه طلا که امسال تا 16 میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا با سقوط شش میلیون تومانی به کانال 10 میلیون تومان رسیده است. کارشناسان اقتصاد معتقدند که پس از انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری امریکا، انتظارات تورمی مردم کاهش داشته و قیمت سکه و دلار را ریزشی کرده است اما این کاهش انتظارات تورمی تا کجا کار می‌کند و قیمت‌ها را به زیر می‌کشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار طلا در ایران هم‌زمان با کاهش قیمت دلار با ریزش بهای جهانی طلا روبروست. با انتشار اخبار تولید واکسن کرونا قیمت جهانی طلا تا ۱۸۷۸ دلار در هر اونس کاهش داشته و سقوط به کانال ۱۷۰۰ دلاری طلا خیلی از سرمایه‌گذاران این بازار را نگران کرده است.

خصوصا که سقوط سنگین در بازار جهانی طلا پیش از این نیز اتفاق افتاده بود. حالا طلا در سه هفته اخیر بیشتر از ۹ درصد سقوط کرده است. از آن سمت بهای دلار در بازار تهران که تا 30 هزار تومان صعود کرده بود حالا به کانال 24 هزار تومان عقب‌نشینی داشته است.

این دو عامل بهای سکه را تا کف کانال 10 میلیون تومان کشانده و بهای هر قطعه سکه طرح قدیم امروز در بازار تهران به 10 میلیون و 80 هزار تومان رسید. حالا اما پرسش این است که آیا ریزش‌ها ادامه‌دار شده و سکه را به زیر 10 میلیون تومان می‌کشاند؟

وضعیت برزخی ریزش مقطعی و صعود دوباره قیمت‌ها

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا و رییس پیشین اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز می‌گوید که ممکن این است این اتفاق برای کوتاه‌مدت رخ دهد اما تضمینی وجود ندارد که دوباره قیمت‌ها صعودی نشوند.

او در توضیح این ماجرا ادامه می‌دهد: بازار طلا و دلار در ایران در انتظار مذاکره با امریکا و مهار قیمت‌ها به سر می‌برد و همین مساله بخشی از ذخایر خانگی افراد را به بازار عرضه کرده است، در عین اینکه تقاضا کم شده است.

به جز این تعطیلات دو هفته‌ای بازار طلا و دلار روی کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است و اگر تنش سیاسی در منطقه ایجاد نشود، ممکن است قیمت سکه تا زیر 10 میلیون تومان برسد.

محمدولی تاکید می‌کند: با این وجود قیمت‌ها به چند علت احتمال دارد که پایدار نباشد. علت اول این است که در فصل زمستان زمان تسویه حساب‌های ارزی است و هم‌زمان با سال نو چینی، کریسمس و در ادامه سال نو شمسی، تقاضا برای خرید در بازار جهانی و واردات افزایش دارد و در نتیجه مصارف دلار بالا می‌رود.

این کارشناس بازار طلا ادامه می‌دهد: از آن سمت حتی در صورت مذاکره موفقیت‌آمیز با امریکا بازگشت صادرات نفت و درآمدهای ارزی ناشی از آن به سرعت امکان‌پذیر نیست و بازار در مقابل ریزش بیشتر قیمت‌ها مقاومت می‌کند.

ضمن اینکه تحلیلگران جهانی بازار طلا هم اعتقاد دارند که واکسن کرونا به صورت گسترده حداقل تا نیمه دوم سال 2021 به بازار نمی‌رسد و ترمیم اقتصاد پس از کرونا زمان‌بر است و همین مساله ترمز طلا را در بازار جهانی می‌کشد و به همین دلیل است که بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌های اخیر چشم‌انداز خود از قیمت طلا افزایشی می‌دانند.

با تمام این اوصاف محمدولی اعتقاد دارد که ریزش مقطعی قیمت‌ها و برگشت دوباره آن به روال صعودی، وضعیت امیدوارکننده‌ای نیست و تا زمانی که بازار به ثبات نرسد وضعیت اقتصاد نگران‌کننده می‌ماند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید گزارش ریزش سنگین قیمت طلا را مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام حضور مردم شریف وغافل از زد بندهای دولتی ها وسرمایه داران بی درد سرمایه دارانی که همچون موشهایی که عاشق بازی با سکه گردو وفندوق هستند وبا جمع آوری انها برای خود سرگرمی ساخته وبدون استفاده از این ثروت کلان خود در خلوت مشغول بازی با چیزهایی را که جمع کرده اند مشغول یه قول و دوقل بازی کردنند وبه هیچ عنوان جاضر نیستند داشته های خود را در راه تولید وکار آفرینی هزینه کنند چرا که حکومت حاکم انچنان قوانین دست وپا گیری بوجود آورده که هیچ سرمایه گذاری راضی به آن نیست ودر نهایت مثل خیلیها که تمام سرمایه خود را بتدریج در این راه از دست داده وخانه نشینی پیشه کردند آری هیچ اراده ایی در قانون گزاران ودولتیان دیده نمی شود که به خواهند به خودشان زحمت داده ومعضل را از ریشه اصلاح کنند وبا سر گرم کردن این ملت به گران و ارزان کردن ارز و طلا وسکه خودرو وغیره بطور روزمرگی روزگار را سپری میکنند و هرروز دریغ از دیروز افسوس وصد افسوس که زندگی کردن حدف دار ودارای انسانیت از ما گرفته شده ومنو منها را گرفتار جمع کردن مال دنیایی کرده اند وتا میتوانیم بجای انجام دادن کارهای بنیادی وسازنده دنبال فرصتهایی میگردیم که ببنیم از چه طریقی بدون زحمت داشته هایمان را افزایش دهیم یک روز تو صف دریافت سکه قیمت دولتی یک روز دیگر تو صف گرفتن دلار قیمت دولتی و روزی دیگر گرفتن خودروهایی که مفت نمی ارزد فقط برای فروش باقیمت بالا تر ما ملت را در جرمهای وخطاهای خودشان شریک کنند وبا حرص طمعی که در وجود همه وجود دارد بیشتر تشویق میشویم خوب میدانم نوشته ام تاثیر چندانی ندارد ولی اگر هر یک از ما تصمیم بگیریم بیشتر از این بازییچه دست این بی سوادان وبی کفایتها نشویم شاید امیدی باشد.به امید بیداری از خواب غفلت

  • علی

    ببخشیدبه گفته حضرتعالی تورم باعث پیشرفت اقتصاد

  • ناشناس

    دلار تا 11هزار سکه تا3میلیون پایین میارن
    خانه اونهایی خریده‌اند نابود میشن

  • ناشناس

    نمیدونم چه سرمردم میادمردم به نون شب محتاجن طلا براچیشونه خوراکی هاروگرون کردن اجاره هابالا ای بابا مردم ایران بدبختن

  • ناشناس

    ای کلک چرا دروغ میگی هنوز نترکیده میخای باز دلال ها هجوم ببرن?این نقشه ها دیگه جواب نمیده میدونی چرا چون دیگه پولی نمونده?
    به قیمت رئیس جمهور قبل که رسوندینش حبابش تازه ترکیده یعنی ۱میلیون

  • کشتی ارا

    با سلام به مردم ایران.درکشور ایران هیچی ارزان نمیشه.سکه طلا ودلار هم دراینده به شدت گران میشه..اقتصاد کشورما همیشه بیماربوده…

  • ناشناس

    کدام حباب کدام ترکیدن؟ یه چند روز صبر کن . سکه ابتدای ۹۸ چند بوده الان چنده؟

  • ناشناس

    هیچ وقت تواین مملکت چیزی ارزون نمیشه حول یه قیمتی هی نوسان می‌کنه طلا هم بین 1100تا1500درنوسانه مثل شاخص بورس که بین 1200تا1700هی جفتک میزنه یادمه اوایل سال 1396گرمی 100هزاربودتواین سه سال دوازده برابرشداون موقع که چهارصدم بودیم گفتندحبابه ولی چرااین حباب نترکید

  • طلا فروش

    درآینده قیمت سکه و طلا به شدت افزایشی خواهد.هرکه بفروشه خیلی ضرر خواهد کرد.درپناه خدا

  • ناشناس

    پایین اومدن قیمت طلا به خاطر افت قیمت طلای جهانی هستش و ربطی به ایران نداره.طلا قبلا بالای ۲۰۰۰ دلار بود الان نزدیک ۱۷۰۰ دلار بشه.