کد مطلب: ۴۷۶۱۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به حذف سهمیه ۲۲۰۰دلاری هر کارت‌ملی / پیش‌بینی مردم از آینده دلار چیست؟

واکنش‌ها به حذف سهمیه 2200دلاری هر کارت‌ملی / پیش‌بینی مردم از آینده دلار چیست؟

اولین واکنش بانک مرکزی به‌ صفوف طولانی مقابل صرافی‌های دولتی و مجاز برای خرید ارز باقیمت ارزان‌تر از بازار ممنوعیت فروش ارز به هر کارت ملی بود. اما واکنش مردم به این تصمیم ناگهانی سیاستگذار و تاثیر آن بر آینده بازار ارز چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از هفته گذشته نرخ ارز در بازار آزاد شروع به افزایش کرد اما صرافی ملی سعی کرد با ثابت نگه داشتن تابلوی خود، به قیمت‌های بالاتر رسمیت نبخشد. البته با این اقدام نه تنها قیمت دلار کنترل نشد بلکه اختلاف قیمت حدود دوهزار تومانی شکل گرفته بین بازاررسمی و غیررسمی، عده‌ زیادی را به صف خرید دلار کشاند.

مردم برای دریافت سهمیه سالانه خود( دوهزار یورو یا معادل آن) صف‌های طولانی تشکیل دادند. به این امید که با فروش این ارز در بازار آزاد بتوانند یک شبه حدود چهارمیلیون تومان سود کنند.

در نهایت هم بانک مرکزی که در واقع خودش موجب ایجاد آربیتراژ شده و با اقداماتش زمینه خوبی برای سفته‌بازی فراهم کرده بود، در یک تصمیم ناگهانی اعلام کرد که از روز چهارشنبه سهمیه ارز دولتی برای هر کارت ملی حذف می‌شود.

مردم در واکنش به انتشار خبر حذف سهمیه ارز دولتی در تجارت‌نیوز نوشته‌اند:

«از اول هم باید ۲۲۰۰ دلار سهمیه حذف میشد این یه رانت بود برای افراد خاص!»

«بیشتر تولید‌کننده ها با آدم‌هاشون برای مواد اولیه دلار سهمیه‌ای می‌گرفتند. تا حالا این دلار رو می‌گرفتند ولی حالا باید برن تو صف بازار آزاد. پس دلار بالا خواهد رفت»
« دولت گفت چرا این سهمیه رو به دلال ها بدهم خودم به قیمت بالا می‌فروشم»

« این حرکت بانک مرکزی نشون داد که دلار قیمتش بالاتر از این حرفاست مقاومت بی‌‍فایده است. فنر دلار بزودی در خواهد رفت»

« این کار باعث افزایش قیمت دلار در بازار آزاد میشه»

« ارز دولتی که ۴۲۰۰ بود به مردم ۲۲۰۰۰ قالب کردند تازه منت هم می‌ذارند. اینها همه‌اش بازی بود که خزانه‌شان پر کنند»

«سیاست‌های آقای همتی در باره ارز و اختصاص ارز وغیره، وظایف بانک مرکزی کلا با شکست روبرو بوده. بهتره ایشان کنار بکشه و فرد کاردان جایگزین ایشان شود تا این نابسامانی‌ها کنترل شود»

« به نظر من هم هر نوع سهمیه‌ای احمقانه هست حتی یارانه»

« دولت که اینقدر موشکافانه سریع متوجه شد که چهار نفر دارن سود می‌کنن چرا هیچ وقت متوجه نشده ۸۰ میلیون نفر تمام عمرشون دارن ضرر میکنن»

« چه رانتی؟ برای همه بوده حالا شما فکر میکنی چه اختلافی وجود داره با بازار آزاد؟ به نظرت حالا بهتر شد؟ دلار ۲۶ هزار تومنی؟»

« رایگان که نمی‌‌دادند، ۲ سال قبل که هرچقدر می‌خواستند می‌تونستند بخرند، برای همین به هیچ کس نمی‌رسید، اینطوری حداقل میدونستی که ۲ هزار تا سهمیه ات سرجاشه»

« حق خرید ارزی سالانه بخشی از افراد جامعه بدلیل وجود بند ۵ تضییع می‌شد و این رفتار کاملا ناعادلانه بود.البته بیشتر فسادهای اقتصادی نیز در جامعه از صدور این دست قوانین فاقد اصالت بروز می‌کند»

بدبینی مردم به آینده دلار

با وجود تلاش‌های همتی، رئیس کل بانک مرکزی برای ایجاد اطمینان و خوشبینی در مردم نسبت به آینده بازار ارز، ظاهرا مردم این روزها به وضعیت ارز در روزهای آینده چندان خوشبین نیستند. البته تصمیم جدید بانک‌مرکزی هم به این بدبینی دامن زده است. در ادامه نظر تعدادی از مخاطبان تجارت‌نیوز را درباره وضعیت ارز در آینده خواهید خواند:

«آماده ایم تا سال دیگه دلار بره بالا!!!!!»

«اماده جهش دلار باشید»

« دلار قطعا میره بالا»

« قیمت واقعی دلار خیلی بیش از این‌هاست. به زودی فنر ارز از این بیشتر در میره و قیمت واقعی را می‌بینید»

« وقتی کالایی در بازار نایاب باشد قطعا ارزش پیدا می‌کند و گرانتر به فروش خواهد رسید. اگر دلار به اندازه کافی وجود داشت اصلا سهمیه بندی نمی‌شد. همین الان هم بیش از ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن نمیتوان از صرافی ها خرید. آن هم فقط در یک مرتبه. اگر بیشتر لازم داشته باشی یا بخوای بر روی دلار سرمایه گذاری کنی باید از دلال ها به قیمت به مراتب بیشتر خرید کنی. با دستور و بخشنامه و اخم و لبخند نمیتوان قیمت ارز رو مهار و به طور کلی به اقتصاد رونق داد. اقتصاد ما به اصلاحات بنیادی نیاز داره. به نظر من قیمت دلار قطعا بالاتر خواهد رفت»

« حجم زیاد نقدینگی بیاد سمت دلار، دلار کم یاب میشه و قیمیتش میره بالاتر که. خدای من»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر روز که میگذره ،آینده تیر و تاریک بیشتر حس میکنم،توی کوچه و خیابان ،بازار و محل کسب ها ،فلاکت و نکبت میباره،
    دیگه مردم شاد نیستن ،
    غم بچه هاشون رو میخورن….

  • ناشناس

    خدا لعنتششون کنه
    چرا نظراتم رو نمیزاری این سیاسیون بفهمن چقد آه و نفرین مردم پشتشونهههه

  • ناشناس

    اگر سالها قبل روی سود سپرده ها دست نمیگذاشتند و پولهای مردم رو از بانکهت روانه بازار مسکن و طلا و دلار و اخیرا بورس ورشکسته .. نمیکردند این اوضاع نبود ..الان هم چاره برای جمع آوری پول دست مردم بالا بردن سود بانکی حتی تا ۲۵ درصد است و لاغیر ..ولی گویا خود دولت از این پولهای سرگردان زیاد هم ناراضی نیست و با خرج کردن اعتماد مردم مثل بورس سود کلانی به جیب میزند .. واقعا تاوان این عدم اعتماد رو دولت بعدی با مشگلات فراوان تر خواهد داد.. واااای بر بی تدبیری و بیسوادی مسئولان

  • ناشناس

    دلار تا شب انتخابات امریکا از ۳۰ هزارتومان هم بالاترمیره . علتش هم کمبودارزو کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات نفت و تنشهای بین چین و امریکا و افزایش تقاضاو کاهش عرضه . پس بخریدو نفروشین

  • ناشناس

    دلار میشه سی هزارتومان تا دوماه دیگ

    • سهامدار بی سهام

      دلار تا اخرسال 45 تومن حتمیه بی شک.. باور کنید اردیبهشت 1400نزدیک 500000ریال/////////

    • ناشناس

      نشد ک

  • ناشناس

    سلام میشود کنترل کرد اما دولت نمیخواهد سلطان سکه را گرفتن نمیتوانند این چهارتا دلال زپرتی را کنترل کنند و هی دلار گران نکنند

  • ایرانی

    دلار۴۲۰۰ تومانی، دلار نیمایی، دلار سنایی، دلار سهمیه ای، دلار بازار آزاد، دلار چی و چی و چی…. . یعنی چه واقعا!؟ دلار باید تک نرخی باشه و این مسخره بازیها جمع میشه. طرف صبح تا غروب تو صف صرافی ها میشینه که دلار سهمیه ای بخره تو بازار آزاد بفروشه.این یعنی بدبختی و دامن زدن به تورم و دلال بازی.
    دلاررر باید تک نرخی بشه اونوقت کسی برا دلار دست و پا نمیشکونه.این دلار زندگی ایرانیها رو به آتیش کشید. قیمتها رو هزار برابر کرد و بنیان خانواده ها رو ویران کرد. مسولین مملکتی از خواب غفلت بیدار بشید. بفکر چاره باشید. به این وضعیت خراب اقتصادی سروسامان بدید. بفهمید که ریال ایرانی چقدر داره بی ارزش میشه. یک روز مشکل گوشت یک روز مشکل کره یک روز مشکل مرغ یک روز یک روز مشکل پنیر یک روز مشکل ماسک یک روز مشکل خودرو یک روز مشکل شیر هزاران مشکل دیگر.

  • ناشناس

    با عرض سلام تنها راه ثبات بازار تک نرخی کردن قیمت دلار از امروز یک قیمت منصفانه برای دلار تعیین بشه و بمدت یکسال هیچگونه تغییری انجام نشه تا اینکه بازار به یک ثبات نسبی برسه

  • ناشناس

    ایا امکان داره دوباره به کارت ملی دلار بدن من از شهرستان رفتم با هزار امید گفتم شاید دم عیدی یه پولی دستم رو بگیره وضع مالیم خوب نبود اما تا رسیدم گفتن تموم شد یه هزینه ی رفت و برگشت هم اومد رو قرضام دستتون درد نکنه رییس محترم بانک مرکزی سیاستت عالی بود

  • فرزند وطن

    ایا امکان داره دوباره به کارت ملی دلار بدن من از شهرستان رفتم با هزار امید گفتم شاید دم عیدی یه پولی دستم رو بگیره وضع مالیم خوب نبود اما تا رسیدم گفتن تموم شد یه هزینه ی رفت و برگشت هم اومد رو قرضام دستتون درد نکنه رییس محترم بانک مرکزی سیاستت عالی بود