کد مطلب: ۵۲۸۴۱۶

حرف‌های عجیب عبدالرضا داوری درباره احمدی‌نژاد

حرف‌های عجیب عبدالرضا داوری درباره احمدی‌نژاد

عبدالرضا داوری که روزگاری مشاور و مدافع سرسخت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق بود امروز سخنان کاملا متفاوتی درباره او زده است. خلاصه‌ای از آن را در زیر بخوانید:

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالرضا داوری که روزگاری مشاور و مدافع سرسخت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق بود امروز سخنان کاملا متفاوتی درباره او زده است. خلاصه‌ای از مصاحبه او با عصر ایران را در زیر بخوانید:

ـ ما حتی انتقادها علیه احمدی‌نژاد را نمی‌خواندیم و راستش فکر می‌کردیم هر انتقادی که به سمت آقای احمدی‌نژاد روانه می‌شود، از یک کانون واحد صهیونیستی است و این منتقدین دشمنان امام زمان هستند و آقای احمدی‌نژاد هم نایب خاص امام زمان است.

ـ به نظر من آقای احمدی‌نژاد چهره‌ای است با سیاست‌ورزی به شدت معوج و پرخطا، که صحنۀ سیاست ایران را به جهت رویکردهای افراطی‌اش در بعضی محورها، از حالت تعادل خارج می‌کند. آقای احمدی‌نژاد خودش را در جایگاه ولیّ خدا یا حداقل در جایگاه "نایب خاص" می‌بیند. ایشان الان خبر از "ظهور صغری" می‌دهد. تا حالا چنین حرفی را به این صراحت نگفته بود.

ـ احمدی‌نژاد طرحی در ذهنش است که بر اساس این طرح جمهوری اسلامی به زودی فرومی‌پاشد و مانند شوروی سابق، که غرب از یلتسین استفاده کرد، الان هم جهان غرب از ایشان (احمدی‌نژاد) استفاده می‌کند و یک یلتسین ایرانی در دوران پس از جمهوری اسلامی متولد می‌شود! این تحلیل آقای احمدی‌نژاد است.

ـ احمدی‌نژاد از اواخر سال ۹۶ به بعد، مرتبا به ما می‌گفت جمهوری اسلامی سه ماه، حداکثر شش ماه دیگر سقوط می‌کند. حتی در اواخر سال ۹۹، وقتی که بحث انتخابات مطرح بود و من انتقاد می‌کردم از کنش آقای احمدی‌نژاد، آقای بقایی به من گفت اصلا ببین جمهوری اسلامی به انتخابات می‌رسد؟ یعنی تلقی‌شان این بود که جمهوری اسلامی تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سقوط می‌کند!

ـ آقای احمدی‌نژاد هم اعتقادش این است که جمهوری اسلامی نظام پایداری نیست و سقوط خواهد کرد. این آقایان سه احتمال را برجسته می‌کردند برای سقوط نظام: احتمال اول فوت رهبری بود و یکی از اخباری که همیشه در محافل خاص آقای احمدی‌‌نژاد دنبال می‌شود، وضعیت سلامتی رهبری است.

حملۀ آمریکا به ایران را هم عامل فروپاشی می‌دانستند و به شدت اخبار مربوط به حملۀ احتمالی را دنبال می‌کردند. می‌گفتند اگر آمریکا حمله کند و زیرساخت‌ها را بزند، یعنی آب و برق قطع شوند، این نقطۀ آغاز فروپاشی جمهوری اسلامی خواهد بود.

عامل سوم ؛ آشوب‌های اجتماعی. یکی از اخباری که ما با آقای احمدی‌نژاد به طور روزانه در اتاق ایشان مرور می‌کردیم، اخبار بورس بود. سقوط بورس که می‌توانست نارضایتی اجتماعی ایجاد کند و مردم را به کف خیابان بیاورد، یکی از اخبار مورد علاقۀ آقای احمدی‌نژاد بود.

ـ احمدی‌نژاد اخیرا در عید نیمه شعبان به صراحت اعلام کرد که امام زمان چند سال است که ظهور کرده و منتظر تصمیم و ارادۀ ماست. این یعنی احمدی‌نژاد به "ظهور صغری" و "نیابت خاص" باور دارد. وقتی او می‌گوید امام زمان ظهور کرده، یعنی افراد معدودی با امام زمان در ارتباطند. شما این مدعا را بگذارید در کنار سخنرانی‌ای که احمدی‌نژاد چند روز قبل از نیمۀ شعبان ایراد کرد. در این سخنرانی احمدی‌نژاد گفت جهان دارد احمدی‌نژادی می‌شود. منظور او از احمدی‌نژادی شدن، بهار انسانی است. کد «بهار انسانی» در گفتارهای احمدی‌نژاد هم یعنی امام زمان. یعنی احمدی‌نژاد در این‌جا یک همسانی بین خودش و امام زمان برقرار می‌کند!

ـ من چند سال است آقای احمدی‌نژاد را از نزدیک می‌شناسم اما عبارت "ولیّ خدا" را اولین بار آذر ماه سال گذشته شنیدم و شوکه شدم. در جلسه‌ای که با آقای احمدی‌نژاد و بقایی داشتم، آقای بقایی این عبارت را در توصیف احمدی‌نژاد به کار برد و احمدی‌نژاد هم هیچ واکنشی نشان نداد. یعنی بیماری ناشی از توهم ایشان در طول زمان تشدید شده است.

ما حتما باید از جامعه عذرخواهی کنیم. من خودم شخصا بابت آن کنش فرقه‌ای و سال‌ها حمایت چشم‌بسته از آقای احمدی‌نژاد، از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.

ـ آقای احمدی‌نژاد مطلقا اهل مطالعه نیست. داده‌هایی که ایشان در سخنانش ارائه می‌کند، برگرفته از متون کلاسیک اقتصادی و فلسفی نیست. ایشان این داده‌ها را از دیگران می‌شنود و بیان می‌کند. برای همین گاهی در بیان عبارات و کلمات دچار خطای فاحش می‌شود. مثلا نمی‌داند کجا بگوید مارکسیسم، کجا بگوید مارکسیست. یا اخیرا احمدی‌نژاد یک جلسۀ شعرخوانی حافظ برگزار کرد و آنجا معلوم شد تفاوت ملَک و ملِک را نمی‌داند. آن مصرع مشهور حافظ را این طور خواند: من ملِک بودم و فردوس برین جایم بود. بعد با این مایه از سواد، نشسته شعر حافظ را معنا می‌کند. واقعیت این است که من از موضع اقتصاد سیاسی جذب ایشان شدم اما هر چه جلوتر آمدیم، دیدم رویکردهای عجیب ایشان در حوزه‌های اعتقادی، به اقتصاد سیاسی‌ مد نظرش هم دارد لطمه می‌زند. یعنی عملاً آن را به حاشیه می‌برد.

ـ بسیاری از نخبگان را ما آوردیم پای کار آقای احمدی‌نژاد. احمدی‌نژاد می‌خواهد سرنوشت این کشور را در دست بگیرد. این جا دیگر بحث رفاقت و حوزۀ شخصی نیست. من تا وقتی که در تلاش بودم دیدگاه‌های عمومی احمدی‌نژاد را با حوزۀ خصوصی و شخصی‌اش به هم نزدیک کنم، ساعت‌ها با ایشان بحث کردم. ولی دیدم این بحث‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و ایشان در حوزۀ خصوصی و شخصی‌اش گفتار و رفتار خاصی دارد و در حوزۀ عمومی گفتار و رفتار دیگری دارد. این حقیقت باید به جامعه گفته شود.

ـ ما حتما باید از جامعه عذرخواهی کنیم. من خودم شخصا بابت آن کنش فرقه‌ای و سال‌ها حمایت چشم‌بسته از آقای احمدی‌نژاد، از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.

ـ ما هر منتقد آقای احمدی‌نژاد را با چوب اتصال به صهیونیسم و اسرائیل راندیم و با دقت پای حرف‌های منتقدین ننشستیم. من یکی از پایه‌های پروپاگاندای احمدی‌نژاد بودم. تا قبل از اینکه من به تیم آقای احمدی‌نژاد اضافه شوم، بسیاری از رسانه‌ها حاضر نبودند با احمدی‌نژاد مصاحبه کنند. فاکس نیوز چطور آمد با آقای احمدی‌نژاد مصاحبه کرد؟ این موارد ناشی از ظرفیت‌های شخصی من بوده. من این ظرفیت‌ها را متاسفانه در این چارچوب فرقه‌ای به کار گرفتم و به ترویج افکار احمدی‌نژاد کمک کردم.

ـ شاید برخی از جوانان به علت همین تلاش‌های بنده جذب فکر انحرافی آقای احمدی‌نژاد شدند. من در قبال این افراد مسئولم و در حد توانم باید این راه طی شده را جبران کنم و این را برای خودم یک تکلیف اجتماعی می‌دانم.

ـ احمدی‌نژاد مجموعه‌ای از تناقضات است. احمدی‌نژاد بسته به موقعیت خودش و نسبتش با کانون‌های قدرت، سیاست‌ورزی‌اش تغییر می‌کند. ایشان در شورای عالی امنیت ملی با آقای علی لاریجانی درگیر شد و او را برکنار کرد، اما در سال ۸۷ از آقای لاریجانی برای کسب ریاست مجلس، در رقابت با حداد عادل، حمایت کرد. یعنی تیم خودش را روانۀ مجلس هشتم کرد تا علی لاریجانی رئیس مجلس شود. بعد دوباره با همین آقای لاریجانی دچار مشکل شد.

ـ احمدی‌نژاد در نسبت با آمریکا و اسرائیل و عربستان هم این طور است. امروز در چارچوب پروژۀ "یلتسین ایرانی" لازم می‌بیند که به این کشورها سیگنال مثبت بدهد تا به زعم خودش با حمایت این کشورها بتواند پرچمدار تغییر سیاسی در ایران شود.

آخرین اخبار تجارت‌نیوز را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    راستی چند روز پیش شمرو دیدم می گفت خیلی پشیمونم اگه میشه منتشر کنید مردم ببخشن بنده خدارو.

  • ناشناس

    آقای داوری! لطفا برو به اونی که فرستاده بوده ت دور و بر محمودُ برای اینکه یه همچی روزی ، دم انتخابات، بیای بیرون این قصه ها رو ببافی، بگو « خیلی تابلویی!» 🙂

  • جباری

    سلام خب ایشون از نزدیکترین افراد به احمدی نژاد بوده و چیزایی رو که اتفاق افتاده رو گفته و در طی این مدت در مجموع این شناخت براش حاصل شده …. من خودم حتی دو دوره به احمدی نژاد رای دادم ولی عمر ایشون رو از نظر سیاسی تموم شده میدونم … ظرفیت این پست و مقام رو نداشت …. خدا هرچی به آدم میده اول ظرفیتش رو بده ….

  • مهر

    خب جالبه ،کاملا مشخصه ایشون داره احمدی نژاد را تخریب میکنه و این در زمان قبل از انتخابات انجام میشه ،یعنی مزد بگیری که در موقع حساس داره زهر خودش رو میریزه،اما احمد نژاد خیلی زیرک و باهوشه و اصلا هیچ واکنشی نشا ن نمیده ،به نظرم او تایید میشه و رییس جمهور بعدی ایرانه

  • ناشناس

    داوری ترسوی کذاب چه ترسی تو کلات کردند یاچقدرپولت دادن که حاضرشدی به پاک ترین چهره ها این تهمت های کذایی بزنی خدا لعنتت کند

  • ناشناس

    داوری ترسوی کذاب چه ترسی تو کلات کردند یاچقدرپولت دادن که حاضرشدی به پاک ترین چهره ها این تهمت های کذایی بزنی

  • ناشناس

    بنده کاری با احمدی نزاد خوب وبد بودنش ندارم ولی این اقا ی داوری مصداق نان به نرخ روز خوردن است یه زمانی بله قربان گوی مرحوم هاشمی بود بعدا چسبید به احمدی حالا هم برگشته واقعا جوانان چگونه وازکدام رفتار درست ما الگو برداری کنند

  • بدبخت

    بابا این انتخابات چقدر سود داره که اینا این کارها را انجام میدهند امروز دیدم این داوری گفته محمود تو قتل هم دست داشته !!!!! بابا اگه هر چی بود بازم برای مردم یه کاری کرد . من الان 35 سالم خدایی کل جوانی من و خیلی‌ها با آرزوی برجام رفت . این داوری جزو پرنده باز های معروف تو پرنده ها انواع پرستو ها رو داشته .. خدایی درسته به خاطر ۱۵۰ گرم پرستو این کارها رو بکنی

  • ناشناس

    برو بابا خیلی تابلویی معلومه خریدنت .

  • ناشناس

    آقای داوری اصلا جنابعالی دارای چه مقام علمی ،سیاسی و فرهنگی هستی و تخصص شما در شناخت جامعه و شخصیت ها از چه پشتیبانی مردمی یا دانشگاهی و نخبگان و صاحبان اندیشه برخوردار است و اظهارات شما با ماموریت از سوی کدام نهاد سیاسی اجتماعی صادر شده است ؟
    احمدی نژاد هرکه هست با عمل و گفتارش خودش را نشان می دهد مفسر دق و دل داری مثل شما لازم ندارد؟