کد مطلب: ۲۷۰۳۴۲

رئیس هیات تحقیق وتفحص از صنعت خودروسازی کشور:

حضور سراج در ایران خودرو حتما آثار خوبی برای مشتریان خودرو دارد

حضور سراج در ایران خودرو حتما آثار خوبی برای مشتریان خودرو دارد

رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور گفت: بهره‌وری نیروی کار و سرمایه از نتایج حضور سازمان بازرسی کل کشور در ایران خودروست، این حضور حتما آثار و نتایج خوبی برای مصرف کنندگان خودرو خواهد داشت.

محمدرضا نجفی در پاسخ به این پرسش که ورود سازمان بازرسی کل کشور به مسئله خودرو تا چه اندازه در آرام شدن جو ملتهب بازار موثر است، گفت: حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ایران خودرو را به فال نیک می‌گیرم. معتقدم همه فعالان اقتصادی در بخش‌های تولیدی و خدماتی حق دارند عملکردشان توسط دستگاه‌های نظارتی مورد نظارت قرار گیرد. از درون نظارت شایسته و بایسته دستگاه‌های نظارتی آن هم بر مبنای نظام قانونی، شفاف و غیرسلیقه‌ای قطعا زشتی و زیبایی عملکرد مدیران اجرایی و نقایص روند کار آنان بهتر روشن می‌شود و قطعا در اصلاح روند کار آنان تاثیر مثبت خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ورود قانونی و ضابطه‌مند دستگاه‌های نظارتی به اقتصاد خیال مردم را نسبت به مهار نابسامانی و بی‌ثباتی‌های بازار به ویژه افسارگسیختگی‌های بازار خودرویی کشور امیدوار و خوشبین می‌کند. عملکرد شرکت‌های خودروساز با نظارت‌های دستگاه ناظر بهتر قابل ارزیابی و اندازه‌گیری می‌شود.

وی ایجاد انحصار، اجبار و رانت برای تولیدکننده و مصرف کننده را به مصلحت نظام ندانست و افزود: محدود کردن رقابت در صنعت خودروسازی کشور با همه نظام‌های تعرفه‌ای هوشمندی که با همه قواعدش در این حوزه در جریان است، ناصواب است. خوب یا بد ‌درست یا غلط با منشا داخلی یا بیرونی یا هر دو منشا به جایی رسیده‌ایم که دچار محدودیت و تنگنا در منابع و درآمدهای ارزی کشور شده‌ایم به نحوی که این درآمدها و عایدی‌ها کفاف همه هزینه‌های کشور را نمی‌دهد به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که در چنین فضایی فعل و انفعالات اقتصادی و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی همانند قبل که البته فضایی رانتی و فسادزا بود، باشد. باید دانست که اقتصاد، شرایط و قواعد خودش را بر بازار مصرف تحمیل می‌کند.

رئیس هیات تحقیق وتفحص از صنعت خودروسازی کشور در عین حال هماهنگی تیم اقتصادی دولت برای به اجرا درآوردن دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های شفاف کننده در انتشار لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی و ثبت سفارش کنندگان خودرو را در جلوگیری از سوء استفاده رانت‌خواران موثر دانست.

نجفی افزود: شفاف‌سازی، ضرورت و یکی از لوازم اصلی سلامت در نظام اداری و اقتصادی کشور است اما شفاف‌سازی هم لوازم و قواعد خودش را دارد. تصمیمات و رفتارهای خلق‌الساعه درمان اساسی نیست. هر اقدامی در این جهت باید با توجه به ابعاد حقوقی، اقتصادی و فنی آن باشد علاوه بر آن ذی‌نفعان زیادی دارد که در هر اقدام باید ملاحظه این جوانب را داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه حرکت در این مسیر حتما باید در چارچوب نظام سنجیده و همه جانبه باشد، گفت: با انتشار اسامی ثبت سفارش کنندگان خودرو که البته با رعایت جوانب حقوقی و الزامات قانونی انجام شود، کاملا موافقم. انتشار این اطلاعات را به حال بهره‌وری سرمایه، ایجاد عدالت اقتصادی و جلوگیری از ایجاد فساد و خیانت به حقوق مردم مفید می‌دانم.

وی با اشاره به موضع وزیر صنعت، معدن و تجارت برای انتشار اسامی ثبت سفارش کنندگان خودرو، این موضع گیری را «بی‌دلیل» ندانست و افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت را فردی دلسوز، عاقل، استراتژیس و مومن می‌دانم. از آقای شریعتمداری می‌خواهم توضیح دهد که به چه دلیل یا دلایلی انتشار اسامی ثبت سفارش دهندگان خودرو را «به جنگ بخش خصوصی رفتن» تعبیر کرده‌اند، از ایشان می‌خواهم دلایل و علت‌های چنین موضع‌گیری را بی‌پرده و شفاف برای جامعه بیان کنند.

رئیس هیات تحقیق وتفحص از صنعت خودروسازی کشور تاکید کرد: انتشار این اطلاعات در شرایط موجود به نفع ذی‌نفعان است به شرطی که مراعات قوانین، شرایط و حقوق بَیِن شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.