کد مطلب: ۷۶۳۷۲۹

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر می‌شود؟

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر می‌شود؟

اگرچه شورای عالی کار، جلسات خود برای تعیین حداقل دستمزد سال 1402 را آغاز کرده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است و به همین دلیل حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی هم قطعی نیست و فقط می‌توان گمانه‌هایی درباره آن مطرح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند هفته گذشته و همزمان با ارسال لایحه بودجه به مجلس، اعداد و ارقامی در خصوص حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری مطرح شد.

آنگونه که گزارش‌ها می‌گوید حداقل حقوق کارمندان دولت 20 درصد افزایش یافته و به 7 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. یعنی هیچ کدام از کارمندان دولت نباید در سال آینده کمتر از 7 میلیون و 200 هزار تومان دریافت کنند.

این مبلغ برای بازنشستگان کشوری و لشکری 6 میلیون و 300 هزار تومان است و این افراد سال آینده چنین حقوقی را دریافت می‌کنند. اما هنوز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کارگران مشخص نیست و فقط می‌توان گمانه‌هایی در این خصوص مطرح کرد.

نزدیک‌ترین عدد برای این گروه مبلغ 7 میلیون و 200 هزار تومان است. چون دولت پیشنهاد داده که حداقل حقوق کارمندانش 7 میلیون و 200 هزار تومان باشد. به همین دلیل بسیاری معتقدند که حداقل حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هم در سال 1402 به همین میزان افزایش داشته باشد.

چون حداقل حقوق کارکنان دولت و کارگران اصولا به هم نزدیک است و مبلغ مشابهی به این گروه‌ها پرداخت می‌شود. اما جلسات شورای عالی کار هنوز به نتیجه نرسیده و چانه‌زنی بر سر مزد و حقوق سال 1402 ادامه دارد.

بر اساس قانون کار، تورم و سبد معیشت خانوار باید مبنای افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی باشد. آخرین نرخ تورم اعلام شده 53 درصد است و اگر قرار باشد، مبنای افزایش حقوق، تورم باشد، باید منتظر افزایش 53 درصدی حقوق کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی باشیم. اما بعید است که نمایندگان کارفرمایان با چنین افزایشی موافقت کنند.

فاکتور دوم تعیین‌کننده دستمزد کارگران، سبد معیشت خانوار است. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد این رقم را 18 میلیون تومان در ماه اعلام کرده بود. عددی که حقوق سال آینده به آن نزدیک هم نخواهد شد و بعید است که رقم مزد سال آینده دو رقمی شود.

حقوق کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی هنوز مشخص نیست و باید منتظر نتیجه جلسات مزد و حقوق بود. جلساتی که سال‌های قبل شب عید به نتیجه رسید و در آخرین روزهای اسفند رقم آن مشخص شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گوشت شده کیلو 500 شوخی میکنین 7 تومن؟

    • پدرام

      اره شوخی

  • ناشناس

    هر بلائی ک از دستتون میاد برای بازنشستگان انجام دهید به هر بدبختی ک باشه میگذرد خودتون میدونی و وجدان خودتون

  • ناشناس

    دولت همیشه زرنک بازی درمیاره حقوق دولتی روگرفتم ۲۰درصد دوباره ۳۰درصد اضافه کرد برای تامین اجتماعی بخل داره ازجیب بابات که نمیدی از صندوق خودشونه چرا شماها،حق کارگر رونمیدید مسلمان درراس کار اولویت،حقوق دادن بفرمایش،حضرت علی باکارگره شما که مسلمانید اول کارگر

  • ناشناس

    من کار افتاده کامل شدم با ۳تا بچه امسال ۵و۴۰۰میگرفتم امسال چقدر قرار بدید والا نه وسیله دارم نه میتونم کار کنم

  • ناشناس

    اینها همش بازیه دارند بااین همه تورم با نردم فیلم بازی میکنند

  • ناشناس

    بخدا قسم دو سال نتونستم یه دست لباس بگیرم برا خودم . خودمون که هیچ اما اقای مسئول شما میتونی جواب دو تا بچه دبستانی رو بدی ؟ چقدر شرمنده خانواده بشیم .

  • ناشناس

    سلام خدا به شما تمام

  • ناشناس

    چرا اجناس 500درصد کران میشود ولی حقوق 20درصد آنهم در شش ماهه دوم سال اعمال میشود این را می گویند فشار تورم نه مهار توذم

  • ناشناس

    چرا اجناس 500درصد کران میشود ولی حقوق 20درصد آنهم در شش ماهه دوم سال اعمال میشود این را می گویند مهار تورم

  • مجیدرحمانپور

    باسلام ازمسئولین که در سنای تایید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یاه بازنشسته ای مسئول هستند آیا واقعا درک اینکه گرانی چی هست یاتابحال درخلوت خودشان حداقل پریک ساعت باتصورکردن خودشان که یک بازنشسته بودمیتوانم بااین حقوق زندگی یکماه خود رابچرخانداطلا تاحالا باخودشان چنین فکری کردن ازآنجایی که آدمهای سخت دل بی عار وبی توجه گی که دارد مسئول هست وگرنه هیچوقت یک مسئول اگرعاشق کشورش باشد عاشق مردمش خواهد بود پس نتیجه میگیریم اگرمسئول بامسئولی وباتصوردرمقایسه خودویک بازنشسته سی سال زحمت کشیده فهم درک اینراخواهدفهمید که بااین حقوق وبااین گرانی هرروزتورم سازهیچوقت چنین کاری بامردمش نخواهدکرد