کد مطلب: ۷۹۵۵۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حقوق سربازان برای سال ۱۴۰۲ چقدر شد؟

حقوق سربازان برای سال 1402 چقدر شد؟

حداقل حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل 60 حداقل دریافتی پایور و در مناطق عملیاتی معادل 75 درصد حداقل دریافتی پایور است. اما این ارقام به چه معناست و دریافتی سربازان چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تکلیف حقوق کارکنان دولت و کارگران برای امسال مشخص و افزایش حقوق آنها تصویب و ابلاغ شد. اما حقوق سربازان همچنان بدون تغییر مانده است.

اواخر سال گذشته اخباری در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که نشان از تغییر حقوق سربازان می‌داد. اما طولی نکشید که خبرگزاری مجلس آن را برداشت اشتباه رسانه‌ها خواند و نوشت حقوق سربازان وظیفه خدمت تغییر نکرده است.

نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه 24 اسفندماه سال گذشته با اصلاح برخی از بندهای لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

بر اساس بند الف اصلاح‌شده در تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه 1402، در اجرای ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی، در سقف اعتبارات مصوب مربوط دستگاه‌های ذی‌ربط حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل 60 درصد حداقل دریافتی پایور است.

همچنین حداقل دریافتی سربازان مجرد در مناطق عملیاتی معادل 75 درصد حداقل دریافتی پایور است. حداقل دریافتی سربازان متاهل بدون فرزند نیز معادل 90 درصد حداقل دریافتی پایور است. اما این آمار و ارقام به چه معناست؟

ارقام حقوق سربازان در سال 1402

محاسبه حقوق سربازان در سال 1402 در مقایسه با حداقل دریافتی نیروی پایور به معنای آن است که حقوق سربازان مجرد حدود چهار میلیون و 800 هزار تومان است. همچنین دریافتی سربازان متاهل نیز حدود هفت میلیون 200 هزار تومان است.

گفتنی است حقوق سربازان مجرد که در مناطق عملیاتی مشغول هستند نیز معادل 6 میلیون تومان محاسبه شده است.

بنابراین با اصلاحاتی که در لایحه بودجه انجام شده، صرفا به جای رقم اصلی حقوق درصد آن نسبت به حقوق پایور محاسبه شده است.

همچنین دستورالعمل حقوق آنها با توجه به درجات، تحصیلات و تعداد فرزندان از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود.

آنطور که خبرگزاری مهر نوشته پیش‌تر مجلس ارقام حقوق سربازان در سال 1402 را مشخص کرده بود، اما شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد. ایرادی که شورای نگهبان به ارقام گرفت، این بود: « این جهت که محدوده تعیینی در دستورالعمل ذیل جز در سقف حداقل دریافتی پایور خواهد بود یا خیر، ابهام دارد.» بر همین اساس مجلس نیز ارقام حقوق سربازان را از لایحه حذف کرد.

وعده بی‌نتیجه برای افزایش حقوق سربازان

در حالی رقم حقوق سربازان وظیفه عمومی در سال 1402 بدون تغییر ماند که پیش از این رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود: «در لایحه بودجه 1402، توجه ویژه‌ای به حقوق سربازان شده است. بنابراین حقوق سربازان حداقل 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.»

آنطور که تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا به ایسنا گفت حقوق سربازان باید برابر ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی پرداخت شود. اما این قانون چه می‌گوید؟

به گفته تقی مهری بر اساس ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی سربازان وظیفه عمومی باید حداقل 60 درصد و حداکثر 90 درصد حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: «بر اساس تبصره اول این ماده به کارکنان وظیفه متأهل یا سرپرست خانواده معادل 100 درصد حق عائله‌مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت می‌شود. این خواسته‌ای است که سازمان وظیفه عمومی فراجا و ستاد کل نیروهای مسلح از دولت و مجلس دارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Azad

    ماهی بیست تومن هم بدن کنه صدمات فیزیکی و روحی روانی که سرباز تو ایران مبینه کافر تو جهنم نمی بینه