کد مطلب: ۳۳۲۵۱۹

حمایت از معیشت، سلامت و عدالت اجتماعی در بودجه ۹۸

حمایت از معیشت، سلامت و عدالت اجتماعی در بودجه 98

با توجه به شرایط موجود اقتصادی، دولت در بودجه سال آینده در نظر دارد از ۹ طریق از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی حمایت کند.

دولت در بودجه سال آینده در نظر دارد از ۹ طریق از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی حمایت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به شرایط موجود اقتصادی و تورمی که در ماه‌های اخیر افزایش یافت، مسئولان دولتی با تایید اینکه بخشی از آن ناشی از نوسان نرخ ارز در سال جاری بوده است و تا حدی زندگی مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار داده است، تصمیم به اجرای بسته‌های حمایتی برای پوشش بخشی از آسیب ناشی از شرایط موجود گرفتند. اما در کنار برنامه‌هایی که برای سال جاری در نظر گرفته شد برای سال آینده نیز یکی از اهداف بودجه، حمایت از معیشت و سلامت جامعه است.

در بودجه ۱۳۹۸، تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد تاکید قرار دارد حتی اگر ارز در بازار آزاد یا سامانه نیما هر تغییری داشته باشد. بر این اساس ۱۴ میلیارد دلار از منابع ارزی ناشی از فروش نفت به تامین کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده‌های دامی و کشاورزی با نرخ ۴۲۰۰ تومان اختصاص پیدا می‌کند.

برای سال جاری نیز از ابتدای امسال کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شد و در ادامه که بازار ثانویه راه‌اندازی شد قیمت ارز در آن به طور توافقی مورد محاسبه قرار گرفت که به طور متوسط تا ۸۰۰۰ تومان برای دلار و تا مرز ۱۰ هزار تومان برای هر یورو می‌رسد، که البته ارز برای کالاهای اساسی با همان نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین شد.

پرداخت یارانه‌های نقدی نیز برای سال آینده همچنان ادامه دارد و قرار شده تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان از منابع ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۸ در بخش هدفمندی، برای پرداخت‌های نقدی اختصاص پیدا کند که البته رقم آن در روال معمول همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. با این حال برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر همچنان بسته‌های حمایتی اجرا می‌شود که در مجموع کمک‌های یارانه‌ای دولت در سال آینده محسوب خواهد شد.

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان تا ۲۰ درصد نیز دیگر بازوی کمکی دولت به مردم است که با توجه به پیش‌بینی‌هایی که برای افزایش تورم در سال بعد وجود دارد، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در کنار افزایش حقوق، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز مطرح است؛ چرا که در سال‌های گذشته بازنشستگان در حقوق خود با اختلاف نسبت به یکدیگر و عدم پاسخگویی به هزینه‌ها مواجه بودند و در یکی دو سال اخیر دولت افزایش حقوق را به‌گونه‌ای انجام داد تا بتواند تا حدی از اختلاف‌ها بکاهد. بر این اساس پیش‌بینی شده تا در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند.

اختصاص ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استمرار طرح مقابله با فقر مطلق از دیگر برنامه‌های بودجه دولت در سال آینده است، این در حالی است که در سال جاری نیز حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه پیش‌بینی شد که بتواند به منظور افزایش حداقل مستمری خانوارهای هدف از جمله خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اختصاص پیدا کند و هر ماه به همراه مبلغ یارانه نقدی به حساب آنها واریز می‌شود.

تامین اعتبار ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح تحول سلامت نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است که این رقم در مقایسه با حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای امسال در بودجه سازمان بیمه سلامت مصوب شده بود، رشد قابل توجهی دارد و محور دیگر طرحهای حمایتی از اقشار جامعه در بودجه ۱۳۹۸ به شمار می‌رود.

در سال آینده همچنین برای حمایت از تولیدات در بخش کشاورزی نیز افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی منظور شده است در عین حال که افزایش اعتبار خرید تضمینی گندم متناسب با افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول از ۵۰۰۰ میلیارد به ۸۰۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

دیگر اقدامی که در بودجه ۱۳۹۸ به منظور حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی در دستور کار قرار خواهد گرفت، استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه‌ای با بودجه‌ای در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

باید یادآور شد در سال جاری بسته‌های حمایتی دولت برای حمایت از اقشار کم‌درآمد از آبان اجرایی شد که طی آن توزیع کالایی و نقدی بین گروه‌های هدف انجام می‌شود به طوری‌که برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر اقشار کم‌درآمد، سبدهای کالایی توزیع می‌شود و برای کارکنان دولت اعم از بازنشستگان، مستمری‌بگیران و کارمندانی که حقوق دریافتی آنها به کمتر از سه میلیون تومان می‌رسد قرار شد حدود ۲۰۰ هزار تومان به حساب آنها واریز شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.