کد مطلب: ۲۰۳۵۸۰

خاموشی و ساخت نیروگاه، دو چالش دولت دوازدهم

خاموشی و ساخت نیروگاه، دو چالش دولت دوازدهم

هر سال با نزدیک شدن به پیک مصرف برق هشدارهایی از جنس خاموشی آغاز می‌شود. در این بین مسوولان صنعت برق راهکارهای متعددی را برای دور زدن این چالش ارائه می‌دهند که یکی از آن‌ها ساخت نیروگاه و افزایش ظرفیت صنعت برق کشور است.

هر سال با نزدیک شدن به پیک مصرف برق هشدارهایی از جنس خاموشی آغاز می‌شود در این بین مسوولان صنعت برق راهکارهای متعددی را برای دور زدن این چالش ارائه می‌دهند که یکی از آن‌ها ساخت نیروگاه و افزایش ظرفیت صنعت برق کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اما این بار وزیر نیرو صراحتا مخالفت خود را برای این مساله اعلام کرده و معتقد است که دیگر نباید هزاران میلیارد تومان از جیب مردم برای ساخت نیروگاه برداشته شود.

هم اکنون ۷۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده تولید برق در ایران وجود دارد که این عدد بیش از دو برابر پیک میانگین در طول سال است، لذا رضا اردکانیان، وزیر نیرو می‌گوید که در این شرایط باید به سمتی برویم که با یک درصد کاهش مصرف برق، هزاران میلیارد تومان صرفه‌جویی کنیم و دیگر نباید به دنبال ساخت نیروگاه بود.

وی یکی از روش‌های مناسب برای بهبود شرایط فعلی را اصلاح قیمت این انرژی دانست و افزود: در این شرایط لازم است فاصله قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی پر شود که در این مواقع دو مساله اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

مساله اول موضوع مدیریت مصرف است، چرا که در حال حاضر دست‌اندرکاران صنعت برق می‌دانند که وضعیت ذخیره برق در حالت سر به سر قرار دارد در این شرایط هر اتفاقی می‌تواند حاصل شود، لذا هر چه زودتر باید سرمایه‌گذاری‌های لازم در این مسیر اتفاق افتد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده درخصوص وضعیت نیروگاه‌های کشور، ظرفیت نیروگاه‌های کشور از سال ۱۳۹۲ تاکنون از ۶۹ هزار مگاوات به ۷۹ هزار مگاوات رسیده که این رقم تا قبل از زمان اوج مصرف یعنی تابستان سال آینده، به ۸۰ هزار مگاوات می‌رسد.

علاوه بر این، از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با وجود اینکه میزان مصرف در زمان اوج، ۲۱ درصد افزایش یافت، ظرفیت نیروگاه‌ها نیز ۱۱ درصد رشد داشته است. بر این اساس علاوه‌بر افزایش بهره‌وری از نیروگاه‌های موجود، ظرفیت‌های جدیدی نیز در بخش تولید ایجاد شد.

از سوی دیگر از آغاز دولت یازدهم تاکنون ۱۲۰۰ مگاوات قرارداد دوجانبه میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده برق به امضا رسیده و در این بازه زمانی، ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک نیز از ۵۳۸ مگاوات به ۱۱۲۰ مگاوات افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که با توجه به صحبت‌های وزیر نیرو به نظر می‌رسد که دولت دوازدهم رویکردی برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها و یا ایجاد نیروگاه جدید ندارد و بحث مدیریت مصرف و تقاضا مهم‌ترین رکن فعالیت دولت دوازدهم در حوزه صنعت برق تعریف شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.