کد مطلب: ۲۴۹۰۵۳

خروج آمریکا از برجام تاثیری بر زندگی مردم نخواهد داشت

خروج آمریکا از برجام تاثیری بر زندگی مردم نخواهد داشت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سعی ما بر این است که خروج آمریکا از برجام کمترین تاثیر را در کسب‌و‌کار ما داشته باشد.

علی ربیعی امروز در بازدید از کارخانه نوین زعفران در شهرک صنعتی توس اظهار کرد: سفر ما در استان خراسان رضوی و شهر مشهد همزمان با برنامه‌های توسعه اشتغال در کشور شده است. امروز در شرکت نوین زعفران در خصوص زعفران و حوزه اشتغال مربوط به آن حدود 600 هزار نفر در کل کشور به طور فصلی مشغول به کار هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: حوزه زعفران و اشتغال آن موضوع خاص خود را دارد. امروز سیاستی را در خصوص طرح‌های اشتغال روستایی رونمایی می‌کنیم. هدف ما از اشتغال روستایی با توجه به فشارهایی که بر خاک آمده و مسائل مربوط به آب و کم آبی، حفظ موقعیت شغلی در روستاها، اقتصادی کردن زندگی در روستاها و همچنین تامین معیشت روستاییان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های مهم ما در خصوص اتخاذ وام روستایی بوده که جهت گیری آن به نوعی در حفظ زندگی در روستاها، جلوگیری از مهاجرت و مقابله با فقر است. بنابراین سیاست ما اعطای وام و پول پخش کردن نبوده، وام در خدمت ایجاد اشتغال در روستاها و اقتصاد روستاهاست که باید به این امر توجه شود ولی متاسفانه عده‌ای به این امر توجه نمی‌کنند.

ربیعی افزود: در واقع هدف این نیست که ما شاخص بگیریم چه میزان وام اعطا شده است بلکه هدف و شاخص ما این است که چه میزان اشتغال ایجاد و زندگی روستایی دگرگون شده است.

وی با اشاره به رونمایی از طرح کشت مبتنی بر قرارداد برای توسعه اشتغال روستایی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح و مطالعاتی که صورت گرفت که با توجه به تجارب گذشته در این حوزه و ظرفیت‌هایی که در داخل کشور در این بخش اجرا شده بودند، طرح کشت مبتنی بر قرارداد یا تولید مبتنی بر سفارش در طرح توسعه اشتغال روستایی رونمایی خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استان‌های نمونه طرح توسعه کشت مبتنی بر سفارش و همچنین قرارداد عنوان کرد: در واقع امروز به عنوان گام اول برنامه ما در حوزه زعفران و گیاهان دارویی در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان خواهد بود که در این ماه آغاز خواهد شد.

ربیعی اضافه کرد: در محصولات باغی نیز استان‌های گلستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و خراسان شمالی، همچنین در حوزه سیب زمینی استان‌های همدان، قزوین، اردبیل و در خصوص محصول گوجه‌فرنگی در استان کرمانشاه و همچنین محصول کنجدی در یزد و همچنین در محصولات لبنی و شیر خراسان رضوی و خراسان شمالی به عنوان استان‌های نمونه طرح توسعه کشت مبتنی بر سفارش و کشت مبتنی بر قرارداد آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: حدود ۶۰ میلیارد تومان وام در این مرحله برای بیش از 5 هزار روستایی در نظر گرفتیم. مهم‌ترین مشکل ما بازار کسب و کارها بوده است. همچنین براساس مطالعات، بیشترین علل لطمه خوردن به طرح‌های ما عدم اتصال به بازار بوده است. بسیاری از واحدهای ما دارای تکنولوژی بالا و نو هستند اما بازار هدف لازم را ندارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بنابراین تقویت بازار داخلی مصرف‌کننده ایرانی در کالاهایی که ما در پیرامون وضع خواهیم کرد، یکی از این راه‌ها بوده است. راه اصلی دیگر در حقیقت ایجاد اشتغال پایدار با اتصال کسب و کارها به بازار است. ساختار عمده ما در بخش کشاورزی، ساختاری مملو از بنگاه‌های کوچک بدون اتصال پایدار به زنجیره‌های ارزش و تولید است.

ربیعی با تاکید بر اینکه دانش به روستاها خواهد رفت، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه زعفران، روستاییان قراردادهایی را با شرکت نوین زعفران انعقاد کردند؛ ما نیز به آنها وام خواهیم داد و اتصال به بازار خود به خود انجام خواهد شد.

در حوزه محصولات لبنی، گوجه‌فرنگی، سیب زمینی، فرآورده‌های گوشتی و مجموعه حوزه‌هایی که کشاورزان فعالیت دارند، به ویژه محصولات باغی، در استان‌های ذیربط از آنها رونمایی خواهیم کرد و تولید استاندارد خواهد شد. همچنین شرکت‌هایی مانند نوین زعفران دانش را با خود به روستاها خواهند برد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: با توجه به سیاست‌ها برنامه‌های تفاهم شده بین ما و وزارت جهاد کشاورزی در رشته‌های شغلی امری سه جانبه بوده که معاونت تعاون روستایی ریاست جمهوری از آن حمایت می‌کند. همچنین صندوق کارآفرینی امید این سیاست را دنبال می‌کند. صندوق کارآفرینی امید با توجه به سهم آن در اشتغال روستایی با نرخ تسهیلات پایین این مساله را دنبال خواهد کرد.

وی عنوان کرد: تمام اشتغال‌هایی که در اشتغال روستایی شکل می‌گیرد منتهی به بیمه بازنشستگی صندوق روستاییان و عشایر ما می‌شود. سهم دولت را خود صندوق پرداخت خواهد کرد. کشاورزانی که در این طرح مشغول به کار خواهند شد، مشمول بیمه تامین اجتماعی صندوق روستاییان و عشایر می‌شوند.

امیدواریم که این طرح‌ها باعث شود که کشاورزان ما معیشت خوبی داشته باشند و تولید ایرانی در بازارهای جهانی بدرخشد و از فقر روستایی پیشگیری شود.

ربیعی در پاسخ به ایسنا در خصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام در محیط کسب و کار خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که کمترین تاثیر را در کسب و کار ما داشته باشد و آثار خروج دولت آمریکا از برجام و زندگی مردم کمترین اثر را خواهد داشت.

در واقع رابطه مساله تحریم و ارز در زندگی روزمره مردم با پشتیبانی از سیاست‌های ارزی که دولت با نرخ ارزی که اختیار می‌گذارد، به حداقل برسانیم. در حقیقت ما شاهد بودیم که آمریکا این انتظار را داشت که بازار ایران متشنج شود اما اتفاق خاصی در بازار رخ نداد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.