کد مطلب: ۲۹۴۹۶۹

مدیر کل سازمان تجارت جهانی مطرح کرد:

پیامدهای ناگوار خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی

پیامدهای ناگوار خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی

دبیر کل سازمان تجارت جهانی در واکنش به تهدید ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از این سازمان هشدار داد که چنین تصمیمی آشفتگی کسب‌وکارهای آمریکایی را در سراسر جهان به دنبال دارد. 

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با بلومبرگ که در کاخ سفید انجام شد، تهدید کرد که اگر سازمان تجارت جهانی عملکرد خود را ارتقا ندهد، آمریکا از این سازمان خارج خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روبرتو آزودو، مدیر کل سازمان تجارت جهانی هم روز جمعه به بلومبرگ اعلام کرد که در تلاش است تا به شکایت‌های ایالات متحده و همچنین دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی رسیدگی کند. اما در عین حال هشدار داد که خروج آمریکا از این سازمان، پیامدهای ناگواری برای اقتصاد جهانی و اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

او افزود: چنین تصمیمات و اقداماتی به زیان همه کشورهاست. ایالات متحده حدود 11 درصد از تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد؛ ازاین رو، ترک سازمان تجارت جهانی می‌تواند ضربه بزرگی برای این سازمان باشد و آمریکا را هم دچار آسیب کند.

به عقیده او، اگر دیگر کشورهای عضو خود را ملزم به رعایت قوانین این سازمان نکنند، کسب‌وکارهای آمریکایی به طور خاص، تحت تاثیر تبعیض‌ها و تعرفه‌های تجاری به شدت آسیب‌پذیر خواهند شد. از آنجا که اقتصاد جهان به اقتصاد آمریکا وابسته است، این بدترین اتفاقی است که می‌تواند رخ بدهد.

او در ادامه گفت: اقتصاد جهان همچنان رشدی قدرتمند دارد، اما حتی پیش از آخرین دور از تعرفه‌های ایالات متحده و چین، سازمان تجارت جهانی در مورد افزایش سیاست‌های حمایت‌گرایانه در جهان نگران بود و در این زمینه هشدار داده بود. خطرناک‌تر از آن این است که اقدامات حمایت‌گرایانه عمدتا در جهان به سرعت گسترش می‌یابد. انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا کمتر از یک هفته دیگر، بر 200 میلیارد دلار کالاهای صادراتی دیگر از چین تعرفه وضع کند.

این در حالی است که از دوازدهم جولای تاکنون آمریکا و چین بر 100 میلیارد دلار کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده‌اند. مذاکرات میان دو کشور که بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند تاکنون نتوانسته از نگرانی ایالات متحده نسبت به اقدامات تجاری چین بکاهد.

آزودو همچنین اعلام کرد که در حال مذاکره با ایالات متحده و دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی است که نگرانی‌هایی در رابطه با اقدمات تجاری چین، از جمله نقض قوانین تجارت جهانی، شرکت‌های دولتی و سرقت مالکیت معنوی دارند و در صورت نیاز اقداماتی در زمینه انجام تغییرات و اصلاحات قوانین این سازمان صورت می‌گیرد.

از جمله شکایت‌های ترامپ این است که این سازمان اجازه می‌دهد با آمریکا به طور غیرمنصفانه‌ای رفتار شود. آزودو این شکایت را رد کرده و گفت: سازمان تجارت جهانی با تمامی اعضای خود رفتاری یکسان و غیرتبعیض‌آمیز دارد. اما از انجا که آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد در جهان است، پرونده‌های بیشتری در مقایسه با دیگر اعضا دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.