کد مطلب: ۷۶۴۳۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودروهای وارداتی فردا عرضه می‌شوند/ شرایط خرید در بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو

خودروهای وارداتی فردا عرضه می‌شوند/ شرایط خرید در بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو

ظهر امروز سخنگوی وزارت صمت از برگزاری بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو در هفته پیش رو خبر داد. چند ساعتی طول نکشید که مشخص شد بخشی از این طرح بزرگ به عرضه اولین خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. اما شرایط خرید این خودروها چیست و متقاضیان از چه زمانی می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار است در هفته پیش رو بزرگ‌ترین طرح عرضه خودرو به اجرا درآید. بخشی از این طرح به خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. بدین ترتیب از ساعت 12 ظهر فردا متقاضیان با ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir برای خرید این خودروها ثبت‌نام کنند.

البته در حال حاضر این سایت در دسترس قرار ندارد و آن‌طور که در صفحه اصلی آن ذکر شده از فردا، ششم اسفند 1401 در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال خودرو و عدم خرید خودرو در ۴۸ ماه گذشته از جمله شرایط لازم برای ثبت‌نام‌کنندگان است و تا یک سال امکان انتقال سند برای متقاضیان وجود ندارد.

دلار جذاب‌تر است یا خودروهای وارداتی؟

حضور در این طرح به سرمایه‌ای حداقل 500 میلیون تومانی نیاز دارد که تا مشخص‌شدن نتایج این پول در حساب مشتریان بلوکه می‌شود. گرچه وزارت صمت با این روش قصد دارد تقاضا را به سمت مشتریان واقعی هدایت کند، اما بازار خودرو از چنان جذابیتی برخوردار است که سودجویان به هر روشی این مبلغ را در حساب خود نگه دارند.

اما این شرط ویژه با توجه به شرایط بازار ارز و طلا تا حدی از جذابیت ورود به بازار خودروهای وارداتی با دید سرمایه‌ای می‌کاهد. با توجه به قیمت کنونی دلار در بازار آزاد و روند فزاینده آن، هر 1000 تومانی که بر قیمت دلار افزوده شود، کسانی که 500 میلیون تومان پول بلوکه‌شده دارند باید عدم‌النفع 10 میلیون تومانی را بپذیرند. هر چه بر رقم افزایش نرخ دلار افزوده شود، میزان این عدم‌النفع بالاتر هم می‌رود.

حال با فرض اینکه یک میلیون نفر در طرح فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کنند و نرخ دلار هم فقط 1000 تومان افزایش یابد، در واقع وزارت صمت عدم‌النفع 10 هزار میلیارد تومانی را به شرکت‌کنندگان در این طرح تحمیل می‌کند. به عبارت دیگر دولت با این روش چنین سودی را برای خود می‌خرد.

صدها هزار خودرو در صف فروش

با توجه به شرایط بازارهای موازی و تضمین سود کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت آن، بعید است کسانی که حداقل سرمایه‌ای 500 میلیون تومانی دارند از این طرح استقبال کنند.

طرحی که امروز سخنگوی وزارت صمت آن را بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو بدون قرعه‌کشی تعبیر کرد که چند صد هزار خودرو عرضه خواهد شد.

ظهر امروز ​امید قالیباف اعلام کرد: تا پایان امسال دیگر قرعه‌کشی خودرو نخواهیم داشت. علت آن را هم باید در رشد جهش‌وار تولید خودرو جستجو کرد.

ساعتی نگذشت که او در توئیتی تکمیلی توضیح داد: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی فردا (شنبه، ۶ اسفند ماه) از ساعت ۱۲ به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کنند.

پیش از این مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در طرح ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی با توجه به تعداد ثبت نام، در خصوص میزان عرضه خودروی خارجی تصمیم‌گیری خواهد شد، اما دست‌کم 100 هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی شش‌ماهه عرضه می‌شود.

آن‌طور که از گفته‌های مسئولان وزارت صمت پیداست، تا کنون برای واردات 85 هزار خودرو شرکت‌های مربوطه ثبت سفارش انجام داده‌اند. با توجه به اینکه بارها تأکید شده حداقل نصف مبلغ نهایی باید در حساب مشتریان باشد، به نظر می‌رسد خودروهایی وارداتی که قرار بود اقتصادی و ارزان باشند، میلیاردی خواهند بود.

بازگشت فروش خودرو به سامانه یکپارچه از سوی وزارت صمت جایگزین عرضه خودرو در بورس کالا معرفی شده است. از سوی دیگر تا کنون واردات خودرو و فروش آن تغییری در قیمت خودرو در بازار داخلی به وجود نیاورده و بسیاری از محصولات در هفته اخیر رکوردهای عجیبی را بر جای گذاشته‌اند. موضوعی که حتی صدای اعتراض برخی از نمایندگان مجلس و دولتمردان را درآورده و به نظر بار دیگر استیضاح وزیر صمت کلید خورده است.

اطلاعیه شرایط عرضه خودروهای وارداتی

بر اساس اطلاعیه‌ای که اخیراً جمعه‌شب منتشر شد فرآیند فروش خودروهای وارداتی، در سه مرحله انجام خواهد شد:

۱-ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی

۲- انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حائز شرایط طبق نوبت

۳- تحویل خودروهای وارداتی به خریداران

همچنین وجه خودرو در ۳ مرحله پرداخت می‌شود:

مرحله نخست: به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام (۵۰۰ میلیون تومان)

مرحله دوم: در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک

مرحله سوم: در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد.

در ضمن با افتتاح حساب وکالتی و ثبت‌نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت عرضه خودروهای وارداتی و داخلی صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقر مطلق…

  • جعفر

    اونهای که خودرو ندارن چی حداقل پول بنزین میدادن به عنوان کرایه برای اشخاص که ماشین ندارن اونهای که دارن سهمیه بزنین و بیشتر بدن

  • رسول

    ای بابا کی گوش به صدای مردم میگیره یا نگاه نظرات میکه الکی خودتون خسته نکنید ای مردم عزیز

  • ناشناس

    صددهزا خودرو. برای کاهش تقاصا ، وارد شده ،،، راست دروغ وارد شده ،میشود ،خواهد شد ؟؟؟ان وقت ۴۵هزار خودرو سایپا فروش رفته روسیهدیوانه خانه هست

  • ناشناس

    از کجا معلوم به صد هزار نفر میدن

  • ناشناس

    نخرین بابا
    کسری بودجه رو اینجوری جبران میکنن

  • ناشناس

    نه معلومه چی میخری نه معلومه چند میخری نه معلومه کی جنسو میخری فقط یه صف درست شده باید پنج میلیارد ریال برای مدت نامعلومی بلوکه بشه. گروهی که هر جا صف ببینند میرن آخر صف یه عده هم دنبال پارتی تا بیفتند جلو صف. فقط مواظب باشید جا نمونید! ساعت ۵ صبح برید کلی قبل شما زنبیل گذاشتن!

  • ناشناس

    والا اگر حقیقت هم داشت باش هم عیبی نداره