کد مطلب: ۶۸۳۵۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران تأمین‌کننده انرژی طالبان می‌شود؟/ دولت نفت را به ریال می‌فروشد؟

ایران تأمین‌کننده انرژی طالبان می‌شود؟/ دولت نفت را به ریال می‌فروشد؟

وزارت دارایی دولت موقت طالبان اقدام به امضای قرارداد نفتی با ایران کرد. بر اساس این قرارداد، طالبان اقدام به خرید ۳۵۰ هزار تن نفت از ایران کرد. اما آیا با این قرارداد ایران تأمین‌کننده اصلی انرژی مورد نیاز طالبان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، افغانستان برای تامین سوخت مورد نیاز خود تا پیش از این از طریق بخش خصوصی اقدام به خرید نفت ایران می‌کرد. اما اخیرا دولت طالبان برای خرید نفت ایران پیش‌قدم شده است. به‌رغم امضای قرارداد بین دولت ایران و افغانستان همچنان بخش خصوصی این گشور نقش اصلی تامین انرژی را بر عهده دارد.

این قرارداد نفتی به منظور کاهش قیمت مواد سوختی در افغانستان امضا شد. قرارداد جدید در شرایط امضا شد که از چندی پیش تاکنون قیمت بنزین و گازوئیل در بازار کابل به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرد.

مراکز فروش مواد سوختی در کابل، هر لیتر گازوئیل را ۱۱۸ افغانی و هر لیتر بنزین را ۹۸ افغانی عرضه می‌کنند.

ایران و طالبان باید بر سر یک ارز مشترک توافق کنند

نماینده پیشین ایران در اوپک در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره خرید نفت ایران توسط طالبان گفت: افغانستان برای تأمین انرژی وابسته به همسایگان خود است.

محمدعلی خطیبی در ادامه افزود: در حال حاضر دولت طالبان به طور مستقیم برای خرید نفت مذاکره و اقدام به امضای قرارداد کرده است. این در حالی است که تا پیش از این، معمولاً بخش خصوصی افغانستان خریدار نفت ایران بود.

او با بیان اینکه یکی از مفاد این نوع قراردادها نحوه پرداخت است، عنوان کرد: طبیعتاً باید روی یک ارز مشترک توافق کنند. حتی ممکن است که روی ریال به توافق برسند.

شرکت‌های خصوصی افغانستان مشتریان اصلی نفت ایران

محمدعلی صادقی، کارشناس بازار نفت، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: از گذشته ایران در بحث فروش نفت با افغانستان مراوده داشت.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی افغانستان نیز در حال حاضر کارخانه‌های تولید هیدروکربن در ایران دارند. این کارخانه‌ها مواد اولیه خود را از بورس خریداری،فرآوری و در نهایت به افغانستان صادر می‌کنند.

صادقی بیان داشت: به نظر می‌رسد که قرارداد خرید ۳۵۰ هزار تن نفت از ایران توسط طالبان برای ایجاد امنیت انرژی است. چرا که نیاز افغانستان در سال حدود دو میلیون تن است. برای تأمین عمومی سوخت، همچنان شرکت‌های خصوصی افغانستانی که سرمایه‌داران بسیار بزرگی هستند، اقدام به خرید نفت ایران می‌کنند.

ایران بزرگ‌ترین تامین کننده سوخت افغانستان

وی با بیان اینکه ایران تأمین‌کننده بالای ۹۵ درصد سوخت افغانستان است، ابراز داشت: بخش دیگر سوخت افغانستان توسط ترکمنستان تأمین می‌شود. البته با توجه به حضور روسیه در بازار شمال، ممکن است که افغانستان از این پس بخشی از سوخت خود را از این کشور نیز تأمین کند.

او تشریح کرد: افغانستان ماشین‌های به‌روز و مدل بالا ندارد. بدین جهت عمدتاً روی فرآورده‌های غیراستاندارد مانند هیدروکربن‌ها متمرکز است.

صادقی عنوان کرد که مبادلات مالی این قراردادها از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود. در این رابطه بانک‌های ایرانی و افغانستانی فعال نیستند.

گفتنی است با توجه به اینکه هر تن نفت معادل ۱۷٫۸۱ بشکه است، طبق این قرارداد ایران باید شش میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به افغانستان صادر کند.

مطلب طالبان نفت ایران را خرید را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    احتمالا ارز مدنظر روبل باشد