کد مطلب: ۲۷۳۳۲۶

خرید نفت مشتریان ایران تحت فشارهای آمریکا در هاله‌ای از ابهام

خرید نفت مشتریان ایران تحت فشارهای آمریکا در هاله‌ای از ابهام

در حالی‌که قرار است در ماه نوامبر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی شود، ارسال محموله‌های نفتی ایران به برخی متحدین کاخ‌ سفید تحت فشار آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در حالی که حدود 4 ماه تا آغاز اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باقی مانده است، ارسال محموله‌های نفتی به کشورهای متحد کاخ‌سفید از ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در صورتی که ژاپن نتواند مجوز اجازه ادامه واردات نفت ایران از آمریکا را بگیرد آخرین محموله‌های نفتی ایران به سوی این کشور در ماه سپتامبر بارگیری خواهند شد.

از سوی دیگر کره‌جنوبی نیز با مشکل دریافت نفت از ایران در ماه جولای مواجه شده است نفت از ایران به دلیل مشکل بیمه نفتکش‌ها مواجه شده است، چرا که برخی خریداران سعی می‌کنند از خرید میعانات گازی ایران خودداری کنند.

یک پالایشگاه تایوانی در حال بررسی طرح توقف واردات نفت از ایران است.اینگونه اقدامات که پیش از آغاز تحریم‌ها علیه ایران انجام می‌شوند نشان‌‌دهنده تاثیر اقدامات دیپلماتیک آمریکا و وفاداری این کشورها حتی پیش از آغاز اعمال تحریم‌ها است.

متحدین نزدیک آمریکا نظیر کره‌جنوبی و ژاپن در تلاش هستند تا در حین به خطر نینداختن روابط خود با آمریکا امنیت انرژی خود را تأمین کرده و روابط خود با ایران را به عنوان یک تامین‌کننده نفت بلندمدت حفظ کنند.

کیم‌ جاءکیونگ یکی از کارشناسان موسسه اقتصاد انرژی کره می‌گوید، ما در شرایط پیچیده‌ای قرار داریم چرا که باید به حرف آمریکا گوش دهیم اما در عین حال ایران یکی از مهمترین تامین‌کننده نفت و میعانات گازی ما است.

وی ادامه داد: ما در حال تعامل با دولت ترامپ هستیم و این شرایط غیرقابل پیش‌بینی به گسترش نگرانی در میان پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی آسیایی منجر شده است که باعث شده است آنها به صورت داوطلبانه پیش از آغاز اعمال تحریم‌ها علیه ایران واردات خود را متوقف کنند.

بنا به آمار ارائه شده از سوی مؤسسه مشاوره نفتی FGE ژاپن سومین واردکننده نفت از ایران است و طی 6 ماه نخست سال جاری روزانه 140 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال 2015، 32 درصد افزایش یافته است.

کره‌جنوبی واردات نفت از ایران را با 30 درصد کاهش به 81 هزار بشکه در روز رسانده اما تایوان واردات نفت از ایران را از صفر در سال 2015 به 11 هزار بشکه در روز رسانده است.

تصمیم چین و هند در مورد واردات نفت از ایران که دو کشور در مجموع روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کنند احتمالا تاثیر بزرگ‌تری بر بازار نفت خواهد گذاشت. چین که در حال حاضر در جنگ تجاری با آمریکا قرار دارد هنوز به طور رسمی درباره پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران سخنی به میان نیاورده است.

هند هم سیگنال‌های گوناگونی از خود ارائه داده است در حالی که این کشور از تلاش برای مستثنی شدن واردات نفت از ایران برای هند سخن می‌‌گوید و همچنین در حال یافتن مکانیزم‌های پرداخت جایگزین برای ادامه واردات نفت از ایران است، اما در عین حال به پالایشگاه‌های خود اعلام کرده است که خود را برای هر اتفاقی حتی قطع کامل واردات از ایران آماده کند.

دولت ترامپ در حال فشار شدید به کشورها برای متوقف کردن کامل خرید نفت از ایران هستند تا بتوانند اقتصاد ایران به عنوان سومین تولیدکننده نفت عضو اوپک را تحت‌الشعاع قرار دهند.

مهم‌ترین تهدیدی که خریداران نفت ایران با آن مواجه هستند قطع شدن دسترسی آنها به نظام بانکی آمریکا و مؤسسات مالی است که با ایران همکاری می‌کنند، در معرض این تهدید قرار دارند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.