کد مطلب: ۴۲۱۵۴۴

گزارش تجارت‌نیوز از نحوه خرید وام خانه:

خرید وام مسکن چه تغییراتی کرده است؟

خرید وام مسکن چه تغییراتی کرده است؟

از ابتدای هفته جاری بهره‌مندی متقاضیان از وام 240 میلیون تومانی مسکن برای زوجین امکان‌پذیر شد. اما برای بهره‌مند شدن از این وام چقدر باید هزینه پرداخت کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چهارم دی ماه امسال اعلام شد که وام مسکن افزایش یافت. بانک مرکزی در آن روز اعلام کرد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن افزایش می‌یابد و هر زوج می‌توانند حداکثر ۲۴۰ میلیون تومان وام بگیرند.

بدین ترتیب سقف وام خرید مسکن با این افزایش، برای افراد ۱۴۰ میلیون و برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان شد و با توجه به سود ۱۷.۵ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ساله این وام، حداکثر اقساط برای هر فرد حدود دو میلیون و ۳۳۱ هزار تومان و برای زوجین حدود سه میلیون و ۹۹۷ هزار تومان خواهد بود؛ بنابراین افراد باید ۳۳۵ میلیون تومان و زوجین باید ۵۷۵ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشند.

در همین حال شنبه اخیر نیز دستورالعمل پرداخت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی از محل اوراق به شعب بانک مسکن ابلاغ شد. بدین ترتیب اعلام شد از این پس بانک مسکن وام ۲۴۰ میلیونی خرید مسکن می‌دهد.

این درحالیست که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲گانه تهران با ۴۰ درصد رشد از ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در آذر ماه سال گذشته به حدود ۱۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان در پایان آذر ماه امسال رسیده است. شاید به دلیل همین نرخ بالای مسکن است که برخی از کاربران در اخبار تجارت‌نیوز انتقاداتی را مطرح کرده و از کم‌اثری این وام در خرید مسکن نوشته‌اند.

اما از سوی دیگر قیمت خرید همین وام مسکن چقدر هزینه می‌خواهد؟

دو نیمه متفاوت «تسه»‌ها

درباره قیمت اوراق مسکن یا همان تسه، دنیای اقتصاد گزارش داده، روز گذشته قیمت پایانی (متوسط) بیش از نیمی از امتیازهای وام مسکن معامله شده منفی بود؛ اما آخرین معاملات عموم آنها در محدوده مثبت انجام شد. قیمت متوسط این اوراق یکشنبه با افت 4/ 0 درصدی به 40 هزار و 176 تومان رسید. بهای هر ورق تسهیلات مسکن دی 96 هم به 35 هزار و 321 تومان رسید. با وجود افت 9/ 1 درصدی قیمت پایانی «تسه9610»، آخرین معامله این ورق وام مسکن در سقف قیمتی روزانه رقم خورد. خبر افزایش 40 درصدی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت طی آذر نسبت به کف آبان در کنار تصویب لایحه افزایش سقف وام تسهیلات مسکن، طی روزهای اخیر به گمانه‌زنی برخی از خروج بازار مسکن از فاز رکود منجر شده بود. با وجود این، به نظر می‌رسد بازار مسکن واکنش چندان مثبتی نسبت به این اخبار نشان نداد.

طبق گزارش تجارت‌نیوز برای خرید 240 میلیون تومان اوراق خرید مسکن نیاز به حدود 20 میلیون تومان پول است که متقاضیان باید پرداخت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام وخسته نباشیدبنده حدود۲۵ سال میباشد که درحاشیه شهر مشهد مستاجر هستم کارگر وحدودا ازکارسنگین هم افتاده ایا بااین وضع میتوانم صاحب خانه شوم هیچ کجا هم بیمه نیسنم من چکارکنم