کد مطلب: ۳۳۸۳۳۶

گفتگو تجارت‌نیوز با رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران:

خصوصی‌ها دل خوشی از لایحه بودجه ۹۸ ندارند

خصوصی‌ها دل خوشی از لایحه بودجه 98 ندارند

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: بخش خصوصی از سوی دولت برای تدوین لایحه بودجه 98 نادیده گرفته شد. به همین دلیل فعالان اقتصادی دل خوشی از لایحه طر‌ح‌شده بودجه 98 ندارد و برای برطرف‌سازی چالش‌ها انگیزه‌ای هم برای کمک به دولت نمی‌بینند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه‌شنبه هفته جاری در حالی لایحه بودجه 98 از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد که این برنامه دولت به‌خاطر برخی نواقص با برخی حواشی‌ها روبه‌رو شد. در آذرماه سال جاری فعالان اتاق بازرگانی ایران گرد هم آمدند تا مطالبات خود را نسبت به بودجه سال آینده بازگو کنند.

«رعایت اصل تقدم منابع بر مصارف،‌ کاسته شدن از حجم دولت و کاهش تصدی‌گری‌ها، کنترل هزینه‌های دولت و مدیریت بهتر بر درآمدهای نفتی، تناسب بودجه و اندازه دولت با اندازه اقتصاد و جلوگیری از خطر عدم توازن وضع مالی دولت به‌دلیل استفاده از اوراق تعهدزا» پنج مطالبه‌ای بود که در چهل و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران از نگاه بخش‌خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.

در همین حال رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران درباره لایحه بودجه سال 98 و تاثیر آن در اقتصاد به تجارت‌نیوز گفت: دولتمردان در سال جاری نظر فعالان بخش خصوصی را نسبت به بندهای لایحه بودجه 98 جویا نشدند. در حقیقت برای بستن بودجه سال جاری نظر خصوصی‌ها مورد توجه قرار نگرفت.

مهدی پورقاضی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته دولت برای بودجه 97 نظر فعالان اقتصادی را جویا شد. فعالان این حوزه نیز نظر خود را در قالب بندهای پیشنهادی ارائه کردند اما هیچ‌گاه مطالبات خصوصی‌ها اجرا نشد، همین رفتارها انگیزه را برای اظهار نظرهای کارشناسی‌شده کاهش داد.

تاثیر لایحه بودجه 98 بر شرکت‌های خصوصی

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی می‌گوید: در بودجه 98 طبیعتا افراد نمی‌توانند میزان مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهند؛ چرا که در سال‌های 96 و 97 بنگاه‌ها در رکود کامل به سر بردند.

او به وضعیت بنگاه‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: در بودجه 98 طبیعتا افراد نمی‌توانند میزان مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهند؛ چرا که در سال‌های 96 و 97 بنگاه‌ها در رکود کامل به سر بردند و میزان فعالیت‌های اقتصادی به‌طور چشمگیری کاهش یافت.

انتظار خصوصی‌ها از لایحه بودجه 98

پورقاضی تصریح کرد: در این بازه زمانی درآمدهای ارزی هم خیلی تعریفی ندارد که دولت بخواهد به این موضوع تکیه داشته باشد. در بودجه 98 بند فروش دارایی‌ها می‌ماند که به نظر می‌رسد که افراد قصد دارند بودجه این بند را افزایش دهند اما در این زمینه هم طی سال‌های گذشته هر چه انجام دادند، موفقیت‌آمیز نبوده است.

این فعال بخش خصوصی گفت: در لایحه بودجه 98 انتظار بخش خصوصی این بود که بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و سیستم بانکی پرداخت شود. سال گذشته مبلغی در این باره در بودجه 97 در نظر گرفته شد اما جنبه اجرایی نگرفت.

پورقاضی درباره مطالبات بخش خصوصی اظهار کرد: شفاف‌سازی در امور دولتی، رعایت انضباط‌های مالی و کوچک‌سازی دولت یکی از انتظارهای بخش خصوصی کشور است اما متاسفانه دولت برای اجرای این نوع طرح‌ها قصد ندارد که قدمی بردارد.

او گفت: بخش خصوصی دل خوشی برای لایحه طرح‌شده بودجه 98 ندارد و بنابراین برای برطرف‌سازی چالش‌ها انگیزه‌ای هم برای کمک به دولت نمی‌بیند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.