خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۹۷۹۱

رئیس کل گمرک ایران خبر داد:

تصمیم جدید برای خودروهای خارجی دپوشده در گمرک

تصمیم جدید برای خودروهای خارجی دپوشده در گمرک

رئیس کل گمرک ایران گفت: خودروهای دپو شده در گمرک، توسط نمایندگی‌ها و گری مارکت‌ها وارد شده است و خودروهایی که مشمول ترخیص نشوند، یا به خارج از کشور مرجوع می‌شوند یا به سازمان اموال تملیکی تحویل داده خواهند شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری امروز خود به بیان اقدامات انجام شده در این سازمان پرداخت. تکلیف خودروهای خارجی توقیف‌شده در گمرک‌های کشور، وضعیت واردات کالاهای اساسی، مثبت شدن تراز تجاری امسال و رشد ۱۸۸ درصدی واردات دام سبک چهار محور اصلی این نشست به شمار می‌رفت.

در همین حال رئیس کل گمرک درباره وضعیت خودروهای خارجی دپوشده در گمرکات کشور گفت: این خودروها در عمده اماکن گمرکی مناطق آزاد هستند. از ۱۳ هزار خودروی دپوشده در گمرک دو هزار خودرو در محاکم قضائی به دلیل تخلفات مربوط به ثبت سفارش در حال رسیدگی هستند و تا زمانی که این پرونده‌ها مختومه نشوند، مصداق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص نخواهد بود.

مهدی میراشرفی اظهار کرد: قرار شده ۱۱ هزار خودروی دیگر (زیر دو هزار سی‌سی) تا تاریخ نهم آذرماه سال جاری که به گمرکات وارد شده و قبض گمرک داشته باشند، با ثبت سفارش معتبر ترخیص می‌شوند.

او افزود: خودروهای خارجی دپوشده در گمرک ۱۰ هزار شاکی دارد. طبق برآوردها، ارزش این تعداد خودروها ۱۰۰ میلیون دلار است که باید ضوابط ترخیص آنها به گمرک ابلاغ شود که با به عقب برگرداندن تاریخ این مصوبه، خودروهای کمتری ترخیص می‌شوند.

میراشرفی با اشاره به دو تصمیم نهایی دولت درباره خودروهای دپوشده در گمرک تصریح کرد: خودروهای دپوشده در گمرک، توسط نمایندگی‌ها و گری‌مارکت‌ها وارد شده‌اند. خودروهایی که مشمول ترخیص نشوند، یا به خارج از کشور مرجوع می‌شوند یا به سازمان اموال تملیکی تحویل داده خواهد شد. در حقیقت مصوبه هیات دولت مانع از اقدامات قضایی علیه خودروها نمی‌شود.

کمبودی در واردات کالاهای اساسی نداریم

رئیس کل گمرک در بخش دیگر سخنانش درباره وضعیت واردات کالاهای اساسی گفت: طی این مدت در خصوص واردات 25 قلم کالای اساسی هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته و واردات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. همچنین باید گفت که درباره واردات کالاهای اساسی نه تنها مشکل و کمبودی وجود ندارد بلکه کالا به اندازه کافی به کشور وارد شده است.

تراز تجاری یک میلیارد دلار مثبت شد

به گفته میراشرفی، در ۱۰ ماه سال جاری ۳۶.۳ میلیارد دلار صادرات و ۳۵.۶ میلیارد دلار واردات داشتیم و در این بخش تراز تجاری یک میلیارد دلار مثبت است.

میراشرفی با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: با همراهی مردم همه پیچ‌وخم‌ها طی شد، ولی هیچ‌گاه شرایط کشور مانند امروز حساس نبوده است. در مباحث تحریم این بار آمریکا بدون همراهی دنیا یک‌سری تحریم‌های یک‌جانبه را در دست اجرا دارد و ما هم متناسب با این شرایط باید رفتار کنیم.

آمارهای گمرک اشتباه نیست

او درباره پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا آمارهای ماهانه گمرک ضد و نقیض است؟ ادامه داد: آمار گمرک هیچ گاه اشتباه نبوده است. میزان تفاوت معنادار صادرات در آمارها به سه نرخ ارز بستگی دارد. در حقیقت آمارهای صادرات بر مبنای ارز نیمایی، ارز دولتی و ارز آزاد محاسبه می‌شود. ما به دنبال این نیستیم که با آمار اشتباه به جامعه امید پمپاژ کنیم. چیزی که امروز نیاز جامعه است، همدلی خواهد بود و در این بخش تجارت خارجی نقش بالایی در ایجاد دولت رفاه دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تامین بسیاری از نیازها به واردات و صادرات مرتبط است و ایجاد تسهیلات می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

میراشرفی همچنین درباره چرایی گرانی گوشت قرمز گفت: متولیانی تنظیم بازار گوشت قرمز گمرک نیست. به هر حال زمانی که میزان کالا در کشور کاهش می‌یابد در بازار گران می‌شود، این در حالی است که در 10 ماه سال جاری واردات گوشت دام سبک 188 درصد رشد داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.