کد مطلب: ۴۷۰۳۸۱

دانش‌آموزان چاق شناسایی می‌شوند

دانش‌آموزان چاق شناسایی می‌شوند

وزیر آموزش‌وپرورش دستورالعمل پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» را ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دستورالعمل «کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» آمده است: کودکان، نوجوانان و جوانان دانش آموز، سرمایه‌های اصلی کشور و آینده‌سازان مهین اسلامی هستند. تربیت متوازن و تمام ساحتی دانش‌آموزان از مطالبات سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است به‌نحوی‌که در بیانیه ارزش‌های این سند بر سلامت جسمانی و نشاط دانش‌آموزان تأکید شده است. یکی از علل اصلی که سلامت امروز و فردای نسل در حال رشد را به مخاطره می‌اندازد، شیوع افزایش وزن و چاقی در سنین خردسالی و دانش آموزی است.

این دستورالعمل می‌افزاید: این پدیده یک پیامد هزاره سومی است که برخی از کشورهای جهان را به وضعیت هشدار دهنده‌ای رسانده و درکشور ما نیز از روند روبه رشدی برخوردار شده است. افزایش وزن و چاقی نه‌تنها سلامت کودکان و نوجوانان را در طول تحصیل به خطر می‌اندازد، بلکه بر زندگی آنان در آینده تأثیرگذار است و آنان را با مشکلات بهداشتی، سلامتی و شیوع بیماری‌های غیر واگیر مواجه خواهد کرد. به همین منظور وزارت آموزش‌وپرورش مصمم است پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» را تدوین و از رهگذر اجرای آن نقش مؤثری در تأمین سلامت عمومی امروز و آینده جامعه ایفا کند.

در ادامه ابلاغ این دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده است: ضمن ارسال دستورالعمل پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» انتظار می‌رود کلیه همکاران پرتلاش وزارت آموزش‌وپرورش که دغدغه اصلی آنان برابر آموزه‌های سند تحول بنیادین، پرورش دانش‌آموزانی مؤمن، سالم، دانا، توانا، خودباور، بانشاط، امیدوار و شجاع است، در اجرای دقیق این پروژه مساعدت و در رعایت موارد زیر اهتمام لازم را معمول کنند:

۱- از مدیران کل استان‌ها و رؤسای آموزش‌وپرورش مناطق/ شهرستان‌های کشور انتظار می‌رود ابعاد، اهداف، شیوه و زمان اجرای این پروژه را برای مدیران و دست‌اندرکاران سطوح منطقه‌ای و مدرسه‌ای (به‌ویژه مدیران مدارس) تشریح و بر ضرورت اجرای آن تأکید کنند.

۲- مشارکت فعال، هماهنگی اولیای دانش آموز با آموزه‌های اولیای مدرسه، تضمین‌کننده تحقق اهداف پروژه خواهد بود. به همین لحاظ بر مشارکت و همکاری متقابل والدین با مدرسه به‌ویژه والدینی که فرزندان آنان دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند، توصیه جدی می‌شود.

۳- در اولین فرصت، نسبت به تشکیل شورای آموزش‌وپرورش استان / شهرستان/ منطقه، باهدف حمایت اجرای فراگیر و جلب مشارکت کلیه سازمان‌ها و عوامل سهیم و مؤثر، به‌منظور اجرای موفق پروژه اقدام شود.

۴- از فنون مدیریت اطلاع‌رسانی و پویش‌های ملی استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای در تبلیغ و ترویج پروژه به‌منظور توسعه مشارکت تمامی ذی‌نفعان و حمایت اجتماعی استفاده شود.

۵- بر مطالعه و انتقال مفاهیم آموزشی دستورالعمل‌های این پروژه اعم از نحوه اجرا، آموزش منابع انسانی، مشارکت والدین، تغذیه سالم، فعالیت بدنی و … که در سامانه حوزه تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و کانال‌های مرتبط در شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) درج ‌شده است، توصیه می شود.

۶- ضمن افزایش فعالیت‌های حرکتی در مدارس و تأکید بر افزایش تحرک در محله و منزل، در پایگاه تغذیه سالم مدرسه و در منزل، محیط تغذیه‌ای سالمی برای کنترل کالری موردنیاز دانش‌آموزان فراهم آید.

۷ - در عنوان کردن اثرات منفی وزن اضافی و چاقی نباید به‌گونه‌ای افراط شود که به تأثیرگذاری منفی روحی دانش آموزان دارای اضافه‌وزن و چاق بیانجامد. جمعیت هدف ما تمامی دانش آموزان مدرسه اعم از افراد لاغر، دارای وزن طبیعی، وزن اضافی و چاق است که ‌بایست مورد آموزش، مشاوره و حمایت قرار گیرند.

۸- با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال عدم بازگشایی مدارس در برخی از استان‌ها و شهرهای کشور اجرای پروژه کنترل وزن در دانش آموزان با همکاری معلمان، والدین و دانش‌آموزان و پیگیری از طریق سامانه شاد و فضای مجازی مطابق دستورالعمل امکان‌پذیر خواهد بود.

۹- این پروژه با همکاری عوامل مدرسه (مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران و مراقبین سلامت مدارس) انجام‌پذیر است، از اجرای آن به‌صورت برون‌سپاری خودداری شود.

۱۰- تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان در مرحله اولیه یا پیش‌آزمون حداکثر تا ۱۵ آبان ماه صورت می‌گیرد و دانش آموزان دارای اضافه‌وزن و چاق شناسایی می‌شوند. سپس با آموزش، مشاوره و حمایت با همکاری خانه و مدرسه، دانش آموزان وزن خویش را مدیریت می‌کنند و پس از آزمون مرحله ثانویه، تغییرات شاخص توده بدنی تعیین و تحلیل می‌شود.

۱۱- منابع موردنیاز اجرای این پروژه از اعتبارات معاونت تربیت‌بدنی و سلامت تأمین خواهد شد و دریافت هرگونه هزینه از دانش آموزان با هر عنوانی ممنوع است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.