کد مطلب: ۳۸۸۰۵۶

درآمد چند هزار میلیاردی همراه اول از خدماتی که همواره گران‌تر و بی‌کیفیت‌تر می شوند!

درآمد چند هزار میلیاردی همراه اول از خدماتی که همواره گران‌تر و بی‌کیفیت‌تر می شوند!

در میان همه شرکت‌های خدماتی وابسته به دولت که تقریباً بازار ارائه خدمات عمومی را در انحصار خود دارند و با سود هنگفتی رو به رو هستند، باید به شرکت خدمات ارتباطی «همراه اول» اشاره کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکتی که حالا درآمدش از رقم نجومی ۱۴ هزار میلیارد تومان گذشته، اما هنوز در ارائه خدمات با کیفیت توفیق چندانی حاصل نکرده است.

براساس این گزارش، بررسی صورت مالی شرکت همراه اول بیانگر این مهم است که درآمد این شرکت در سال اخیر با رشد ۲۰ درصدی از ۱۱/۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است؛ افزایشی بیست درصدی آنهم در یک بازه زمانی کوتاه که برخی عقیده دارند با کیفیت خدمات ارائه شده این شرکت همخوانی ندارد.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد شرکت همراه اول در سال ۹۵ حدود ۹/۶ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ حدود ۸/۴ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.این رشد نجومی درآمد‌های همراه اول در سال ۹۷ سودی بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای این شرکت ایجاد کرده است که نسبت به سود سال مالی ۹۶ رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

هرچند در مورد چرایی این افزایش درآمد و رشد نجومی آن دلایل مختلفی را می‌توان مطرح کرد، اما بدون شک یکی از دلایل اصلی افزایش درآمد همراه اول در سال‌های اخیر نه افزایش شمار مشتریان به واسطه بهبود خدمات، بلکه افزایش مصرف دیتا توسط مشترکین است؛ وضعیتی که بررسی‌های آماری نیز آن را تأیید می‌کند و نشانگر آن است که در سال ۹۷ مصرف دیتا توسط مشترکین شرکت رشد ۳۵ درصدی داشته است.

رشد ۳۵ درصدی مصرف دیتا و گرایش جمع زیادی از مشترکین همراه اول به خرید بسته‌های اینترنت در حالی رقم می‌خورد که از آنسو این شرکت قیمت و تعرفه خدمات خود را نیز افزایش داده است.

به صورت مشخص و در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ اپراتور‌ همراه اول در بسته‌های اینترنتی مخصوص مشترکین اعتباری و ثابت تغییراتی را به وجود آورد که باعث افزایش هزینه برای هر مشترک شد؛ تغییراتی که بسیاری از مشترکین را شوکه کرد و موجی از نارضایتی را به وجود آورد.

در این تغییرات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در شهریور ۹۷، شیوه‌ای جدیدی را برای محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت مصوب کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف شد این مصوبه را از اول شهریورماه اجرایی کند. در این شیوه جدید، برای اندازه‌گیری میزان مصرف پهنای باند، ۵ درصد پیک ترافیک غیرمتعارف را حذف کردند. این در حالی بود که پیش از آن روال محاسبه‌ی پهنای باند توسط زیرساخت، بدون در نظر گرفتن پیک غیرمتعارف بود.

این تغییرات جدید باعث شد شرکت همراه اول در صفحات مربوط به خرید تغییراتی را اعمال کند. به طور مثال مشترک برای انتخاب بسته یک‌ماهه، هیچ بسته‌ای به‌صورت کامل نداشت و مجبور می‌شد با هزینه‌ای بیشتر به سراغ بسته‌های سه‌ماهه برود تا در این بخش با افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی تعرفه + ۹ درصد مالیات رو به رو شود. همچنین همراه اول تغییرات را به گونه‌ای پیش برد که تمامی بسته‌های منتشرشده و قرارگرفته بر روی سایت به‌صورت ترکیبی شود.

این افزایش قیمت‌ها در تعرفه مکالمات نیز رخ داد و هر دقیقه مکالمه درون و برون شبکه به‌صورت تک‌نرخی برای سیم‌کارت‌های دائمی ۵۹۹ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۸۹۹ ریال محاسبه شد.

روند‌هایی که در کنار افزایش قیمت‌ها به واسطه افزایش شمار مشترکین مصرف کننده دیتا،بازار فوق العاده‌ای را در اختیار این شرکت خدماتی قرار داد و سبب شد تا در طول یک سال درآمد این شرکت رشد نجومی داشته باشد .

این افزایش چند هزار میلیاردی درآمد‌های شرکت همراه اول در حالی رخ می‌دهد که هنوز هم بسیاری از شهروندان حتی در شهر‌های بزرگی مثل تهران از کیفیت آنتن دهی و سرعت بسته‌های اینترنتی آن رضایت کافی ندارند. در این میان شرایط برای مناطق محروم و دور افتاده کشور که از پوشش صد درصدی شبکه همراه اول برخوردار نیستند، بدتر است و مصداق بارز آن قطعی های گسترده مکالمه و خدمات ضعیف این اپراتور در مناطق سیل زده کشورمان بود که در اوایل سال جاری اتفاق افتاد.

در چنین شرایطی و با توجه به عدم افزایش قابل توجه هزینه‌های این شرکت متناسب با درآمدهای حاصل شده، پرسش مشخص این است که مسئولان همراه اول چه میزان از درآمد حاصل شده را صرف بهبود کیفیت خدمات و توسعه آن کرده و یا خواهند کرد؟

سئوالی مهم که یافتن پاسخ آن برای میلیون‌ها شهروند ایرانی که مشترک این شرکت خدماتی هستند، کار چندان سختی نیست و اشاره به جزئیات بیشتر در مورد آن به نظر ضروت نداشته باشد.

همراه اول هم اکنون حدود 21 میلیون سیمکارت دائمی و بیش از 88میلیون سیمکارت اعتباری فروخته شده در دست مردم دارد که از این تعداد 20 میلیون خط دائمی و 63 میلیون خط اعتباری متصل به شبکه هستند.

منبع: بازتاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.