کد مطلب: ۲۰۶۹۹۱

درآمد ۴۷۵ میلیون دلاری صادرات آبزیان برای کشور

درآمد 475 میلیون دلاری صادرات آبزیان برای کشور

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در سال گذشته 412 میلیون دلار صادرات آبزیان داشتیم و این میزان در 10 ماه امسال به 475 میلیون دلار رسید.

حسن صالحی -معاون وزیر جهاد کشاورزی- در دومین همایش ملی ماهیان زینتی که امروز در محلات آغاز بکار کرد، با اشاره به دیدار مدیران شیلات با مقام معظم رهبری در زمان دولت اصلاحات گفت: در گزارشی که در این دیدار به سمع و نظر مقام معظم رهبری رسید، در آن زمان میزان صادرات در حوزه شیلات 400 هزار تن بود ولی در سال گذشته این میزان به یک میلیون و 90 هزار تن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در خصوص جایگاه ویژه شیلات ایران در دنیا بیان کرد: شیلات ایران جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد. چنانکه امروز بزرگترین ناوگان کشوری صید ماهی تن در بین 35 کشور در اقیانوس هند با هزار شناور صیادی متعلق به ایران است و در میان کشورهای ساحلی و غیر ساحلی مانند آمریکا، استرالیا، ژاپن و اسپانیا حائز مقام دوم دنیا در اقیانوس هند و مقام اول در غرب اقیانوس هند در صید ماهی تن هستیم.

صالحی افزود: امروز بندر کنارک بندر صیادی لندینگ ماهی تن است و در بازدید جمعی از مسئولان کشوری از این بندر جملگی بر تحولی که در شیلات اتفاق افتاده و شرایط بی نظیری که بوجود آمده صحه گذاشتند. نگاه ما امروز از اقیانوس هند فراتر رفته و به فرامرزها کشیده شده است.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری و رییس دولت تدبیر و امید به چابهار گفت: پس از این سفرها 80 میلیارد دلار بودجه برای تکمیل و توسعه پروژه‌های شیلات در نظر گرفته شده است. این میزان بودجه معادل بودجه تکمیل پروژه‌های عمرانی در 15 استان کشور است.

صالحی در ادامه گفت: تولید میگو در کشور قبل از دولت تدبیر و امید 10 هزار تن بود ولی اکنون این عدد 32 هزار تن است و در سه سال متوالی رکورد صادرات میگو شکسته شده است. تلاش می‌کنیم با همت زنجیره تولید میگو به 60 هزار تن که در برنامه ششم توسعه در این حوزه تعریف شده است برسیم.

رییس سازمان شیلات ایران ضمن معرفی طرح نوین دیگری در تولید و پرورش ماهی در قفس گفت: پرورش ماهی در قفس کاری نوین بوده که از 2.5 سال پیش شروع شده و اکنون 470 قفس مستقر شده است. هر قفس ظرفیت تولید 130 تن ماهی را داراست و بدنبال اخذ مجوز برای صادرات این گونه تولیدی از محل تولید بوسیله شناورها هستیم.

وی افزود: در تولید و پرورش قزل آلا در آب شیرین مقام اول را در دنیا داریم و به دنبال ایجاد زمینه تولید این گونه در آب‌های غیر متعارف شور و لب شور هستیم تا حرکتی نوین را ایجاد کنیم. همچنین اقدامات موثری را در مباحث اصلاح نژاد و مولدسازی این نوع ماهی آغاز کرده‌ایم و یکی از استان‌های پایلوت استان مرکزی و شهرستان شازند است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولید ماهیان خاویاری گفت: امروز 90 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری داریم. در حال حاضر ماهی خاویاری در یزد و شیراز و خوزستان پرورش داده می‌شود و از فروردین در استان مرکزی تولید و عرضه ماهیان خاویاری آغاز خواهد شد.

صالحی با اشاره به آمار فائو در سال 1357 میزان تولیدات شیلات را در آن زمان 32 هزار تن اعلام کرد و گفت: کل این میزان تولید در آن سال فقط از طریق صید انجام می‌شد، اما در حال حاضر از مجموع صادرات یک میلیون و 90 هزار تنی آبزیان 460 هزار تن در بخش آبزی پروری تولید شده است.

وی همچنین در خصوص توسعه بازار آبزی پروری گفت: یکی از اقدامات برای پایداری و افزایش بهره وری در آبزی پروری، توسعه بازار و پیدا کردن بازارهای جدید است. اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و هر سال 10 نوع گونه جدید خوراکی وارد بازار می‌شود، در این راستا محصولات تحقیقاتی باید تجاری سازی شوند.

رئیس سازمان شیلات ایران از مسئولان استان خواست که موضوع آبزی مصرفی که نمونه آن در خیرآباد اراک کلید خورده است را با جدیت در دستور کار خود قرار دهند. باید آبزی مصرفی و الگوهای گردشگری را تلفیق کرده و زمینه صید زنده ماهی را ایجاد کرده، توسعه داده و این الگو را شکل دهیم.

وی افزود: یکی از مواردی که در استان مرکزی شکل گرفته ایجاد یک زنجیره تولید آبزیان است، بر این اساس باید تولید و تکثیر قزل آلا، ساخت و احداث کارخانه غذای ماهی و سایر موارد در حوزه تولید آبزیان در دستور کار تولید کننده قرار گیرد.

صالحی گفت: همچنین با توجه به اینکه استان مرکزی رویکردی صنعتی و توریست پذیر دارد می‌توان این زنجیره صنعت آبزی پروری را توسعه داد، زیرا در شرایطی که 97 درصد آب مصرفی تولید و پرورش ماهیان زینتی به چرخه باز می‌گردد می‌توان اشتغال خانگی را در این حوزه ایجاد و زنان خانه دار را در این صنعت مشغول به کار کرد.

گفتنی است، همایش ملی ماهیان زینتی در 29 و 30 بهمن در شهرستان محلات برگزار می‌شود که 55 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در این همایش ارائه می‌شود.

منبع: فصل تجارت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.