کد مطلب: ۱۹۶۴۳۲

درخواست فولادگر برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی

درخواست فولادگر برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نظام بودجه‌ریزی کشور گفت: برای رهایی از مشکلات بودجه، باید نظام بودجه‌ریزی را اصلاح کنیم.

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) ابتدا مخالف بودن خود را به معنی نادیده گرفتن زحمات دولت، کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه درخصوص این لایحه ندانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فولادگر درخصوص دلایل مخالفت خود با برنامه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: همچنان ساختار بودجه‌ریزی شیوه قبلی است که البته اصلاحات اندکی دارد. بودجه عملیاتی و بودجه انعطاف پذیر و متناسب با درآمدها تعریف دارد، اما هنوز نظام بودجه‌ای ما ثابت است.

وی افزود: بخش‌هایی از بودجه را در شیوه بودجه ریزی عملیاتی آوردیم ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم بودجه‌ریزی ما عملیاتی است.

این نماینده مجلس گفت: تا وقتی این ساختار اصلاح نشود نمی‌توانیم بگوییم این موضوع بی‌نقص است. امیدواریم با حرکتی که سازمان برنامه‌وبودجه آغاز کرده، مشکلات نظام بودجه‌ریزی برطرف شود.

فولادگر درخصوص ایراد دیگر خود نسبت به لایحه بودجه ۹۷ افزود: دو سوم ارقام بودجه از نظارت و بررسی‌های مجلس خارج است. ۱۲۰۰ هزار میلیارد رقم کلی است و حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها، بانک‌ها، و مراکز انتفاعی است.

وی ادامه داد: چند نفر از ما توانسیتم به این ارقام وارد شویم؟ درست است اینها شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت هستند و ارقامشان در جدول وجود دارد ولی به چه میزان به آن وارد شدیم که این مشکل هم به همان ساختار بودجه‌ریزی برمی‌گردد؟ کی قرار است این موضوع اصلاح شود؟

این نماینده مجلس گفت: ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است و ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است که پارسال ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم کاهش پیدا کرده است. نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری یک هفتم است. چگونه می‌توانیم کشور را توسعه دهیم؟

وی انتقاد کرد: به چه میزان توان بخش خصوصی را در بخش عمرانی و تولید به کار گرفتیم؟ قبول داریم که منابع دولت محدود است اما تا کی باید این شیوه را ادامه دهیم؟

فولادگر افزود: تا وقتی از بخش‌خصوصی در عمران، تولید و خدمات استفاده نکنیم این موضوع تکرار می‌شود. می خواهیم با این یک هفتم تمام مشکلاتمان را برطرف کنیم آن هم با این پروژه‌های ناتمام و مناطق کمتر توسعه یافته و انتظاراتی که وجود دارد.

فولادگر درباره ایراد دیگر خود توضیح داد: درخصوص موضوع صندوق توسعه ملی، برنامه ششم تصریح کرده این صندوق از قانون بودجه و قوانین جاری خارج شود و بند ۱۸ اقتصاد مقاومتی به کاهش وابستگی به نفت تاکید کرده است.

وی افزود: البته جای تشکر دارد که درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی جلو زده که این خوب است به شرطی که رونق باشد و به اقشار فشار نیاید. باید فرارهای مالیاتی را پیدا کنیم. تا کی می‌خواهیم این فشار را بیاوریم؟ رشد اقتصادی ما به خاطر درآمد نفتی، پتروشیمی، فولاد و مس است ولی در اصناف و بنگاه‌ها رکود وجود دارد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.