خبر مهم:

کد مطلب: ۱۸۵۵۴۸

یک راهنمای گردشگری:

دریافت پول برای ارائه نقشه گردشگری مضحک است

دریافت پول برای ارائه نقشه گردشگری مضحک است

یک راهنمای تورهای داخلی و خارجی با بیان اینکه نقشه محل درآمدزایی برای کشور است گفت: خیلی مضحک است که از گردشگران برای ارایه نقشه یک شهر پولی دریافت کنیم، دریافت پول از محل ارائه نقشه در برخی مناطق و شهرهای گردشگری نشان می‌دهد که ما هنوز الفبای درآمدزایی از گردشگری را یاد را نگرفتیم.

پوریا اقبال درباره راهکارهای افزایش ورود گردشگر به مناطق تاریخی توس اظهار کرد: سایر کشورها درخصوص جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که از شهر فاصله دارند اقداماتی را انجام می‌دهند که از جمله این اقدامات می‌توان به تسهیل راه دسترسی به این مراکز اشاره کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این راهنمای تورهای داخلی و خارجی افزود: معمولا در این مسیرها اتوبوس ویژه گردشگری و مترو راه‌اندازی می‌شود، البته مقصود از اتوبوس ویژه گردشگری، ناوگان سازمان اتوبوس‌رانی شهری نیست بلکه اتوبوس‌هایی است که دارای راهنمای گردشگری هستند.

اقبال گفت: امکانات از قبیل سیستم مولتی‌مدیا و هدست‌هایی برای دریافت اطلاعات به زبان‌های مختلف نیز در آن‎ها وجود دارد که ما در کشورمان چنین امکاناتی نداریم.

این راهنمای گردشگری یادآور شد: در امر تجویز نسخه‌ برای حوزه گردشگری مشهد، باید این شهر را با سایر نقاط جهان که از نظر میراث فرهنگی و تاریخی با آن هم‌تراز است مقایسه کنیم، البته که نوآوری بسیار مطلوب‌تر است اما کپی‌برداری درخصوص اقدامات حوزه گردشگری دارای اشکال نیست.

اقبال ادامه داد: تقلید در این حوزه در همه جای دنیا مرسوم است و این امر که ببینیم سایر کشورها درحوزه جذب توریست چه کردند به ما کمک زیادی خواهد کرد.

وی گفت: گردهمایی‌هایی که در مناسبت‌های مختلف و بزرگداشت افرادی همچون فردوسی یا امام محمد غزالی برگزار می‌شود می‌تواند باعث جذب توریست شود، در واقع باید نگاه امنیتی را از گردشگری برداشت چرا که مردم زمانی که می‌خواهند به اوقات فراغت بپردازند به دنبال حواشی نیستند.

اقبال با تاکید بر اینکه ما راهنمایان و افراد فعال در حوزه گردشگری خراسان رضوی متفق‌القول هستیم که حرم رضوی بدون اغراق اولین جاذبه مشهد و استان است، ادامه داد: اگر 10 جاذبه گردشگری اصلی را ذکر کنیم، قطعا حرم اولین جاذبه است و بس، اما واقعا انصاف نیست شهری که دارای پیشینه فرهنگی، علما، نویسندگان و بزرگان زیادی است به این سرمایه‌های خود توجه نکند و یا عده‌ای تلاش کنند این جاذبه‌ها را از چشم مردم بیندازند.

وی گفت: در حقیقت درخصوص سامان بخشیدن به وضعیت توس عزمی وجود نداشته است، مگر می‌شود که عزمی برای سامان بخشیدن به وضعیت آن وجود داشته باشد اما نتیجه‌ای حاصل نشود.

اقبال افزود: همین‌طور می‌توان به یکی از پروژه‌های گردشگری در شاندیز اشاره کرد که می‌توانست فرصت‌های شغلی را برای جوانان و یک فرصت فوق‌العاده در حوزه گردشگری به شمار رود اما دچار مشکلاتی عجیبی بود.

این راهنمای تورهای داخلی و خارجی بیان کرد: در سایر کشورها اولین موضوعی که در یک سفر درنظر گرفته می‌شود علایق گردشگران است، وقتی وارد یک شهر می‌شوید از شما سوال می‌کنند که به چه جاذبه‌هایی علاقه دارید آیا به جاذبه‌های مذهبی، تفریحی، فرهنگی و یا خرید تمایل دارید و برای هر یک از اینها چند نقطه را معرفی می‌کنند.

وی افزود: اما ما جاذبه‌هایمان را به خوب و بد تقسیم می‌کنیم، یکی به حاشیه می‌رانیم تا یکی را برجسته کنیم و به یک جاذبه بها می‌دهیم و به سایر جاذبه‌ها بهایی نمی‌دهیم.

اقبال با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی گفت: در راه‌آهن، فرودگاه، پایانه مسافربری و در هیچ جای دیگر شهرما نقشه جامع مشهد را به فارسی یا انگلیسی در اختیار مسافران قرار ندادیم، در حالی که به محض اینکه وارد بسیاری از کشورها می‌شوید، نقشه‌های فراوانی از مسیرها و جاذبه‌ها به صورت رایگان در دسترس شما قرار می‌گیرد که چگونه باید از حمل و نقل عمومی شهر، هتل‌ها و جاذبه‌های آن استفاده کنید و کسی که وارد یک شهر می‌شود مانند کسی که سالها در آن شهر زندگی کرده اطلاعات کسب می‌کند.

اقبال با بیان اینکه نقشه محل درآمدزایی برای کشور است افزود: خیلی مضحک است که از گردشگران برای ارایه نقشه پولی دریافت کنیم، چنانچه این موضوع را در کیش که از بزرگترین شهرهای گردشگری ایران به شمار می‌رود مشاهده کردیم که بابت ارایه نقشه از مسافران پول دریافت می‌شود، این امر نشان می‌دهد که ما هنوز الفبای درآمدزایی از گردشگری را یاد را نگرفتیم.
انتهای پیام

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.