خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۶۱۷۰

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

در نشست اوپک چه گذشت؟ / هشدارهای زنگنه در مورد مرگ کارتل نفتی

در نشست اوپک چه گذشت؟ / هشدارهای زنگنه در مورد مرگ کارتل نفتی

176امین نشست اوپک روز گذشته در وین برگزار شد و این گروه توافق کردند تا تولید خود را به مدت 9 ماه دیگر کاهش دهند. در حالی که کشورهای روسیه و عربستان پیش از برگزاری این نشست و در حاشیه اجلاس G20 در این زمینه به توافق رسیده بودند، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران از افزایش نفوذ روسیه بر اوپک ابراز نارضایتی کرد.

در 176امین نشست اوپک‌ که روز گذشته در وین برگزار شد، کشورهای عضو این کارتل نفتی و متحدان غیراوپکی آنها برای تمدید 9 ماهه کاهش تولید به توافق رسیدند. این گروه قرار است در مجموع 1.2 میلیون بشکه از تولید روزانه خود را تا ماه مارس سال 2020 کاهش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ ، در سال‌های اخیر به دنبال افزایش قابل توجه تولید شیل در ایالات متحده آمریکا، بازار نفت به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

بر اساس این توافق کشورهای عضو اوپک با رهبری عربستان سعودی 800 هزار بشکه و غیراوپکی‌ها با رهبری روسیه 400 هزار بشکه از تولید روزانه خود را کاهش خواهند داد.

در عین حال، وزیر انرژی عربستان سعودی در یک نشست خبری اعلام کرده است که این کشور بیش از میزان توافق‌شده تولید خود را کاهش خواهد داد.

به گفته آمریتا سن، تحلیلگر ارشد انرژی در Aspectr، بر اساس این توافق، عربستان سعودی باید روزانه 10.31 میلیون بشکه در روز نفت تولید کند؛ اما انتظار می‌رود تولید این کشور حدود 10 میلیون بشکه در روز باشد.

ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا از اجرای این توافق معاف هستند.

این گروه از ابتدای سال 2017 با سایر تولیدکنندگان غیراوپکی از جمله روسیه، قزاقستان و مکزیک با هدف مهار ذخایر جهانی و افزایش قیمت‌ها از یک‌سو و ایجاد زمینه‌ای برای همکاری‎های پایدار با یکدیگر متحد شدند.

با این حال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در این نشست از افزایش نفوذ روسیه بر اوپک ابراز نارضایتی کرد.

پیش از برگزاری نشست اوپک ، پوتین روز شنبه پس از دیدار با محمد بن‌سلمان و در حاشیه اجلاس G20 در ژاپن اعلام کرده بود که با پیشنهاد ریاض برای تمدید توافق کاهش تولید موافقت می‌کند.

وزیر نفت ایران همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اوپک به صحبت، مشورت و تصمیم‌گیری جمعی برای مسائل نیاز دارد؛ این روال اوپک نبوده که یکی دو نفر خارج از اوپک توافق کنند و بر توافق خود در اوپک مهر تایید بزنند. این بزرگ‌ترین خطری است که اوپک با آن روبروست.

او همچنین ادامه داد: ما اینجا نیستیم تا تصمیم‌هایی را که در بیرون گرفته می‌شود، اجرا کنیم. معتقدم اگر اوپک می‌خواهد زنده بماند، باید تصمیماتش را در داخل اوپک بگیرد، نه اینکه دستور عمل را از خارج اوپک دریافت کند.

اویل‌پرایس نیز در گزارشی به شکافی که در این سازمان ایجاد شده پرداخته است. به نوشته این وب‌سایت خبری انگلیسی، ایران و ونزوئلا دو عضو دیگر اوپک می‌گویند، عربستان سعودی و امارات از تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت این دو کشور سوءاستفاده می‌کنند. طی هفته‌های گذشته هر دو کشور توافقنامه‌هایی را با مشتریان آسیایی ایران از جمله، چین، هند و کره جنوبی امضا کردند تا در ماه‌های آینده نیاز این خریداران را تامین کنند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران اگرچه صادرات نفت این کشور را به صفر نرسانده است اما مزیت‌های فراوانی برای سایر تولیدکنندگان اوپک داشته است. از سوی دیگر، روسیه، حامی ژئوپلیتیکی شماره یک تهران نیز از این وضعیت سوءاستفاده کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.