کد مطلب: ۴۹۳۱۷۵

دسته‌بندی قالب‌های سقف وافل

دسته‌بندی قالب‌های سقف وافل

انتخاب نوع قالب سقف وافل یکی از مواردی است که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. این قالب‌ها بسته به نوع جنسی که دارد می‌توانند در دو نوع پلاستیکی و کامپوزیتی قرار بگیرند و در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته شوند.

مزایای قالب‌های سقف وافل

  • زیبایی و جلوه خاص
  • استحکام و ایمنی بیشتر
  • مدیریت و کاهش زمان اجرا نسبت به روش‌های دیگر
  • بتن‌ریزی منظم و یک پارچه بدون استفاده از روان کننده‌ها
  • قابلیت بازیافت قالب‌ها پس از چندین بار استفاده و در پی آن زیان کمتر در برابر محیط زیست
  • سهولت در اجرای آماتوربندی در مقایسه با روش‌های دیگر
  • امکان عبور تاسیسات بدون اینکه در معرض دید باشند.

دسته‌بندی قالب‌های سقف وافل

انتخاب نوع قالب سقف وافل یکی از مواردی است که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. این قالب‌ها بسته به نوع جنسی که دارد می‌توانند در دو نوع پلاستیکی و کامپوزیتی قرار بگیرند و در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته شوند.

سقف وافل آبا

این قالب‌ها در دو دسته ی یک‌طرفه و دوطرفه دسته‌بندی می‌شوند.

قالب یک طرفه: این قالب‌ها مانند دال یک طرفه عمل می‌کنند و بار را در یک جهت انتقال می‌دهند از مزیت‌های استفاده از این قالب‌ها کاهش بتن و آماتور مصرفی و در پی أن کاهش هزینه هاست.

قالب دوطرفه: انتقال بار در دو جهت انجام می‌شود به همین دلیل دوطرفه نامیده می‌شود. مزیت‌های استفاده از این قالب‌ها ایمنی و استحکام بالاتر ، سطح صاف و یکپارچه و سرعت اجرای بالاتر است.

مراحل اجرای سقف وافل

  • زیرسازی سقف
  • چیدمان قالب‌های وافل
  • آماتوربندی سقف
  • بتن‌ریزی
  • قالب‌برداری

image 9a70722cc90c66f3989cc7869a4bf31f82784db1

زیرسازی سقف

اولین مرحله در اجرای سقف وافل پایه‌گذاری است. قراردادن پایه‌های اطمینان شامل جک‌های فلزی و داربست‌ها در فواصل مشخص و در نهایت سوارشدن قالب‌ها به روی ان زیرسازی سقف می‌نامند.

چیدمان قالب‌های وافل

نحوه‌ی قرارگیری قالب‌ها باید مطابق با قسمت‌های مشخص شده در نقشه‌های اجرایی که توسط مهندسین طراحی شده است باشد. به دلیل استحکام بالای قالب‌ها، امکان عبور مرور بر روی آنها وجود دارد و با توجه به وزن کم و سبکی قالب‌ها به راحتی به روی شبکه‌ی زیرسازی شده تعبیه می‌شوند.

آماتوربندی سقف

اجرای آماتوربندی در سقف وافل در یک مرحله انجام می‌شود. آماتورهای کششی در فضای بین قالب‌ها به فواصل و تعداد مشخص تعبیه می‌شوند و آماتورهای حرارتی نیز به شکل یک مش گسترده بر روی قالب‌ها با رعایت فاصله از قالب تنیده می‌شود.

بتن‌ریزی

توصیه می‌شود قبل از بتن‌ریزی از تمام زوایای سطوح نگهدارنده‌ی سقف بازدید شود تا از نشست بتن اطمینان حاصل گردد. پس از انتقال بتن به محل اجرای پروژه، بتن به صورت یکپارچه به روی سقف ریخته می‌شود. به دلیل عاری بودن سقف از قطعات یونولیت و مواد اضافی، بتن به راحتی فضای بین تیرچه‌ها و سطح روی قالب‌ها را می‌پوشاند و نیازی به استفاده از روان کننده‌ها وجود ندارد.

قالب‌برداری

پس از سخت شدن بتن و رسیدن آن به مقاومت نهایی و با توجه به ضوابط آیین‌نامه‌ها قالب‌ها باز می‌شوند و برای استفاده در پروژه‌های دیگر منتقل می‌شوند.

چرا سقف وافل کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های اجرای سقف است؟

استفاده از این روش دارای مزایای زیادی است که به آنها اشاره کردیم. علاوه بر تمام آن مزیت‌ها، عملکرد سقف وافل به عنوان فونداسیون نیز نکته‌ی قابل توجهی است. زمانی که خاک‌های رسی و منبسط شونده در معرض رطوبت قرار می‌گیرند آب زیادی را به خود جذب می‌کنند و متورم می‌شوند در نتیجه فشار زیادی در یک بخش یا کل فونداسیون وارد می‌کنند که باعث ضرر و زیان به پروژه می‌شوند. در صورت استفاده از دال وافل به عنوان فونداسیون علاوه بر افزایش ظرفیت باربری، فضای مشبک زیرین دال یک قضای اطمینان برای تورم خاک تامین می‌کند به این صورت که فضای مشبک دال وافل افزایش حجم خاک رس را در خود جای می‌دهد و فشاری به فونداسیون وارد نمی‌شود.

نمی‌توان گفت که استفاده از این روش مطلقا فاقد ایراد است این روش معایبی هم دارد اما مزایای این روش به مراتب بیشتر از معایب آن است.

معایب قالب‌های سقف وافل

  • امکان اجرا در سطوح شیب‌دار وجود ندارد.
  • به دلیل فضای خالی زیر سطح وافل عایق صدا نیستند.

توصیه‌ی شرکت مهندسی آبا

اجرای اصولی و استاندارد سقف وافل مستلزم تخصص و تبحر کافی در این زمینه است این اقدام باید توسط متخصصین و مهندسین مجرب این حرفه انجام شود. قالب‌های واقل مجموعه‌ی آبا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در انواع مختلف سازه‌ها پاسخگوی نیازهای شما باشد.

شرکت مهندسی آبا مشاور، طراح، تولید کننده و مجری سقف های دال بتنی وافل در زمینه‌ی خرید و فروش و اجاره‌ی قالب‌های وافل آماده‌ی همکاری با پیمانکاران و کارفرمایان محترم است در صورت نیاز می‌توانید از طریق پل.های ازتباطی با ما در ارتباط باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.