کد مطلب: ۳۸۱۱۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار در آستانه تک نرخی شدن / صرافان فراخوانده شدند / آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

دلار در آستانه تک نرخی شدن / صرافان فراخوانده شدند / آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

همزمان با نزدیک شدن قیمت دلار بازار آزاد به دلار سامانه سنا و صرافی ملی، کانون صرافان ایران از صرافی‌ها برای حضور در جلسه‌ای با اعضای بازار متشکل ارزی دعوت کرده است.در حالی یک گام دیگر برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی برداشته شده که پیش از این اعلام شده بود در اواخر خرداد این بازار راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کانون صرافان ایران از صرافی‌های کل کشور خواسته تا در جلسه مشترک با اعضای بازار متشکل ارزی در روز 22 خرداد ماه شرکت کنند، به نظر می‌رسد این دعوت یکی از مهم‌ترین اتفاقات در راستای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و تک نرخی شد ارز است.

از آنجایی که به گفته رییس کل بانک مرکزی و تحلیل بساری از کارشناسان کارکرد اصلی این بازار این است که دلار تک نرخی شود، سیگنال‌هایی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در بازار ارز وجود دارد.

اول این که قیمت دلار در یک ماهه اخیر بازدهی منفی بیش از 17 درصدی داشته است.

به نحوی که براساس نرخ‌های اعلامی صرافی ملی از دلار، این شاخص ارزی از 15 هزار و 350 تومان روز قبل این اظهارات به رقم 12 هزار و 700 تومان روز یکشنبه 19 خرداد ماه رسیده است؛ یعنی دلار در این بازه زمانی با افت قیمت 17.2 درصدی مواجه شده است.

از بهمن ماه سال 97 بحث درباره نحوه کار و زمان آغاز به فعالیت بازار متشکل ارزی داغ شده است، به نحوی که عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی زمان آغاز به کار این بازار را روز 17 بهمن ماه اعلام کرد.

این وعده در اظهارات بعدی رییس کل بانک مرکزی به سال 98 موکول شد.

روز 20 اردیبهشت ماه سال جاری، وزیر امور اقتصاد و دارایی زمان شروع به کار بازار متشکل ارزی را هفته پایانی اردیبهشت ماه اعلام کرد. دلار که روز قبل از این اظهارات در صرافی ملی به بالاترین حد خود از ابتدای سال جاری یعنی 15 هزار و 350 تومان رسیده بود؛ پس از این اظهارات با کاهش قیمت مواجه شد.

در جدیدترین اخبار از سوی صرافی‌ها پیرامون این موضوع نیز، کانون صرافان ایران طی اطلاعیه‌ای از جلسه‌ای مشترک با اعضای بازار متشکل ارزی خبر داده است.

کانون صرافی ملی نیز در جدیدترین اطلاعیه خود خطاب به شرکت‌های صرافی سراسر کشور نوشت:« جلسه مشترک با حضور اعضای محترم شورای عالی کانون صرافان ایرانیان، مدیرعامل و اعضایی هیات مدیره محترم بازار متشکل ارز ایران صرافان سراسر کشور پیرامون مسایل بازار متشکل ارزی در تاریخ 22 خرداد ماه سال 98 از ساعت 16 تا 19 در سالن همایش معلم برگزار می‌گردد. لذا از کلیه صرافان محترم برای حضور در این جلسه دعون به عمل می‌آید».

این جلسه در شرایطی قرار است برگزار شود که عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در روز پنجم ماه جاری در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تا ۲۰ خرداد، بازار متشکل ارزی راه‌اندازی خواهد شد. در همین حال محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام کرده بود که تا پایان خرداد ماه این بازار راه‌اندازی خواهد شد.

مقایسه قیمت‌های درج‌شده از دلار در سامانه سنا و قیمت این ارز در بازار آزاد نشان می‌دهد قیمت‌ دلار در این دو بازار از ابتدای سال جاری در حال نزدیک شدن به هم هستند.

1

این عکس از کانال تلگرامی متعلق به شرکت مشاور صرافخانه برداشته شده است.

نرخ دلار در روز یکشبنه 19 خرداد ماه امسال در سامانه سنا و قیمت اعلامی صرافی ملی روی نرخ 12 هزار و 700 تومان است. علاوه بر این که قیمت این شاخص ارزی یکسان شده، حتی نسبت به نرخ بسته شده آن در سال گذشته نیز افت 1.5 درصدی داشته است. آیا دلار در حال تک نرخی شدن است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با راه افتادن بازار متشکل ارزی شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود
    چون خود دولت این رو میخواد
    تک نرخی کردن به منظور ثبات اقتصادی یه دروغ بزرگه، بانک مرکزی اگر ثبات رو میخواست اینقدر نوسان نمیداد هی بندازه تقصیر این دلال و اون سلطان!
    زمانی که بانک مرکزی نوسان گیری میگرد تو بازار با استفاده از بی ثباتی بازار کلی در امد ریالی از راه گرون فروختن و ارزون خریدن به دست اورد…
    حالا اگر بخواد تک نرخی و ثابتش کنه رو رقم بالا اینکار رو میکنه که به ضررش نباشه گرون بفروشه

  • ناشناس

    […] این خبرروازکجات درآوردی،پس چراتوی سایت صرافان این دعوتنامه ثبت نشده؟دستت باهمتی تو یه کاسهه؟

  • ناشناس

    به امید الله که عملی شود