کد مطلب: ۳۳۴۵۰۲

مروری بر روزنامه‌های پنج‌شنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۷

مسئول جلسه دلار ۴۲۰۰ تومانی/دو دلیل ریزش قیمت دلار

مسئول جلسه دلار 4200 تومانی/دو دلیل ریزش قیمت دلار

دنیای اقتصاد به روایت‌های مختلف از جلسه دلار 4200 تومانی پرداخته است. آفتاب‌یزد و خراسان به وضعیت بازار ارز و عوامل کاهش قیمت دلار اشاره می‌کنند. در نهایت مردم‌سالاری از وعده دو هفته‌ای اروپا برای اجرای spv خبر داده است.

قیمت دلار که طی هفته‌ها و روزهای اخیر روند نزولی را به خود گرفته بود، روز گذشته باز هم ریزش داشت و وارد یک کانال دیگر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه خراسان در گزارش امروز خود به « نوسان دلار در کانال 9 هزار تومان » پرداخته است. خراسان روایت می‌کند که هجوم مردم در روز گذشته برای فروش دلار باعث شد تا بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از مردم و صادرکنندگان درخواست کند که ارز خود را تنها به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بفروشند.

خراسان ادامه می‎دهد: ریزش قیمت دلار موجب شده صف فروش در مقابل صرافی‌های بانکی که ارز را به قیمت بالاتری از مردم خریداری می کنند، تشکیل شود. این در حالی است که صرافی ملی که این روزها به عنوان بازارساز عمل می‌کند قیمت خرید و فروش دلار را به ترتیب 10 هزار و 50 و 10 هزار و 100 تومان تعیین کرد. همچنین نرخ خرید هر یورو نیز در این صرافی ۱۲ هزار تومان اعلام شده و ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت فروش یورو است.

روزنامه آفتاب‌یزد در گزارش امروز خود با عنوان « چه اتفاقی در بازار و سکه افتاده؟ »، به دو دلیل اساسی که باعث ریزش قیمت دلار و ورود آن به کانال 9 هزار تومان شد، پرداخته است.

این روزنامه روایت می‌کند که دو دلیل مهم از جمله مجاز شدن بانک چینی برای مبادله پولی با ایران و اعلام قریب‌الوقع بودن اجرای spv در کاهش قیمت دلار موثر بوده است.

آفتاب‌یزد ضمن اشاره به وضعیت دیروز بازار ارز، خبر از کاهش قیمت سکه و طلا در بازار می‌دهد. به طوری که روز گذشته قیمت سکه به 3 میلیون و 500 هزار تومان رسید. این روزنامه اشاره می‌کند که هر چند ریزش قیمت‌ها هنوز به کالاها نرسیده، اما برخی منابع خبری طی روزهای گذشته از احتمال ریزش قیمت در کالاها نیز خبر داده‌اند.

روزنامه مردم‌سالاری نیز در گزارش امروز خود به « وعده دو هفته‌ای اروپا برایspv » خبر اشاره کرده است. اشاره این روزنامه به اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.

مردم‌سالاری از زبان موگرینی و به نقل از راشاتودی می‌نویسد: انتظار دارم سازوکار مالی تا چند هفته آینده و پیش از پایان این سال (۲۰۱۸) به عنوان راهی برای حفظ و ارتقای داد و ستدهای مشروع مستقر شود و کارمان به خوبی در حال پیشرفت است.

مردم‌سالاری در تحلیل اظهارات موگرینی می‌نویسد: چرخش سخنان موگرینی از مفاهیم تاریک و مبهمی که مشخص نبود چه زمانی این پروژه به قطعیت می‌رسد به سمت اعلام شفاف زمان اجرای آن، نشان می‌دهد که اروپا با جدیت بیشتری نسبت به قبل، به دنبال ایجاد این سازوکار و نگه‌داشتن ایران در برجام است. هرچند که هنوز جزئیاتی درباره چگونگی عملکرد SPV اعلام نشده، اما به نظر می‌رسد که برخی از پنهان‌کاری‌ها به دلیل ملاحظاتی باشد که مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران نیز از آن سخن گفته است.

این روزنامه به نقل از مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه می‌دهد: نکته مهم این است که لزومی ندارد که تمام ابعاد این کانال رسانه‌ای و شفاف مطرح شود، زیرا برخی ملاحظات در عمل وجود دارد که پرداختن به ابعاد ریز و جزئی آن امکان‌پذیر نیست.

اما روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر « جعبه‌سیاه دلار 4200 تومانی » به مساله داغ این رزوها یعنی جلسه تعیین دلار 4200 تومانی پرداخته است. به اعتقاد کارشناسان تعیین دلار با نرخ 4200 تومانی که بعدها به دلار جهانگیری نیز شهرت یافت، سیاست اشتباهی بود که از طرف سیاست‌گذاران اعمال شد.

اگرچه معاون اول رئیس‌جمهور در اعلام خبر نرخ دلار 4200 تومانی نقش داشت، اما برخی اعتقاد دارند این سیاست تصمیمی نبوده که معاون اول رئیس‌جمهور آن را به تنهایی گرفته باشد.

دنیای اقتصاد به روایت‌های مختلف از جلسه دلار 4200 تومانی پرداخته است. روایت اول مربوط به رئیس پیشین بانک مرکزی است. سیف اعتقاد دارد سیاست دلار 4200 تومانی مربوط به بانک مرکزی نبوده و در آن زمان بانک مرکزی تنها مجری سیاست‌های دولت بوده است. وی همچنین اظهار می‌کند که در همان زمان با این سیاست مخالف بوده و حتی درخواست استعفا داده اما مورد پذیرش قرار نگرفته است.

روایت دیگر مربوط به حسن روحانی است که در سفر اخیر خود به سمنان بازگو کرده است. وی در مورد جلسه مذکور می‌گوید تمام وزرا و معاونین در آن جلسه اعتقاد داشتند که نرخ ارز باید تک نرخی شود و با ارز 4200 تومانی نرخ نیازهای ارزی تامین می‌شود.

روایت بعدی مربوط به حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور است. این روایت به روایت حسن روحانی نزدیک بوده، با این تفاوت که نقش جهانگیری در آن پررنگ‌تر است.

آشنا روایت می‌کند: آقای جهانگیری در آن جلسه گزارشی از جلسات قبلی خودشان با تیم اقتصادی دولت و بیرون دولت ارائه کردند که خلاصه‌اش این سه نکته بود: یک، ما دیگر این امکان را که دلار را روی ۳۵۰۰ تومان نگه داریم، نداریم دو، چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت تک نرخی کردن ارز برویم. سه، غیر از این نرخ، هر دلاری را که هست باید قاچاق تلقی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: آقای روحانی در آن جلسه، به تک‌تک اعضای آن جلسه نگاه کرد و پرسید: این جمع‌‌بندی همه شماست؟ گفتند: بله. ایشان در آن جلسه گفتند من با این جمع‌‌بندی صددرصد مخالف هستم؛ اما اگر همه شما موافق هستید و این را تنها راه نجات کشور می‌دانید، من به مثابه «اکل میته» با این پیشنهاد موافقت می‌کنم.

آشنا همچنین در مورد نقش مسعود نیلی اظهار می‌کند که وی در آن جلسه حضور داشته اما هیچ‌گونه مخالفتی نکرده و موافق بوده است. این سخنان آشنا با واکنش مسعود نیلی مواجه شد و ویضمن رد اظهارات مشاور رئیس‌جمهور، درخواست کرد که فایل صوتی جلسه مذکور منتشر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.