کد مطلب: ۴۹۶۵۱۷

دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه حذف شده یا نه؟

دلار 4200 تومانی در بودجه حذف شده یا نه؟

سخنگوی ستاد بودجه می‌گوید: ارز محاسباتی برای تبدیل دلارهای حاصل از فروش نفت 11500 تومان پیش‌بینی و در نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی از بودجه حذف شده است. اما در لایحه دولت برای این منظور یک شرط تعیین شده و آمده است: درصورت تغییر نرخ ترجیحی مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیک به دولت اجازه داده شود تا پول آن را به خزانه واریز کند تا صرف معیشت و سلامت مردم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی، رئیس‌جمهور آخرین لایحه پیشنهادی دولت‌ برای سال 1400 هجری خورشیدی را به معاون پارلمانی‌اش، حسینعلی امیری داد تا به مجلس ببرد و در یک سخنرانی همزمان از جزئیات آخرین سند دخل و خرج دولت رونمایی کرد. اما آخرین بودجه دولت تدبیر و امید و نخستین بودجه قرن 15هجری خورشیدی چه پیامی دارد؟ دولت می‌گوید با دلار4200 خداحافظی کرده و میزان فروش نفت در بودجه 1400 ایران روزانه 2.3 میلیون بشکه درنظر گرفته شده و قرار نیست این درآمد نفتی خرج هزینه‌های جاری شود.

درآمدهای نفتی

رقم کل بودجه سال آینده 2435 هزار و 707 میلیارد تومان است که البته فقط 841 هزار و 342 میلیارد تومان آن به دخل و خرج جاری و عمرانی دولت مربوط می‌شود و بقیه آن به بودجه شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی اختصاص دارد.

دولت قبلا گفته بود برای سال آینده روی صادرات 650 هزار بشکه نفت با احتساب قیمت هر بشکه 40 دلار حساب باز کرده و بقیه آن قرار است به مردم فروخته شود، پیشنهادی که منتقدان به‌ویژه نمایندگان مخالف دولت در مجلس از آن به عنوان میراث یک بدهی سنگین برای دولت آینده یاد می‌کنند.

سقف درآمد پیش‌بینی شده از محل صادرات نفت در سال آینده 199 هزار میلیارد تومان دیده شده، البته دولت در لایحه‌اش از مجلس اجازه خواسته تا نسبت به پیش‌فروش نفت به‌صورت ریالی و ارزی یا در قالب انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام و پول آن را به خزانه واریز کند. برآورد دولت این است که می‌توان از این مسیر 70 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد. قرار است بانک مرکزی مازاد درآمد ناشی از فروش داخلی و خارجی نفت را به خزانه واریز کند تا دولت از آن برای تکمیل طرح‌های حمل‌ونقل عمومی، تولیدی، دولت الکترونیک، آموزش، سلامت، محیط‌زیست و تحقیقات با اولویت حوزه دانش‌بنیان استفاده کند.

کاهش ورودی صندوق توسعه ملی

نکته کلیدی بودجه سال 1400 را می‌توان در کاهش ورودی صندوق توسعه ملی به سطح 20 درصد دانست. دولت به صراحت در لایحه بودجه اعلام می‌کند سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت و گاز در سال آینده 20 درصد خواهد بود و مازاد سهم صندوق تا 38 درصد تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه به‌عنوان بدهی دولت و وام تلقی شود که بازپرداخت آن براساس سازوکاری خواهد بود که هیأت امنای صندوق یادشده تعیین می‌کند. البته در لایحه بودجه تأکید شده ارزی که از صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل خواهد شد براساس ارز نیمایی خواهد بود.

نمای کلی دخل و خرج 1400

درآمد دولت در سال آینده 317هزار میلیاردتومان پیش‌بینی شده اما هزینه‌های جاری دولت دوبرابر درآمدها یعنی 637 هزار میلیارد تومان خواهد بود. روی کاغذ از همین حالا دولت 319 هزار میلیارد تومان کسری دارد. این کسری بودجه از کجا تامین می‌شود؟ دولت می‌گوید روی فروش دارایی‌های سرمایه‌ای به‌طور مشخص نفت و فرآورده‌های نفتی حساب باز کرده و کل منابع دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر 225 هزار میلیارد تومان خواهد بود که قرار است 104 هزار میلیارد تومان آن صرف پروژه‌های عمرانی شود. افزون بر این، دولت از کانال واگذاری دارایی‌های مالی یا همان فروش انواع اوراق قرضه، فروش سهام شرکت‌های دولتی و صندوق توسعه ملی و نظایر آن می‌خواهد 298 هزار میلیارد تومان منابع شناسایی کند که 100 هزار میلیارد تومان آن به بازپرداخت بدهی‌های مالی دولت اختصاص دارد و بقیه آن به اضافه مازاد درآمد‌های نفتی خرج هزینه‌های جاری و پوشش کسری بودجه دولت خواهد شد.

نرخ ارز چه می‌شود؟

مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه می‌گوید: ارز محاسباتی برای تبدیل دلارهای حاصل از فروش نفت 11500 تومان پیش‌بینی و در نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی از بودجه حذف شده است. اما در لایحه دولت برای این منظور یک شرط تعیین شده و آمده است: درصورت تغییر نرخ ترجیحی مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیک به دولت اجازه داده شود تا پول آن را به خزانه واریز کند تا صرف معیشت و سلامت مردم شود. جالب اینکه دولت توپ حذف دلار 4200 تومانی را به زمین مجلس فرستاده و در ردیف‌های بودجه هم میزان درآمد از این محل را تنها یک ریال تعیین کرده است. آیا نمایندگان مجلس و دولت درنهایت بر سر این چالش به نتیجه می‌رسند؟

بودجه 3 میلیارد یورویی بند خاص

پیشنهاد دیگری در بودجه مطرح شده که براساس آن درصورت اجازه مقام معظم رهبری دولت می‌تواند 2 میلیارد و 845 میلیون یورو از ورودی صندوق توسعه ملی برداشت کند و از این پول برای طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین، آبخیزداری و آبخوانداری، مقابله با اثرات ریزگردها، تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح، طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی، تولید فیلم و سریال در صدا و سیما و طرح‌های آب و فاضلاب در شهر اهواز استفاده شود.

دگرگونی در بودجه هدفمندی یارانه‌ها

یکی از مهم‌ترین تبصره‌های بودجه سال 1400 تبصره 14 است که سنگ‌بنای آن براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها گذاشته شده و حالا دولت برای سال آینده تصمیم دارد از محل اجرای این تبصره 267 هزار میلیارد تومان دخل و خرج کند. دخل دولت از کجا می‌آید و این پول در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود؟

در بودجه 66 هزار میلیارد تومان ازمحل فروش فرآورده‌های نفتی در داخل، 120 هزار میلیارد تومان از محل فروش صادراتی این محصولات، 32 هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز طبیعی، 32 هزار میلیارد تومان بابت خوراک میعانات گازی پتروشیمی‌ها و 16 هزار و 350 میلیارد تومان هم بابت طلب قبلی دولت از پتروشیمی‌ها درآمد پیش‌بینی شده است.

از این مبلغ 79 هزار میلیارد تومان سهم خزانه و شرکت‌های ملی نفت، گاز و پخش فرآورده‌های نفتی است و 42 هزار و 800 میلیارد تومان سهم یارانه نقدی، 31 هزار میلیارد تومان کمک معیشتی دولت به خانوارها، 15 هزار و 400 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در کشور، 5 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه طرح سلامت و باقیمانده پول هم سهم مصارف دیگر خواهد شد.

البته وزارت تعاون، موظف است به شناسایی و حذف 3 دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، اقدام کند.

04 03

04 01 scaled

منبع: همشهری آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه چی رو حذف کنید دارام خودم رو محک میزنم تو جهنم کم نیارم.

  • ناشناس

    اینا که گفتی جز برنامه های دولت هست یا آرزوهاش

  • ناشناس

    علی برکت الله