کد مطلب: ۳۳۴۲۷۹

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس کل پیشین بانک مرکزی:

دلایل آرامش بازار ارز از زبان طهماسب مظاهری / ارز آزاد به رسمیت شناخته شده است

دلایل آرامش بازار ارز از زبان طهماسب مظاهری / ارز آزاد به رسمیت شناخته شده است

طهماسب مظاهری می‌گوید: بانک مرکزی از سیاست ارز 4200 تومانی که یک سیاست غیرواقع‌بینانه بود، عبور کرد. یعنی ارز آزاد و بازار آزاد را به عنوان یک واقعیت در جامعه به رسمیت شناخت و برای فعالیت در چارچوب بازار آزاد چارچوب و مقررات تعیین کرد.

بازار ارز که به مدت چند ماه پرنوسان‌ترین دوران خود را تجربه کرد، اکنون شاهد یک ثبات نسبی است. به نحوی که خبرها حاکی از آن است که در هفته اخیر قیمت دلار در بازار ارز تهران به کانال 9 هزار تومان هم وارد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، عبدالناصر همتی که از مرداد امسال بر صندلی ریاست بانک مرکزی تکیه زده، ابزارهای مختلفی را برای کنترل هیجانات بازار ارز به کار برده که به نظر می‌رسد حداقل تاکنون این سیاست‌ها نتیجه‌بخش بوده است.

طهماسب مظاهری، رئیس پیشین بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز، ضمن دفاع از اقدامات ارزی همتی، اعتقاد دارد که سیاست‌های بانک مرکزی باید به سمتی برود که نرخ ارز تک‌نرخی شود.

رئیس پیشین بانک مرکزی در خصوص شرایط کنونی بازار ارز می‌گوید: اکنون به شرایط باثبات‌تری نسبت به چند ماه قبل رسیدیم و به نظرم این توفیقی بوده که جا دارد از دوستان بانک مرکزی تشکر کنیم. یکی از عوامل آرامش کنونی در بازار ارز بازگشت اختیارات قانونی به بانک مرکزی است. یک سری اختیارات در قوانین پولی و مالی و در قوانین مادر بانک مرکزی وجود داشت که در طول زمان این اختیارات یا از بانک مرکزی سلب شده بود یا آنکه به صورت مشارکتی با سایر دستگاه‌ها انجام می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: در چند وقت اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیمات به‌جا و درستی گرفتند و این اختیارات سلب‌شده را به بانک مرکزی برگرداندند. در واقع قانون جدیدی تصویب نشد. بلکه اختیارات قبلی و قانونی به بانک مرکزی برگردانده شد.

مظاهری می‌افزاید: خوشبختانه بانک مرکزی با توان کارشناسی خود و صاحب‌نظران اقتصادی و با واقع‌بینی توانست بازار ارز را به آرامش برساند. اگر بخواهیم در یک جمله اقدامات بانک مرکزی را در مدیریت بازار ارز توصیف کنیم، می‌توانیم بگوییم که این نهاد سیاست‌گذار با واقع‌بینی در نظام اقتصادی با سیاست‌های ارزی برخورد کرد.

رئیس پیشین بانک مرکزی ضمن اشتباه خواندن سیاست ارز 4200 تومانی، ادامه می‌دهد: بانک مرکزی از سیاست ارز 4200 تومانی که یک سیاست غیرواقع‌بینانه بود و اعلام می‌کرد برای همه نیازهای ارزی ارز 4200 تومانی تخصیص می‌دهد، عبور کرد. یعنی ارز آزاد و بازار آزاد را به عنوان یک واقعیت در جامعه به رسمیت شناخت و برای فعالیت در قالب بازار آزاد، چارچوب و مقررات تعیین کرد.

وی با اشاره به اقدامات اخیر بانک مرکزی می‌گوید: اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از معاملات با چک‌های تضمینی پشت‌نویسی‌شده اقدام مثبتی بود و به نظرم تاثیر خوبی در آرامش و کنترل هیجانات بازار ارز داشت. چک‌های تضمینی پشت‌نویسی‌شده باعث شده بود که اسکناس‌های درشتی در دست مردم باشد که با آن معامله می‌کردند. در حالی که هیچ جای دنیا اجازه چنین معاملاتی با چک‌های تضمینی ارقام درشت داده نمی‌شود که آقای همتی نیز به آن اشاره کردند.

وی ادامه می‌دهد: البته امیدوار هستیم که سیستم مرکزی بتواند ابزارهای معاملاتی و مبادلاتی لازم را طراحی کند، تا شاهد کندی فعالیت‌های اقتصادی نباشیم. به نظرم سیستم بانکی می‌تواند چنین اقدامی انجام دهد چرا که ابزارهای لازم را در اختیار دارد.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی در پایان می‌گوید: امیدوارم بانک مرکزی همین روند سیاست آرام، بی‌تنش و واقع‌بینانه را در بازار ارز ادامه بدهد تا آرام‌آرام به سمت سیاست تک‌نرخی کردن نرخ ارز پیش برویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه پستی به این بنده خدا بدین خب. خسته شد اینقدر از همه تشکر کرد و تعریف