کد مطلب: ۱۴۳۲۷۲

دمای اهواز در آستانه شکستن رکورد ۵۰ ساله

دمای اهواز در آستانه شکستن رکورد ۵۰ ساله

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر افزایش بی‌سابقه دمای شهر اهواز در رسانه‌های داخلی و برخی رسانه‌های خارجی منتشر شد اما رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، رکوردشکنی افزایش دما در اهواز را نادرست دانست و گفت: دمایی بالاتر از این در تاریخچه دمایی اهواز ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر افزایش بی‌سابقه دمای شهر اهواز در رسانه‌های داخلی و برخی رسانه‌های خارجی منتشر شد. هفته پیش کوروش بهادری -مدیرکل هواشناسی استان خوزستان- از دمای ۵۴ درجه‌ای دما در روز پنجشنبه (۸ تیر ماه) خبر داد و این دما را بی‌سابقه دانست.

ادعای تجربه دمای بی‌سابقه اهواز، موجبات نگرانی‌های شهروندان این شهر را فراهم کرد. شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: در روزهای گذشته دمای استان خوزستان به‌ویژه اهواز افزایش یافته اما این افزایش در حدی نبوده که ادعا شود دمای این شهر از رکوردهای گذشته خود فراتر رفته است. اگرچه عدد ۵۳.۷ برای روز هشتم تیر بسیار بالا تلقی می‌شود ولی اطلاعات آماری ایستگاه هواشناسی اهواز در طول تاریخ حاکی از وقوع دماهای بالاتر از این هم هست؛ به طوری‌که با جستجوی در آمارها متوجه می‌شویم که در ۲۳ و ۲۴ تیرماه سال ۱۳۴۶ ایستگاه هواشناسی اهواز دمای ۵۴ درجه سلسیوس را ثبت کرده است.

این کارشناس سازمان هواشناسی تاکید می‌کند: تردیدی در زمینه بالا بودن دمای اهواز در این مقطع سال و دشواری‌های ناشی از آن وجود ندارد اما آنچه محور و محل توجه است این است که طرح این موضوع که امسال اتفاق بی‌سابقه‌ای و خارق‌العاده‌ای در اهواز به وقوع پیوسته و تاکنون دمایی تا این حد به ثبت نرسیده است، دقیق نیست چون دمای ۵۴ درجه سلسیوس در تاریخ دمایی اهواز ثبت شده است. همانگونه که نمودار زیر نشان می‌دهد از ابتدای خرداد امسال در اکثر روزها دمای اهواز از میانگین بلند مدت خود کمتر بوده است و تنها در سه یا چهار روز از آن پیشی گرفته است بنابراین شرایط دمایی این روزهای اهواز نظیر همه مناطق کشور شرایط طبیعی تابستانه آن تلقی می‌شود.

دمای اهواز

فاتح در مورد امکان پیش‌بینی وضعیت دمایی استان خوزستان به‌ویژه شهر اهواز طی ماه‌های آینده اظهار کرد: پیش‌بینی بلندمدت دمای نقاط مشخص به طور دقیق و با ذکر اعداد و ارقام مشخص با امکانات فعلی میسر نیست بلکه تنها می‌توان حدود و دامنه دمایی را برای ماه‌های آتی و با قطعیت ۶۵ تا ۷۰ درصدی مطرح کرد.

وی در پایان با اشاره به پیش‌بینی‌های فصلی ارائه شده -که به طور ماهیانه از سوی پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور اعلام می‌شود- اظهار کرد: آخرین نسخه از پیش‌بینی فصلی -که در ابتدای تیرماه برای کل کشور اعلام شده است- نشان می‌دهد که طی سه ماه تیر، مرداد و شهریور بیشتر مناطق کشور از جمله خوزستان حدود نیم تا یک و نیم درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط طبیعی مورد انتظار خواهند بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.