خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۴۸۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دهک‌بندی همچنان پرابهام/ با چه معیارهایی یارانه قطع می‌شود؟

دهک‌بندی همچنان پرابهام/ با چه معیارهایی یارانه قطع می‌شود؟

دولت با افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی، فرایند حذف ارز ترجیحی را کلید زده است. در کنار آن نیز برای حمایت از مردم، مبلغ یارانه را به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش داده. اما ابهامات دهک‌بندی و حذف گروهی از افراد از فهرست یارانه‌بگیران، گلایه‌هایی را در پی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت با تقسیم خانوارها در ۱۰ دهک درآمدی، ۹ دهک را مشمول دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده و خانوارهای دهک دهم را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کرده است. اما برخی از افراد به معیارهای دهک‌بندی انتقاد دارند.

علی شهیدی، جانشین معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دهک‌بندی خانوارها و معیارهای پرداخت یارانه جدید توضیح داد: نزدیک به ۴۰ شاخص و مواردی همچون اطلاعات مسکن، خودرو، تراکنش بانکی، حقوق و بعضاً اطلاعات بورس در این شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای آن خانوارها ضریب خورده و در یکی از دهک‌های دهگانه قرار گرفته‌اند.

او گفت: فقط برخورداری از یک یا دو شاخص در دهک‌بندی خانوارها دخیل نبوده بلکه مجموع اطلاعات اقتصادی خانوارها مبنای محاسبه دهک بوده است.

گلایه از معیارهای دهک‌بندی

با وجود برخی از حذف‌شذگان از معیارهای دهک‌بندی گلایه دارند. به ویژه که گروهی از آنها تا پیش از تغییرات اخیر، یارانه دریافت می‌کردند. افراد به ویژه به معیار تراکنش‌های بانکی انتقاد دارند.

پیگیری‌‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهند که احتمال تغییر در این معیارها برای مثال در زمینه قیمت خودرو مصرفی خانوار همچنان وجود دارد. ممکن است دولت در چگونگی دهک‌بندی خانوارها تجدیدنظر کند. ضمن اینکه افراد تا سه ماه فرصت اعتراض به دهک‌بندی را دارند.

تجارت‌نیوز چندی پیش گزارشی را با عنوان گلایه‌ها از شیوه دهک‌بندی ادامه دارد ، منتشر کرد. واکنش مخاطبان به این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

چرا یارانه نگرفتم؟

برخی از خوانندگان به شیوه دهک‌بندی و قرار گرفتن خود در دهک دهم انتقاد دارند.

-«منی که مستاجرم نه خونه و نه ماشین دارم به خاطر گردش مالی جز دهک ده کردن، اخه یکی نیس به اینا بفهمونه ۶ ماه اول سال من فقط صد میلیون پول پیش دادم ماهی هم ۴ میلیون کرایه خونه…اگه پولدار بودم خونه میخریییدممم.»

-«ما مستاجریم با دو تا بچه کوچیک و بزرگ که زوری زندگی رو با قرض کردن از این و آن میگذروندیم، نمیدونم الان باید چی کار کنیم مگه کارگر ساختمان فصلی چقدر در آمد داره که باید تو دهک بالا باشه چرا آخه؟ گناه ما کارگرهای ساختمانی چیه؟ تو طی ماه کار نباشه باید گشنه بمونیم.»

-«بی حساب کتاب یارانه رو قطع می کنند، به بعضی که وضع خوبی دارند می هند،صدای مردم به گوش مسئولین نمی رسه.»

-«سیستم غلط دهک‌بندی یارانه ها و بهانه های واهی دولت برای عدم پرداخت یارانه به خیلی از مردم و گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و….. و در آخر هم ثبت اعتراض در سیستمی که امکان نوشتن توضیحی وجود ندارد.»

-«ما کارمندیم با حقوق کارمندی یارانه بهمون ندادن…اونوقت تمام همکارها گرفتن ..چرا؟دارایی هر کسی که بهش تعلق گرفته از ما بیشتره…اونوقت میگه دهک دهم. یعنی من با وزیر و نماینده و سفیر و بالا نشین یکی ام؟»

انتقاد به ملاک تراکنش مالی برای دهک‌بندی

برخی از مخاطبان به ویژه به ملاک تراکنش‌های مالی برای دهک‌بندی انتقاد کرده‌اند.

-«برچه اساسی دهک‌بندی شده کدوم حساب افراد کنترل کردید؟کل حساب ها یا فقط حسابی که یارانه واریز میشه؟ طرف تو ده بانک حساب داره شماره ای که باهاش کار نمیشه واسه یارانه ثبت کرده الان شده دهک چهارم، یکی کارمنده یک شماره حساب بیشتر نداشته اون رو ثبت کرده واسش دهک دهم ثبت کردن که شما اینقد حقوق میگیری واقعا این عدالت شماست اینجور دهک ها را شناسایی کردید.»

-«فک و فامیلای ما همه از دم وضعشون عالی و خوبه یارانه ریختن ما که ازهمه بدبخت تریم نریختن و جز دهک دهم شدیم. این چه وضعشه؟»

-«من همکارم وضع مالیش خیلی بهتر از من است دوتا ماشین داره دوتا خونه داره بهش ۴۰۰ دادن ولی من که خونه ندارم ویه ماشین باحقوق پایین تر به من اصلا ندادند این واقعا عدالته.»

-«متاسفانه ملاک تراکنش مالی ملاک مناسبی برای شناسایی دهکها نیستند. به عنوان مثال مدیران مدرسه که باید کار کارپرداز را هم انجام دهند و تنخواه به حساب آنها منتقل و سپس هزینه گردد ترکنش ها به عنوان درآمد محسوب شده و یارانه اکثر آنها قطع شده است. سامانه ای هم که برای بررسی مجدد اعلام شده امکان اعلام شرایط ندارد.»

اعتراض به دریافت یارانه کمتر

در این میان، گروهی از خوانندگان، یارانه دریافت کرده‌اند اما ۳۰۰ هزار تومان. در واقع جزء دهک‌های چهارم تا نهم قرار گرفته‌اند. با وجود این، آنها نیز معتقدند دهک‌بندی به اشتباه انجام شده است و باید مشمول مبلغ بالاتر باشند.

-«بر چه حسابی یارانه ها واریز شد؟ من که نه خونه نه ماشین نه بیمه نه شغل درست حسابی دارم نفری ۳۰۰ واریز کردن در حالی که کسانی که وضع مالی بهتری دارن ۴۰۰ واریز میکنن.»

-«از عجایب طرح دهک‌بندی قرار دادن افرادتحت پوشش کمیته امداد در دهک های بالاست. ضمنا واسه خانواده های بالای پنج نفر تحت پوشش کمیته امداد ضمن اینکه تنها سیصد هزار پرداخت شده یارانه تنها پنج نفر واریز کردند.»

-«من یه خانواده ۳ نفری هستم وخودم بیمار ام اس هستم و تحت پوشش بهزیستی هستم چرابرای من ۳۰۰واریزشده؟»

-«واقعا این دهک‌بندی ها بر چه اساسی است. کارگر‌ روزمزد هستم، نه خونه داریم نه ماشین، ماهی سه میلیون اجاره می دیدم، چرا جز دهک ۴ تا ۹ به حساب میایم در صورتی که قبلاً دهک ۳ بودیم. چرا این دهک‌بندی بروز نمیشه. خیلی ها با این گرونی ها دهکشان پایین اومده ولی برای آنها لحاظ نشده.»

«چرا برای ما رو کم ریختید، نه درآمدثابت داریم نه خونه نه ماشین و نه زمین حتی بیمه هم نداریم به ۲۰۰خورده ای ریختید. خدا رو خوش نمیاد. تو این گرونی ما چیکار کنیم؟ خواهشا مسئولین رسیدگی کنند. یه باردیگه بررسی کنند، خیلیا خونه دارن ماشین دارن ۴۰۰ریخته شده، ما هیچی نداریم به ماکم ریختید دهک‌بندی هاتون اشتباه بوده.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    ما ۱۰ ساله مستاجریم ، و خانه ما بسیار ساده و در حد ۶۰ متری هست بدون امکانات خاص.حساب بانکی نداریم .از بانک وام زیر ۱۰۰ گرفتیم و چون کارت به کارت کردیم الان تراکنش حسابمان را بالا زدند .اخر شما بفرمایید کسی ثروتمند باشد در خانه ساده مستاجرش می کند؟‌

  • ناشناس

    چرا ما گه هیچی نداریم دهک ۳۰۰برای برادرشوهرم دو تاماشین مدل بالا ۴۰۰ریختن

  • زهره حسنی

    والا منم۳تا بچه کوچیک۱ونیم تا۷سال دارم.نه از جایی حقوق میگیریم نه حتی شغل داریم نه بیمه داریم و نه ماشین.روستا نشینم هستیم کل گردش مالیمون در ماه به زور به ۳میلیون برسه که فقط۲۸۰۰قسط داریم اونوقت منو جز۳دهک اول نذاشتن و نفری۳۰۰ریختن.تازه یارانه رمضانم به من ندادن آخه خدارو خوش میاد؟؟

  • مجید

    کجا باید بهدهک اعتراضکنیم به جز سایتیکی نیست بریم پیشش بیاد شرایط و اموالمونرو بررسی کنهبا یک ماشین شدم دهک 10

  • S.j

    بنده همسرم محقق هست و تحت پوشش هیچ ارگان و سازمان و شرکت نیستیم خودم دانشجوی ارشد هستم یک فرزند 10 ماهه داریم از زمانی که ازدواج کردم همسرم جزو جاماندگان ثبت نام یارانه بود فقط بنده یارانه میگرفتم بعد تولد فرزندم یارانه اش اتوماتیک به حساب بنده واریز می شود. ما هیچکدوم کارمند نیستیم و حقوق نمیگیریم.همسرم که یارانه نمیگیره. با کارهای پروژه ای و تحقیقاتی همسرم و مبالغ واریزی خانواده هامون داریم زندگی میگذرونیم. خونه و ماشین نداریم. تراکنش مالی بخاطر واریزی های خانواده هامون و… زیاد هستش. بدلیل اینکه تراکنش مالی ملاک ارزشیابی دهک هاست. جزو دهک چهار حساب شدیم. تازه ماهی 4 میلیون هم باید اجاره بدیم بدون هزینه های جانبی خورد و خوراک و شارژ و قبض برق و گاز و آب چند ماه هم اجاره خونه عقب افتاده صاحبخونه گفته باید سر سال بلند بشی. اما سراغ دارم که طرف حقوق چند ده میلیونی داره خونه و ماشین مدل بالا و… اما یارانه بهش تعلق گرفته. همسرم حتی بخاطر ثبت نبودن حسابش در یارانه بگیران در این چند سال تا الان از دریافت یارانه معیشتی هم محروم بوده.
    در سیستم که چک کردیم دیدیم به اسم همسرم یک خانوار دو نفره ثبت شده و 38 نوبت هم پرداخت شده به شماره حساب همسرم اما ایشون هیچ مبلغی به حسابش نیامده. پیگیری میکنیم میگن سایت بسته است. نمیشه بانک میره میگن همچین چیزی نداریم. اما تو سایت رفاهی به اسم و شماره ملی و شماره حساب همسرم نشون میده از 89 تا 93 یارانه می‌گرفته 🤔🤔

  • ناشناس

    پدرم جانباز شیمیایی هستش با کلی هزینه درمان دهه شصت اون زمان که زمین شهری به خانواده های پرجمعیت زمین میداد مادرم با کلی دوندگی رفت و زمین گرفت و با کلی قرض و بدهی خونه ساختیم. چهار تا بچه بودیم که هر کدوم با کلی دردسر رفتیم پی زندگیمون و تشکیل خانواده دادیم. حالا پدرم و با مادر که بازنشسته آموزش و پرورش هست با کلی قسط و وام با سن هفتاد و یک سال و شصت و 8 سال نباید خونه داشته باشن و یک ماشین که اونم چند ماهه تصادف کردن تو تعمیرگاه خوابیده و با این کرایه های گرون باید کرایه تاکسی بدن پدرم کل پس اندازش تو این سالها شده 100 میلیون که الان پول پیش خونه هم نمیشه چند ماه هم هست که از کار بی کار شده بدون دلیل عذرشو خواستن و حقوق به قول خودشون دولتی هم نمیگیره اما تو سیستم زدن کارمند دولت و دهک دهم یارانه اش رو قطع کردن. بعد میگن تراکنش مالی و سود بانکی که میگیری با توجه به خانوار دو نفره یارانه تعلق نمیگیره. درصورتی که خواهر کوچکترم عقد کرده بود، طلاق گرفته و با اونها زندگی میکنه که اونم یارانه نمیگیره . حالا همکارهای پدرم که بالای ده میلیون درآمد دارن خونه و ماشین دارن تو کیش با خرج های گرون دارن راحت زندگی میکنن یارانه میگیرن. تازه پدرم علاوه بر هزینه های خونه باید کمک خرج برادر و خواهرم هم باشه.»

  • ناشناس

    سلام اطلاعات موجود بروز رسانی نشده ودارای خطا می باشد .بایستی امکان نوشتن برای معترض فراهم شود.چرا دهکها بطور شفاف اعلام نمی شود. خودشان یکبار دیگر وپس از بروز رسانی بازنگری نمایند به چه چیز اعتراض شود وقتی معیار را نمیدانی .موضوع را خیلی پیچیده کرده اند مثلا بگویند درآمد هر عضو خانواده ماهی بالاتر چهار میلیون مشمول نمی شودخیلی ساده و روان افزایش قیمت مسکن و خودرو به سبب تورم اصلا نمی تواند ملاک باشد

  • ناشناس

    من بازنشسته هستم دانشجو دارم و جهیزیه به زور میخرم زن بیمار دارم میگن دهک دهی تو شش ماه سی میلیون خرج کردی من فقط ترمی ۴ پول دانشگاه میدم ماهی یه تومن دارو زن امو میدم جهیزیه ام با قیمت نجومی باید بگیرم خودتون حساب کنید ببینید شش ماه ۳۰ تومن زیاد واقعا؟؟؟؟

  • محسن

    با سلام کدوم مالک حاضره مستاجر باشه که سالی ی بار هزینه اسباب کشی کارگر رفت و امد هزینه املاک و پول پیش جور کردن باشه و اجاره ماهانه ۴ تومن بده !؟
    چجور کسی که دارایی اش از ۸ ملیارد میگزره یارانه میدید ولی بعضیا دیگه نه …اتفاقا یارانه بر اساس دارایی باید باشه قیمت ملک بعد ماشین بعد حقوق باشه
    کارمندم حقوقم با ازافه کار که جون میکنم از خانواده و بچه دور میشم میشه ۱۲ تومن چرا دهک ده باشم؟!!
    من که مستاجرم مجبورم درامدم بالای ده تومن بشه
    که بتونم خرج زن و بچه رو بدم
    واقعا قانون درست بزارید که همه راضی باشن
    مگه میشه قاضی و دکتر و نماینده مجلس و وزیر و مدیر یارانه داشته باشه ولی مستاجر نه؟!!
    انصاف کجاس به فکر مستاجر باشید
    هیچ کسی دوست نداره هر سال اسباب کشی کنه
    بترسین از خدا
    آقا توهین و افترا تو مطلب ما نیست چرا منتشر نمیکنید !!؟

  • ناشناس

    سلام منم شوهرم مریض است وبیکار وعضو کمیته امداد هستیم دوتا دختر هم دارم از جایی در آمد وبیمه هم نداریم اومدیم شدیم دهک ۴ درحالی که همسایه هامون خونه وماشین وبیمه ودرامد ثابت دارن اومدن شدن دهک ۲ این چه وضعشه آخه این دهک بندی ها باید حذف بشه به همه مردم ۴۰۰یا ۳۰۰بدن صدای مردم به گوش مسئولان برسه لطفا رسیدگی کنین