خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۶۵۳۱

اویل‌پرایس بررسی کرد:

رکورد کاهش تولید اوپک / آمریکا ۶ میلیون بشکه نفت در ماه می روانه بازار می‌کند

رکورد کاهش تولید اوپک / آمریکا 6 میلیون بشکه نفت در ماه می روانه بازار می‌کند

در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد، تولید نفت اوپک با رهبری عربستان سعودی به پایین‌ترین میزان خود طی چهار سال گذشته رسیده، وزارت انرژی ایالات متحده نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد 6 میلیون بشکه از نفت خام ذخایر استراتژیک خود را در ماه‌های آپریل و می به بازار عرضه کند. این عرضه درست زمانی رخ می‌دهد که معافیت 6 ماهه هفت مشتری نفت ایران منقضی می‌شود.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک با همکاری عربستان سعودی و متحدان عرب حاشیه خلیج‌ فارس در ماه فوریه، به پایین‌ترین میزان خود طی چهار سال گذشته رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، اطلاعات ارائه‌شده از سوی شرکت‌های نفتی و اوپک نشان می‌دهد، تولید نفت کارتل اوپک در فوریه 2019 -دومین ماه سال جاری- در مقایسه با ماه ژانویه 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 30.68 میلیون بشکه در روز رسیده که این کمترین میزان تولید از فوریه سال 2015 محسوب می‌شود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، پیش از این اعلام کرده بود که تولید نفت این کشور در ماه مارس به 9.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این رقم 500 هزار بشکه کمتر از میزانی است که عربستان سعودی به آن متعهده شده است. همچنین صادرات این کشور در ماه مارس به 6.9 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت؛ در حالی که سه ماه پیش صادرات نفت عربستان 8.2 میلیون بشکه در روز بوده است.

به طور کلی، میزان پایبندی 11 عضو اوپک به توافق کاهش تولید در ماه فوریه، 101 درصد گزارش شده و به نظر می‌رسد، عربستان سعودی عزم خود را برای افزایش قیمت‌ها جزم کرده است.

ترامپ که نسبت به قیمت‌های بالای نفت حساس است، هفته گذشته در توئیتر خطاب به اوپک نوشته بود: قیمت نفت در حال افزایش است. (اوپک) لطفا آرام باشید و سخت نگیرید. جهان تحمل چنین جهش‌های قیمتی را ندارد.

این پیام توئیتری رئیس‌جمهور آمریکا روند افزایشی قیمت نفت را طی هفته گذشته متوقف کرد و در معاملات روز جمعه قیمت هر بشکه نفت خام برنت به 65 دلار سقوط کرد.

اگرچه ترامپ به دنبال افزایش عرضه نفت برای کاهش قیمت‌هاست، اما بعید به نظر می‌رسد که اوپک این بار به هشدار رئیس‌جمهور آمریکا توجه کند.

در نوامبر سال گذشته میلادی، عربستان سعودی به درخواست دونالد ترامپ و با هدف مهار رشد قیمت‌ها به دلیل کاهش عرضه نفت ایران، بیشترین میزان نفت -حدود 11 میلیون بشکه در روز- را تولید کرد.

با این حال یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران در چهارم نوامبر، آمریکا به هشت کشور خریدار نفت این کشور معافیت اعطا کرد که این تصمیم خشم عربستان سعودی را به دنبال داشت.

با شروع روند کاهش قیمت‌ها در سه ماهه چهارم سال 2018، به نظر می‌رسد عربستان سیاست‌های خود را در سال 2019 تغییر داده است. اظهارنظرهای خالد الفالح نیز نشان می‌دهد که اوپک این بار در مقابل فشارهای آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، عربستان سعودی برای جبران کسری بودجه خود به نفت 80 دلاری نیاز دارد.

در عین حال، وزارت انرژی ایالات متحده نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد 6 میلیون بشکه از نفت خام ذخایر استراتژیک خود را در ماه‌های آپریل و می به بازار عرضه کند.

این در حالی است که عرضه نفت خام از ذخایر استراتژیک درست زمانی رخ می‌دهد که معافیت 6 ماهه هفت مشتری نفت ایران در ماه می -اردیبهشت‌ماه- منقضی می‌شود. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که این سیاست آمریکا در جهت افزایش عرضه بازار برای جایگزینی نفت ایران خواهد بود.

صادرات نفت ونزوئلا نیز احتمالا تا آن زمان به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

کاهش صادرات هر دو کشور در بازار جهانی و اختلال عرضه ممکن است به افزایش قیمت نفت بینجامد و به نظر می‌رسد آمریکا در صدد است تا از گران‌تر شدن نفت جلوگیری کند.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در ماه نوامبر (آبان‌ماه) هم سیاست مشابهی را در خصوص ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در پیش گرفت. وزارت انرژی این کشور به مدت دو ماه -از ابتدای اکتبر تا پایان نوامبر- 11 میلیون بشکه از نفت خام استراتژیک خود را با هدف جبران کاهش صادرات نفت ایران روانه بازار کرد. این در حالی بود که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در آن زمان اعلام کرد، با عرضه نفت از ذخایر استراتژیک نفت خام برای جبران کاهش صادرات نفت ایران مخالف است؛ چرا که این سیاست اثری بسیار جزئی و کوتاه‌مدت بر قیمت‌ها دارد.

از سوی دیگر، قانونگذاران در آمریکا، لایحه‌ای را در مجلس این کشور مطرح کردند که به قانون نوپک یا «نه به گروه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت» معروف است. از آنجا که هیچ‌یک از روسای‌جمهور پیشین آمریکا به اندازه دونالد ترامپ برای تصویب این لایحه مصر نبوده، این لایحه بر خلاف سال‌های گذشته، امسال شانس بیشتری دارد که به امضا رسیده و به قانون تبدیل شود.

این قانون می‌تواند تولیدکنندگان اوپک را برای رفتارهای انحصاری آنها مورد هدف قرار دهد و از اقدامات جمعی تولیدکنندگان برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای نفت جلوگیری کند.

حتی اگر نوپک به قانون تبدیل نشود، دونالد ترامپ طی این دوره می‌تواند از آن به عنوان اهرمی برای فشار بر اوپک و کاهش قیمت‌ها استفاده کند.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد نور کجوری

    مشکلی نیست . به کوری چشم ترامپ که میخواهد فروش نفت ما را صفر کند . ما حتی مجانی نفت صادر میکنیم تا قیمت نفت زیاد بالا نرود و عربستان هم ضرر کند .
    به ونزوءلا هم گفتیم همین کار را بکند . مهم این است که حرف ترامپ سبز نشود . تا
    ما و عربستان با هم سر ناسازگاری داریم به قانون نوپک نیازی نیست و گنگره امریکا
    برای تصویب ان وقتش را تلف نخواهد کرد .((نمیشه سهمیه تولید نفتمان را به اوپک اجاره دهیم و اینگونه بازار نفت را خراب نکنیم … اگه میشد چی میشد ))

    • ناشناس

      حال مالت خوبه احیانا ؟؟