کد مطلب: ۶۸۸۳۲۴

بیانیه برجامی تروئیکای اروپایی:

ایران باید الان تصمیم بگیرد!/ به برجام بر می‌گردیم یا نه؟

ایران باید الان تصمیم بگیرد!/ به برجام بر می‌گردیم یا نه؟

تیم مذاکره‌کننده ایران برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای به وین رفته است. اما حالا تروئیکای شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرده آنچه در وین در حال انجام است دور جدید مذاکرات نیست و ایران باید الان تصمیم بگیرد!

به گزارش تجارت‌نیوز ، اروپا در این بیانیه صراحتا از ایران خواسته که «درخواست‌های غیرواقع‌بینانه‌ و خارج از چارچوب برجام نداشته باشد و تا زمانی که فرصتش وجود دارد، توافق را نهایی کند.

العربیه اعلام کرده که آلمان، انگلیس و فرانسه در این بیانیه اعلام کردند: مذاکرات وین به منزله دور جدیدی از مذاکرات نیست. این‌ها گفت‌وگوهای فنی هستند.ایران باید الان تصمیم بگیرد و تا زمانی که فرصتش وجود دارد، توافق را نهایی کنند. ما از ایران می‌خواهیم که درخواست‌های غیرواقع‌بینانه‌ای خارج از چارچوب برجام نداشته باشد.

اما ماجرای درخواست‌های خارج از برجام چیست؟ تیر ماه امسال بود که مذاکرات دوحه برگزار شد. مذاکره‌ای ناگهانی و دو روزه که امیدواری بسیاری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایجاد کرده بود.

ایران از مذاکرات جدید چه می‌خواهد؟

اما این مذاکرات به سرعت شکست خورد و به نتیجه‌ای که باید نرسید. مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفتگو با تجارت‌نیوز، دلیل شکست این مذاکرات را تشریح کرد و گفت: ایران در مذاکرات دوحه مواردی را وارد گفتگوها کرد که در برجام قبلی اصلا وجود نداشت و این مسائل جدید «به هیچ عنوان» پذیرفته نمی‌شود.

مهرداد عمادی می‌گوید: علی‌رغم اینکه تهران اعلام کرده خواستار بازگشت به برجام است و نه یک کلمه کمتر را می‌پذیرد و نه یک کلمه بیشتر را، اما در عمل مواردی را وارد این گفتگوها کرده که در برجام قبلی اصلا وجود نداشت. مسائل جدیدی که اکنون «به هیچ عنوان» پذیرفته نمی‌شود.

به گفته مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، موارد جدیدی که از سوی ایران مطرح شده، علاوه بر اینکه توافق را غیرممکن می‌کند، سیگنال منفی به اروپای سه می‌دهد و اروپای سه می‌گوید ایران یا در حال خریدن زمان است و یا اینکه به صورت غیرمستقیم خواسته‌‌های مسکو را مطرح می‌کند.

از ابتدای آغاز دور جدید مذاکرات هم،‌ مساله اصلی بازگشت به برجام ۲۰۱۵ بود. حالا کشورهای اروپایی از ایران خواسته‌اند سریع‌تر تصمیم بگیرد که آیا حاضر است به برجام ۲۰۱۵ برگردد یا نه.

برخی از منابع خبری این دور از مذاکرات را آخرین دور مذاکرات هسته‌ای می‌دانند. این بار یا ایران و آمریکا توافق می‌کنند و به نتیجه می‌رسند و یا اینکه مذاکرات تمام می‌شود. گویا کشورهای دیگر در تلاش برای پایان دادن به مذاکرات بی‌نتیجه‌ای هستند که مدام در جریان است اما به نتیجه قطعی نمی‌رسد.

برخی از منابع خبری می‌گویند که یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات برطرف شده و احتمال توافق وجود دارد اما برخی دیگر از منابع از پافشاری هرکدام از طرفین بر خواسته‌های قبلی و حتی جدید خبر می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.