کد مطلب: ۴۹۳۰۷۰

دو استعفا در وزارت بهداشت

دو استعفا در وزارت بهداشت

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و علی نوبخت حقیقی، نایب‌رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا از سمت خود استعفا دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به دنبال صحبت‌ها و انتقادات اخیر وزیر بهداشت نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت، رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سمت خود استعفا داد.

رضا ملک زاده در گفتگو با ایسنا، ضمن تائید اینکه نامه استعفای خود را به وزیر بهداشت ارائه کرده است، متنی در اختیار قرار داده که در قالب آن به انتقادات روز گذشته سعید نمکی پاسخ داده شده است.

در بخشی از متن استعفا رضا ملک زاده در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر بهداشت، با عنوان «حمله به تحقیقات نظام سلامت ایران، واقعیت یا فرار رو به جلو؟!» آمده است:

«اظهارات اخیر جنابعالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران با ادعاهایی همچون: «۹۸ درصد تحقیقات علوم پزشکی صرف انتشار مقالات در فلان مجله می‌شود» و طرح سوالاتی «مانند تحقیقات علوم پزشکی چه قدر پا به عرصه پرمشکل نظام سلامت گذاشته است؟» چنان بی پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران ستیز در فراسوی مرزهای کشور، که در قالب پروژه‌های کلان و صرف میلیاردها بودجه، درصدد اثبات ناکارآمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده اند، چنین نتیجه عجیب و کاملا مردودی نگرفته اند؛ چرا که همان گروه‌های متخاصم هم، پس از تحقیقات پرشمار و تعطیل ناپذیر خود، علی رغم اشاره به برخی اشکالات موجود در سیاست های تحقیقاتی ایران که به اعتقاد ما ریشه در سیاست گذاری های خارج از حیطه وزارت بهداشت و در مرجعی فراتر دارد، نهایتا به پیشرفت های کیفی تحقیقات علوم پزشکی ایران و افزایش چشمگیر استناد به مقالات محققان ایرانی در کنار رشد کمی اذعان کرده اند و اسناد آنها موجود و منتشر شده است.»

ملک زاده در بخشی از متن استعفا خود مدعی شده است: «اصولا کسانی می توانند حیطه تحقیقات پزشکی ایران را به نقد و چالش بکشند که خود محقق ملی یا بین المللی بوده، ارکان و نظام تحقیقات را به خوبی بشناسند و با وجود دشواری‌ها و چالش‌های سخت این عرصه مهم و تاثیرگذار، همپای تحقیقات پیشرفته دنیا حرکت کرده ، عمر خویش را صرف تحقیقات کرده یا دست کم یک تحقیق مهم و اثرگذار بین المللی انجام داده باشند. در خوشبینانه ترین تصور ممکن، می‌توان گفت اظهارات و هجمه شما به تحقیقات علوم پزشکی و تلاشهای شبانه روزی شمار زیادی از محققان بی ادعا و سختکوش این عرصه که در سخت ترین شرایط تحریم و فشارهای بین المللی و با وجود سهم ناچیز بودجه تحقیقات پزشکی - کمتر از نیم درصد بودجه ناخالص ملی! - دستاوردهای بسیار موثر و کاربردی را ارائه کرده اند، می تواند ناشی از عدم شناخت شما از عرصه تحقیقات به طور کلی و پیشرفت های علوم پزشکی در ایران به طور خاص باشد.»

براساس این گزارش، روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت و آموزش پزشکی، در جلسه ستاد دانشگاهی کووید۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انتقاداتی را نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت مطرح کرده و اظهار کرد: ۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می شود که به کار نمی آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک زاده در روزهای اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آنها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته های شکسته ای می تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.

وزیر بهداشت همچنین در این جلسه تاکید کرد: متاسفانه برخی اساتید برای اینکه نامشان در مقالات چاپ شود و یا اول قرار بگیرد، بحث می کنند. بنده یک معلم دانشگاه هستم که سابقه معاون وزیر، رئیس دانشگاه و دیگر سوابق اجرایی را داشته ام، اما فقط در مقالاتی که خودم کار کرده ام نامی از بنده وجود دارد و در مقالات دانشجویان به عنوان استاد راهنما، این اجازه را نمی دهم.

نمکی در جلسه ستاد دانشگاهی کووید۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین عنوان کرد: معتقدم تحقیقات کاربردی در حوزه سلامت در کشور نداریم و اما تا زمانی که تحقیقات کشور، مقاله محور باشد و ارتقای اساتید، مبتنی بر این مقالات می‌شود، تحقیقات راهگشای مشکلات کشور نخواهد بود و هیچ وزیر بهداشتی نمی‌تواند برای آینده کشور از این تحقیقات، بهره‌ای ببرد.

پس از ملک زاده، نوبخت هم در اعتراض به نمکی استعفا داد

نامه خداحافظی علی نوبخت حقیقی، (برادر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه) به سعید نمکی، وزیر بهداشت، منتشر شد‌.

نمکی چهار روز قبل علی نوبخت را که در مجلس دهم رئیس کمیسیون بهداشت بود، به عنوان «نایب‌رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا» منصوب کرده بود.

نمکی قبل از رسیدن به کرسی وزارت بهداشت، معاون باقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه بود و گفته می‌شود نوبخت حامی اصلی او بوده است‌.

متن نامه علی نوبخت به نمکی بدین ‌شرح است:

جناب آقای دکتر سعید نمکی
با سلام و احترام

با نهایت تاسف بدینوسیله عدم توفیق همکاری با آن رفیق شفیق را اعلام میدارم.

عدم اجرای پیشنهاد مشفقانه حقیر و دوست بلندپایه ما در جلسه مورخ ۱۶-۸-۹۹ و موافقت اولیه جنابعالی که می‌توانست باعث وحدت شده و از جو موجود جلوگیری نماید.

اینک بعد از سخنان آنجناب در اصفهان در کوبیدن علم و دانشمندان پزشکی جان بر کف ایران و پاسخ معاونت پژوهشی متاسفانه راهی برای همکاری بنده با جنابعالی و آن وزارتخانه باقی نگذاشته است.

با آرزوی توفیق
علی نوبخت۹۹.۸.۳۰

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Medad_birangh

    شما تجارت نیوز هستید یا بهداشت نیوز….
    آقا تو رو بخدا به حوزه اقتصادی بپردازید….

  • محمد

    حرفای احمدی نژاد حقیقته

  • محمد

    از علوم پزشکی خبر ندارم ولی در علوم مهندسی تقریبا همه اساتیدی را که دیدم، به دنبال چاپ مقاله در مجلات مختلف هستند و دنبال گره‌گشایی از مسکلات مملکت نیستند.

  • ناشناس

    جان هر کسی دوست دارید با جان مردم بازی نکنید.اولویت با واکسنی است که سریعتر ساخته شده و تست ایمنی را هم پس داده است.

  • ناشناس

    مثل اینکه حق با وزیر بهداشته، من هم از این موضوع خبر هایی شنیدم که تمام مقاله های ما جنبه کارکردی ندارد و در حد مقاله باقی موندن

    • محمد

      سلام،. هر کسی که تو دانشگاه درس خونده باشه ( درس واقعی نه که مدرک فقط) اینو می دونه که الان دکتر نمکی داره درست می گه، من خودم پایان نامه دادم، 50 تا 60 تا از رفیقام هم پایان نامه دادیم 5 تا مقاله ISI هم دارم ولی الان حق را می دم به دکتر نمکی، عدالت بالاتر از منفعت منه

  • ناشناس

    درست می گویند آقای وزیر. تا کی باید مملکت را همینطور اداره کرد. باید از تولید علم در کشورمان حمایت شده و به محصول تبدیل شود و در خدمت مردم قرار گیرد. یک نفر باید این مسئله را انجام دهد. یک نفر باید مسائل پشت‌پرده‌ی پزشکی و کوتاه کردن دست کسانی که به فکر سود واردات هستند را رو کند و به این مسائل پایان دهد. مدیریت به به و چه چه که فایده ای ندارد. ما از دکتر نمکی حمایت می‌کنیم.کسی که به دانشمندان و دلسوزان جامعه عنایت دارد و درب اتاقشان به روی دانشمندان علوم پزشکی باز است.رویکرد عالمانه ای است.

  • ناشناس

    خوبه یکبار حرف حق زده، حالا همه مدعی اند. اگه مقالات و علمتون،با این حقوقهای نجومی که دارید، دردی رو دوا کرده یا پول آفرینی واسه این مملکت کرده؟؟؟؟ با آدرس دقیق بگویید خوب میدونید که نکردیدو به فکراستعفا یعنی راحتترین کار ممکن افتادی

  • ناشناس

    یادتون هست اوایل شیوع کرونا آقای وزیر گفت ما در زمینه کنترل کرونا به دستاوردهایی رسیده ایم که اروپایی ها با من تماس گرفتن و درخواست کمک و همکاری داشته اند اما متاسفانه گذشت زمان نشان داد حرف های آقای وزیر ادعایی غیرواقعی بوده کدام دستاورد چرا اینقدر شعار میدین چرا حرف و عملتون شباهتی بهم ندارن

  • م م

    من از پشت پرده سیاست خبر ندارم ولی تحقیقات باعث رشد و پیشرفت جامعه میشه جامعه بسته که با دنیا تعامل نداشته باشه محکوم به تسلسل وعقب ماندگی میشه