کد مطلب: ۳۳۷۸۷۲

مهمترین سخنان رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس:

دی‌ماه پربرکتی خواهیم داشت / آمریکا به هدف خود نخواهد رسید

دی‌ماه پربرکتی خواهیم داشت / آمریکا به هدف خود نخواهد رسید

رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: ما بخش خصوصی را تقویت نکردیم وگرنه امروز تاثیر تحریم بر کشور ما به مراتب کمتر بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه،‌ 4 دی ماه) برای تقدیم لایحه بودجه سال 98 کل کشور به همراهی جمعی از اعضای کابینه در صحن علنی حضور یافت. مهمترین صحبت‌های رئیس جمهور در صحن علنی مجلس و پیش از تقدیم لایحه بودجه ۹۸ را در ادامه می‌خوانید.

*موفق شدیم لایحه بودجه ۹۸ را در موعد قانونی خود تقدیم مجلس کنیم.

* لایحه بودجه ۹۸ در شرایطی تقدیم مجلس می‌شود که ما از اواخر سال گذشته با شرایط فشار و تحریم ظالمانه آمریکا مواجه شدیم.

*حوادث دی ماه باعث شد آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا اواخر دی ماه موضع‌گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای اعلام کنند و بعد هم در هر مقطعی قدمی فریادی صحبتی کردند تا به خیال خامشان به اهداف مورد نظر خودشان دست پیدا کنند.

*هدف آمریکایی‌ها از این فشارها که مستقیماً بر دوش ملت ایران و بر مردم منطقه و شرکت‌های تجاری و اقتصادی جهان است و بر خلاف مقررات بین‌المللی هدف اصلی‌اشان به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است.

*آمریکایی‌ها مانع بزرگشان را در این منطقه حساس ایران سرافراز و قدرتمند می‌بینند و لذا هرگاه که ما در پیشرفت‌های داخلی توانستیم حرکت بزرگی بوجود آوریم آنها خود را پیش روی ملت ایران قرار دادند.

*البته بی‌تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید. ایران قدرتمندتر و سرافراز تر و مردم با هوشیاری و استقامت بیشتر خواهند ایستاد.

*توانستیم از تورم فزاینده جلوگیری کنیم و تورم را تک رقمی کنیم و رشد منفی را به رشد مثبت برسانیم و اشتغال را به نقظه مطلوب برسانیم اما این اهداف که با همکاری هم به دست آوردیم برای دشمنان ما قابل تحمل نبود.

*در سال ۹۶ توانستیم به رشد ۳.۷ دست یافتیم و ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم و رشد سرمایه گذاری از منهای ۱۷.۴ به مثبت ۳.۴ رسیدیم یعنی همه شاخص های ما شاخص‌های مثبت بود.

*ما در اوایل امسال با التهاباتی ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار کالا و در سایر بازارها مواجه شدیم.

*بعضی از سایت‌ها اعلام کردند که دولت کارها را رها کرده است.

*بعضی‌ها از ابرتورم گفتند و بعضی‌ها از اینکه ایران به زودی ونزوئلا خواهد شد در روزنامه‌ها نوشتند و خواستند مردم ناامید شوند.

*البته شاید بسیاری هدف سوء نداشتند اما دوستانی که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند آثارش برای نظام خطرناک خواهد بود.

*این همه بنگاه اقتصادی به عنوان شستا چقدر سودآوری دارد؟ ما در اقتصاد دولتی مشکل داریم.

*با قولی که وزیر جدید کار داده است، سال 98 سال عرضه بزرگ بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه‌ خواهد بود و ان شاء الله همه شستا به بازار سرمایه خواهد آمد.

*ما بخش خصوصی را تقویت نکردیم وگرنه امروز تاثیر تحریم بر کشور ما به مراتب کمتر بود.

*اگر بار بودجه بر دوش نفت نبود حتما تاثیر تحریم کمتر بود. ناسالم بودن اقتصاد کشور و ساختارهای اقتصادی و ساختار بودجه و وضعیت بانک‌ها و شرایط بانک‌ها مهم است.

تا زمانی که بانک ما سالم نشود، اقتصاد ما سالم نمی‌شود

*ببینید که یک موسسه غیرمجاز چگونه مردم و کشور و دولت را گرفتار کرد.

*ما امروز از هر زمان دیگری تلاش بیشتری برای اصلاح ساختار بانک‌ها داریم و یکی از مباحثی که در ستاد اقتصادی بیشترین زمان را به خود اختصاص داده است، مسایل بانکی است. تا زمانی که بانک ما سالم نشود، اقتصاد ما سالم نمی‌شود.

*ما در مالیات مشکل داریم. چه کسانی از مالیات معاف هستند و چه کسانی مالیات نمی‌دهند. مردم با شفافیت باید بدانند.

*بیشترین سود را دلال ها و سوداگران می‌برند و کمترین مالیات را آنان می‌دهند. ما باید شرایط را تسهیل کنیم نه آنکه در شرایط رکود مالیات را افزایش بدهیم. هرکسی که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتر بدهد. هرکه بامش بیشتر برفش بیشتر!

*ما در بودجه خیلی حرکت‌های مخفی داریم که باید آشکار شود بودجه ما باید شفاف باشد هیچ راهی برای نجات از فساد و رانت جز شفافیت نداریم.

*دولت ثروتمند است ولی همه این ثروت را در گاوصندوق گذاشیم و قفل کرده‌ایم.

*تحریم، ساختارهای غلط، جنگ روانی و بر مشکلات اقتصادی تاثیرگذار بود. اما دولت اقداماتی را در نظر گرفت تا بتواند التهابات را کنترل کند.

*بانک مرکزی تصمیم گرفت تا بنابر التهابات و اتفاقات روزمره تصمیم گیری نکند.

*امروز ما برعکس عمل کردیم. یعنی ذخایر بانک مرکزی از نظر اسکناس از هر روز دیگری بهتر است و مداخلات در بازار به حداقل رسیده است و تلاش برای مراودات با کشورها علی رغم تحریم ها ادامه دارد

*در واقع ثبات مالی و ارزی به ویژه بعد از 13 آبان طبق همان قولی که به مردم دادم، شرایط کشور آرام تر شد و آمریکا هر تیری که در کمان داشت رها کرد و مردم دیدند قدرت آنان چقدر است

*از توانمندی دولت برای سال بعد و سال های آینده باید بیشتر استفاده کنیم. ما ثروت و توانایی فراوانی داریم ولی همه آنها را در گاوصندوق گذاشیم و قفل کرده‌ایم

*دولت دارای باارزش‌ترین زمین‌ها در داخل شهرها در کنار شهرها و در مناطق مختلف کشور است

*من در استانی رفتم زمین بسیار وسیعی کنارش بود. گفتم این برای کجا است؟ گفتند برای فلان وزارتخانه است. از 30 سال پیش زمین را گرفته بود و می‌خواهد 40 سال بعد طرحی را پیاده کند. ما دارایی‌هایمان را نباید منجمد کنیم.

افزایش 20 درصدی حقوق‌ها

*حتما و بی‌تردید به فکر همه مناطق کشور و استان‌ها خواهیم بود. همان‌گونه که باید برای اصفهان دلسوزی کنیم باید برای همه کشور دلسوزی کنیم.

*آب به عنوان یک مساله مهم و اساسی برای ما مطرح است. بنابراین ما باید این مشکل را حل کنیم. ما باید اقدامات لازم را انجام بدهیم.

*ما برای عبور از مشکلات و معضلات باید همه توانایی را به کار بگیرد و در کنار آن مجلس همه توانایی خود را به کار بگیرد و ما باید از توانمندی خودمان برای شرایط بهتر سال آینده استفاده کنیم. در سیاست بودجه‌ای آینده مانند قبل چند نکته مهم است.

*اولین مساله در تحریم فشار به اقشار جامعه به ویژه دهک‌های پایین جامعه است. شرایط تورمی ما در ماه‌های گذشته مناسب نبود و مردم به زحمت افتادند. این مساله را در بودجه سال آینده لحاظ کردیم.

*اولا برای کالاهای اساسی و تسهیلات پزشکی با دلار نرخ 4200 تومان، حدود 13 میلیارد دلار برای 97 در نظر گرفتیم که در سال 98 این اعتبار را به 14 میلیارد دلار 4200 تومانی افزایش دادیم و از همه می‌خواهیم که دولت را همراهی کنند.

*دومین مساله برای افرادی است که حقوق ثابت دارند. دولت تصمیم گرفته است که حقوق سال بعد را 20 درصد افزایش دهد تا باری که بر دوش مردم افتاد کاهش پیدا کند. همچنین تصمیم گرفتیم که در چند نوبت اقدامات جبرانی و حمایتی را از طریق مبلغی که برای کالاهای ضروری است جبران کنیم و امیدواریم تا سال آینده یک بار دیگر انجام داده و این روند را در سال آینده ادامه بدهیم.

*طبق آمار طی 8 ماه سال جاری 31 میلیون و 500 هزار دلار صادرات نفتی داشتیم که نسبت به سال قبلتر 14 درصد رشد داشته و در بخش واردات حدود 12 درصد کاهش داشته‌ایم

*بنابراین تراز ما مثبت است که نزدیک به یک میلیارد سنجیده می‌شود. ولی زمانی کاهش واردات در حوزه کالاهای واسطه‌ای است که باید نسبت به تصمیم گیری شود

*ما تصمیم گرفتیم که تمام واردکنندگان می‌توانند مواد اولیه را در مناطق آزاد وارد و انبار کنند. این تصمیم را به خاطر تولید اتخاذ کردیم. همچنین تصمیم گرفتیم برای کالاهای ضروری، تسهیلاتی را فراهم کنیم

*بحث مهم دیگر بحث اشتغال است. سازمان برنامه و بودجه مکلف شد که با همه دستگاه های اجرایی بتواند طی توافقی برای اشتغال سال آینده حرکت بهتری داشته باشد. همین طور وزیر مسکن و راه و شهرسازی قول داده است که در 2 سال آینده بیش از 400 هزار واحد مسکونی برای بافت فرسوده و بیش از 500 هزار واحد مسکونی برای نوسازی اقدام کند.

*در بخش گردشگری تلاش داریم تا جاذبه گردشگری را بیشتر کنیم. و انشاالله با بخش های مربوطه به ویژه در حوزه اشتغال تلاش خواهیم کرد.

*در حوزه آب تلاش زیادی برای کاهش مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی دنبال خواهیم کرد و در سال آینده اقدامات مهمی انجام خواهد گرفت.

*در بخش کشت گلخانه ای تا اول دولت یازدهم 8 هزار هکتار کشت گلخانه ای داشتیم ولی حالا این میزان به بیش از 15 هزار هکتار رسیده است.

*آخرین نکته ما محیط زیست است. این مساله مهمی است و نسبت به آن برای سال آینده اقدامات ویژه خواهیم کرد. ما آب را شیرین خواهیم کرد و به بخش خصوصی منتقل خواهیم کرد. موضوع آب بسیار مهم و حیاتی است و همه مناطق حساس هستند و دولت باید به آن توجه کند. در محیط زیست بودجه آن را در نظر گرفتیم.

بودجه را دو سقفی کردیم

*بودجه امسال در مجموع با 407 هزار میلیارد تومان دو سقفی کردیم که در سقف دوم آن دو 20 هزار میلیارد ثانویه خواهد آورد. طبق دستورات مقام معظم رهبری اصلاحاتی در بودجه لحاظ کردیم.

*بودجه عمرانی هم 62 هزار میلیارد خواهد بود و امیدواریم تا بهمن ماه بودجه را از مجلس دریافت کرده و در اسفند بودجه را برای سال آینده اجرایی کنیم.

*در سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی هم در پیش خواهیم داشت که انشاالله در دهه پنجم انقلاب اسلامی سال مبارکی را در پیش خواهیم داشت.

روحانی در پایان سخنرانی خود در جلسه علنی مجلس، لایحه بودجه کل کشور سال 98 را به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تحویل داد و با هیات همراه خود صحن علنی مجلس را ترک کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.