کد مطلب: ۷۶۶۲۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آزادی رسانه در روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین/ «جنگ» یا «عملیات ویژه نظامی»؟

آزادی رسانه در روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین/ «جنگ» یا «عملیات ویژه نظامی»؟

دولت روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین علاوه بر بازداشت تعداد زیادی از معترضان به جنگ، هزاران وبسایت و رسانه خبری روسی را به جرم انتشار اخبار جعلی در خصوص «جنگ» مسدود کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت روسیه از زمان آغاز جنگ خود علیه اوکراین رسانه‌های روسی بسیاری را برای «جنگ» نامیدن آنچه کرملین «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین می‌خواند، تعطیل و سانسور کرده است. در سرتاسر روسیه، صدها پرونده مربوط به سخنرانی و اعتراضات ضدجنگ اکنون در دادگاه‌ها در حال بررسی است و 12 ماه گذشته را به بدترین دوره سرکوب سیاسی در تاریخ مدرن این کشور تبدیل کرده است.

به گزارش گروه حقوق بشر OVD-Info، سال گذشته حدود 20 هزار نفر به دلیل اعتراضات سیاسی و ضد جنگ بازداشت شدند. اولین خبرنگار این کشور نیز به جرم استفاده از واژه «جنگ» به 6 سال زندان محکوم شد.

بر اساس گفته این گروه، علیه حداقل 440 نفر شامل هنرمندان، کشیشان، معلمان، دانش آموزان و پزشکان پرونده‌های جنایی تشکیل شده است. بسیاری از آنها در انتظار محاکمه در زندان و برخی با محکومیت‌های تا 15 سال روبرو هستند. برخی دیگر نیز از کشور گریخته‌اند.

تعطیلی مطبوعات و رسانه‌ها در روسیه

به نقل از Financial Times ، مقامات، مطبوعات را تعطیل کرده‌اند، سخنرانی پیرامون جنگ را جرم‌انگاری و دستور بازداشت‌های خودسرانه و احکام شدیدی را صادر کرده‌اند. اکثر روزنامه‌نگاران و فعالان مجبور به ترک روسیه یا رفتن به زندان شده‌اند. این افراد به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به جنگ که به اعتقاد مقامات این کشور تعبیری نادرست از آنچه روسیه در اوکراین انجام می‌دهد به شمار می‌رود و همچنین بدنام کردن نیروهای مسلح متهم می‌شوند.

در حال حاضر هر گونه اشاره‌ای به جنگ و حرکت نیرو‌های مسلح روسیه به سمت اوکراین پیگیری قضایی و محکومیت به زندان را به دنبال دارد. حتی زمانی که روسیه شهر «ماریوپل» اوکراین را تخریب کرد به جرم صحبت کردن از این اقدام، چند نفر را زندانی کرد و در عین حال کرملین آشکارا از برنامه‌های خود را برای بازسازی ماریوپل ویران‌شده، که اکنون تحت اشغال روسیه است، تمجید می‌کرد.

به گزارش OVD-Info که این وقایع را زیر نظر دارد و کمک‌های حقوقی ارائه می‌کند، همچنین افزایش شدید خشونت و شکنجه توسط سرویس‌های امنیتی علیه بازداشت‌شدگان را در سال گذشته ثبت کرده است، OVD-Info، گفت: «ما همچنین شاهد استفاده از خشونت بسیار بیشتری علیه زنان هستیم. برای نمونه یک زن در نه ماهه بارداری خود بازداشت شد. یکی دیگر با یک نوزاد یک ماهه بازداشت شد و نوزاد تازه متولد شده نیز در ون پلیس قرار گرفت. وضعیت قبلاً هرگز این چنین نبوده است».

بر اساس گزارش ناظر حقوق اینترنتی Roskomsvoboda، سال گذشته بیش از 210 هزار وب‌سایت مسدود شدند. که شامل اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غربی و اکثر رسانه‌های مستقل روسی زبان بود. در نتیجه بسیاری از روس‌ها به استفاده از VPNها روی آوردند. حداقل نیم میلیون نفر از کشور گریخته‌اند که برخی به دلایل سیاسی بوده است.

اخیرا روسیه دسترسی به The Bell، یک رسانه خبری و از آخرین رسانه‌های مستقل روسیه که هنوز بسته نشده بود را از دسترس خارج کرد. روسیه از زمان حمله به اوکراین در سال گذشته ده‌ها سایت خبری را مسدود کرده و اغلب آنها را به انتشار اخبار «جعلی» متهم کرده است.

این رسانه که عمدتاً اخبار اقتصادی را پوشش می‌داد و یکی از معدود وب‌سایت‌های رسانه‌ای مستقل باقی‌مانده بود که پس از مسدود کردن Mediazona، Meduza و Novaya Gazeta توسط مقامات هنوز در اطلاع‌رسانی به مردم فعالیت می‌کرد.The Bell سال گذشته اعلام کرد که قرار است پوشش خبری درگیری در اوکراین را با اشاره به خطری که برای خبرنگارانش وجود دارد، متوقف کند، اما همچنان به انتشار گزارش‌هایی درباره تأثیرات تهاجم بر اقتصاد به کار خود ادامه داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.