کد مطلب: ۱۵۷۲۲۸

رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن طی ۸ سال

رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن طی ۸ سال

با احتساب رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن طی چهار سال گذشته می‌توان به این نتیجه دست یافت که حوزه صنعت و معدن در سال ۱۳۹۳ با بیشترین رشد ارزش افزوده مواجه بوده است.

از سال ۱۳۸۹ شاهد کاهش رشد ارزش افزوده بخش صنعت بوده‌ایم و در سال ۱۳۹۱ به رقم منفی ۱۰.۲ درصد در این بخش دست یافتیم. این در حالی است که از سال ۱۳۹۲ شاهد بهبود در رشد ارزش افزوده در بخش صنعت بوده و رشد به وجود آمده در سال ۱۳۹۳ ناشی از رشد بخش‌های خودروسازی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال ۱۳۹۴ رشد ارزش افزوده بخش صنعت به حدود منفی ۰.۳ درصد رسیده و در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد ۴.۶ درصدی در این بخش را داشته‌ایم که ناشی از رشد بخش‌های خودروسازی و محصولات شیمیایی و پتروشیمی بوده است.

در ذیل جدول مربوط به رشد ارزش افزوده بخش صنعت از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ آورده شده است.

رشد ارزش افزوده بخش صنعت

همچنین با توجه به این که در بخش معدن در سال ۱۳۹۵ اختلاف شدیدی بین ارقام مرکز آمار (رشد ۶۱ درصدی این بخش را بر اساس احتساب معدن اعلام کرده است، در حالی که رشد بخش نفت به تنهایی ۸۴ درصد بوده است) و بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس (منفی ۰.۳ درصدی) وجود دارد، رشد بخش معدن تا سال ۱۳۹۴ در نمودارها لحاظ شده است.

این در حالی است که رشد بخش معدن، (منفی یا مثبت) با توجه به این که کشور دراین حوزه صاحب فناوری نیست بیشتر نتیجه تغییر (افزایش یا کاهش) قیمت‌های جهانی یا میزان صادرات دراین حوزه بوده است.

در ذیل جدول مربوط به رشد ارزش افزوده بخش معدن از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ آورده شده است.

رشد ارزش افزوده بخش معدن

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.