کد مطلب: ۲۸۹۵۵۸

دو کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

رشد نرخ سود با بورس چه می‌کند؟

رشد نرخ سود با بورس چه می‌کند؟

افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر وضعیت بازار سرمایه و قیمت سهام چه تاثیری می‌گذارد؟ دو کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با نزدیک شدن به سررسید سپرده‌های بانکی با نرخ ۱۸ تا ۲۳ درصد برخی از کارشناسان اقتصادی احتمال می‌دهند که شورای پول و اعتبار در روز‌های آینده به منظور جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی و نرخ تورم درکشور نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهد و برخی دیگر از اقتصاددان بر این باورند که اگر دولت اقدام به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نکند اقتصاد ایران با چالش خروج ۸۵۰ هزار میلیارد تومانی سپرده‌های بلند‌مدت از بانک‌ها مواجه خواهد شد. از نگاه آنها این مساله باعث افزایش حجم نقدینگی و نرخ تورم می‌شود. یکی از بازارهایی که همواره با افزایش یا کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی دستخوش تغییرات می‌شود، بازار سرمایه است.

برخی کارشناسان معتقدند با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، نقدینگی‌ از بازار سرمایه خارج شده و روانه بانک‌ها برای سپرده‌گذاری می‌شود. همچنین با توجه به اینکه نقدینگی حاصل از خرید سهام برخی صنایع با نرخ بیش از 22 درصد در صندوق‌ها سپرده‌گذاری شده است معمولا با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ممکن است قیمت سهام برخی نهادهای بزرگ از جمله صنایع بانکی نیز افزایش پیدا کند.

تاثیر افزایش نرخ سود بانکی بر بورس

در خصوص تاثیر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر وضعیت بازار سرمایه و قیمت سهام در بورس، محمد گرجی‌آرا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: بدون شک در یک مقطع زمانی کوتاه‌مدت بازار سرمایه نسبت به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی یک واکنش هیجانی از خود نشان خواهد داد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می‌رسد در شهریورماه امسال نرخ‌ سود بیش از 20 درصد برای سپرده‌های بانکی مصوب شود، تصریح کرد: با توجه به سر رسید شدن 168 هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در 12 شهریورماه امسال، بدون شک یکی از تدابیر بانک مرکزی افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی خواهد بود.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با بیان ایینکه واکنش بازار سرمایه به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی کوتاه‌مدت است، تصریح کرد: در حال حاضر از سوی برخی صندوق‌ها به پول‌های بزرگ نرخ سالانه بیش از 23 درصد سود پرداخت می‌شود، بنابراین افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تاثیر چندانی در افزایش قیمت سهام شرکت‌ها نخواهد داشت و روند صعودی شاخص کل بورس در شهریور ماه امسال پس از یک وقفه کوتاه‌مدت ادامه پیدا خواهد کرد.

خروج نقدینگی از بازار در گرو ریسک‌پذیری سهامداران

همچنین مجید محمدعلیزاده آرانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز، در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نقدینگی از بازار سرمایه خارج می‌شود یا خیر؟ گفت: خروج نقدینگی از بازار سرمایه به درصد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای وسوسه سرمایه‌گذاران و همچنین درجه ریسک‌پذیری سهامداران بستگی دارد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: میزان افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی باید به اندازه‌ای باشد که سرمایه‌گذار یا سهامدار را مجاب به انتقال نقدینگی از بازار سرمایه به بازار پول کند، در این صورت افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث خروج نقدینگی از بازار سرمایه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین خروج نقدینگی از بازار سرمایه به درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران هم بستگی دارد. به عبارت ساده‌تر اگر سرمایه‌گذاران درجه ریسک‌پذیری پایینی داشته باشند ترجیح می‌دهند که نقدینگی خود را بدون دغدغه و استرس با دریافت سودی در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، اما اگر درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بالا باشد طبیعتا فرصت و ظرفیت‌هایی برای استفاده حداکثری از بازار سرمایه وجود دارد، بنابراین رغبت و تمایلی برای انتقال سرمایه خود به بازار پول نخواهند داشت.

آرانی عنوان کرد: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تاثیر مستقیمی بر روی قیمت سایر سهام‌ نخواهد داشت، بلکه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تنها بر روی نرخ سهام صنایع بانکی تاثیر دارد.

محمدعلیزاده آرانی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث افزایش قیمت سهام برخی نمادها می‌شود؟ افزود: در صورتی که نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش پیدا کند به دنبال آن نرخ تسهیلات اعطایی به بنگاه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. زمانی که نرخ سود تسهیلات بانکی افزایش پیدا کند میزان درآمد بانک‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تاثیر مستقیمی بر روی قیمت سایر سهام‌ نخواهد داشت، بلکه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تنها بر روی نرخ سهام صنایع بانکی تاثیر دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.