کد مطلب: ۴۴۱۱۸۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

رشد ۲۷ درصدی قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت / توافق مجدد برای کاهش تولید چقدر عملی است؟

رشد ۲۷ درصدی قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت / توافق مجدد برای کاهش تولید چقدر عملی است؟

با افزایش امیدها برای حصول یک توافق برای کاهش عرضه، قیمت نفت در هفته‌ اول آوریل با رشد ۲۷٫۵ درصدی مواجه شد. اما به‌گفته بسیاری از تحلیلگران، تولیدکنندگان قادر نخواهند بود که نسبت به کاهش‌های عمیق متعهد باشند.

درحالی‌که با شروع جنگ نفتی از سوی عربستان سعودی از یک‌سو و کاهش تقاضا به‌دلیل شیوع کرونا از سوی دیگر، قیمت نفت با افت قابل توجهی مواجه شده بود، در معاملات روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته به روند صعودی بازگشت.

به‌گزارش تجارت‌نیوز ، هر بشکه نفت خام برنت که در اولین روز از معاملات (روز دوشنبه) با قیمت ۲۶٫۹۶ دلار معامله می‌شد، روز جمعه به ۳۴٫۱۱ دلار رسید و به این ترتیب، طلای سیاه در هفته گذشته، رشد ۲۷٫۵ درصدی را تجربه کرد.

از مهم‌ترین دلایل این رشد قیمت، افزایش امیدها برای حصول یک توافق برای کاهش عرضه نفت است.

جنگ نفتی عربستان (افزایش عرضه و در نظر گرفتن تخفیف‌های بی‌سابقه برای خریداران) زمانی آغاز شد که روسیه نسبت تمدید توافق کاهش تولید مخالفت کرد.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت نفت را در هفته اول آوریل نشان می‌دهد:

قیمت نفت

رشد ۲۷٫۵ درصدی قیمت نفت در هفته اول آوریل

روند صعودی قیمت نفت از روز پنج‌شنبه زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار کاهش عرضه هماهنگ‌شده برای مهار سقوط قیمت نفت شد. پس از آن اوپک اعلام کرد که نشست اعضای خود و سایر کشورهای تولیدکننده نفت را در جلسه‌ای اضطراری و به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد کرد.

پیش‌تر اعلام شده بود که این جلسه فردا، دوشنبه برگزار می‌شود اما خبرگزاری رویترز از تعویق احتمالی این جلسه به دلیل مذاکرات بیشتر درباره کاهش تولید خبر داد.

با این حال برخی از کارشناسان، از جمله تحلیلگران در موسسه UBS بر این باورند که تولیدکنندگان نمی‌توانند نسبت به کاهش‌های عمیق متعهد باشند و احتمالا روند نزولی قیمت نفت ادامه خواهد یافت.

به‌گفته تحلیلگران در موسسه گلدمن سَکس نیز حتی اگر توافقی حاصل شود، هماهنگی‌های مورد نیاز برای اجرای توافق با تاخیر و به‌تدریج انجام می‌شود.

در حال حاضر صحبت از کاهشِ تولید ۱۰ میلیون بشکه نفت در جهان است و تحلیلگران می‌گویند، ریاض و مسکو به‌دنبال مشارکت سایر کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا هستند.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.