کد مطلب: ۳۸۴۱۳۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

رشد ۵ درصدی قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت

رشد 5 درصدی قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت

در هفته گذشته قیمت نفت تحت تاثیر سه عامل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، احتمال تمدید توافق کاهش تولید و تضعیف تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین پنج درصد رشد کرد.

قیمت نفت که از اواخر ماه آپریل (فروردین-اردیبهشت) روند کاهشی به خود گرفته بود، در اولین روز باز شدن بازارهای جهانی (دوشنبه) در واکنش به سخنان مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اندکی افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آنکه دو نفتکش در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند، مایک پومپئو اعلام کرد، واشینگتن اقدامات لازم را برای تضمین امنیت ناوگان و عبور و مرور آزادانه از آبراه‌های خلیج فارس انجام خواهد داد.

تنش‌ها در منطقه از بهار سال گذشته، زمانی که ترامپ اعلام کرد از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، آغاز شد. رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های پیشین، با هدف کاهش دسترسی ایران به بازار جهانی تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کرد.

در معاملات روز سه‌شنبه نیز قیمت نفت برنت با چهار سنت افزایش به ۶۰٫۹۸ دلار رسید.

بانک آمریکایی مریل لینچ نیز در یادداشتی چشم‌انداز خود از رشد تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی را به ۰٫۹۳ میلیون بشکه در روز و برای سال ۲۰۲۰ به یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است. از مهم‌ترین دلایل کاهش این چشم‌انداز، نگرانی‌ها از تشدید تنش‌های تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین است.

این بانک که پیش‌تر قیمت‌های ۶۸ و ۵۸ دلار را برای نفت خام برنت و نفت خام آمریکا در سال جاری پیش‌بینی کرده بود، حالا این ارقام را به ۶۳ دلار و ۵۶ دلار تغییر داده است.

روز چهارشنبه نیز به دنبال انتشار اخبار مربوط به حملات راکتی به شرکت نفت خارجی در بصره عراق و همچنین اعلام ترامپ مبنی بر اینکه در حاشیه اجلاس G20 با رئیس‌جمهور چین دیدار خواهد کرد، قیمت نفت اندکی افزایش یافت.

هر بشکه نفت خام برنت در معاملات این روز به ۶۲٫۲۹ دلار و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با قیمت ۵۴٫۳۱ دلار معامله شد.

قیمت نفت در ساعت‌های ابتدایی روز پنج‌شنبه نیز در پی کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا و توافق اوپک بر سر نشست رسمی خود بیش از یک درصد صعود کرد. پس از سرنگونی پهباد آمریکایی در آب‌های ایران اما در اواسط روز قیمت نفت با رشد چهار درصدی مواجه شد و هر بشکه نفت خام برنت به 65 دلار به ازای هر بشکه رسید.

در معاملات روز جمعه نیز قیمت هر بشکه نفت خام برنت به 65.20 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با قیمت 57.43 دلار معامله شد.

به‌طو ر کلی قیمت نفت تحت تاثیر سه عامل، افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، نزدیک شدن به برگزاری نشست اوپک در وین و تضعیف تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین پنج درصد رشد کرد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.