کد مطلب: ۲۳۷۶۷۵

روندی که ناگهان نزولی شد؛ کاهش ۳ هزار میلیاردی اسکناس‌های در دست مردم

روندی که ناگهان نزولی شد؛ کاهش 3 هزار میلیاردی اسکناس‌های در دست مردم

برای اولین مرتبه طی دهه اخیر، در سال 1396 (تا بهمن ماه این سال) روند اسکناس و مسکوک در دست اشخاص (مردم) نسبت به سال قبل از خود نزولی شد و با کاهش سه هزار میلیارد تومانی به 36.5 هزار میلیارد تومان رسید.

فریبا تاجدینی: با گسترش ابزار‌های پرداخت الکترونیکی، سهم اسکناس در دست مردم به مرور زمان کاهش یافته است. جایگزینی نظام نوین پرداخت الکترونیکی به جای ابزارهای پرداخت سنتی نظیر اسکناس و مسکوک و انواع چک‌ها باعث شده مردم پول فیزیکی کمتری را به همراه خود داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آمار رسمی بانک مرکزی اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در سال 1396 با کاهشی حدود سه هزار میلیارد تومان همراه بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی طی یک دهه اخیر اسکناس و مسکوک در دست مردم از 7.9 هزار میلیارد تومان در سال 1386 به 36.5 هزار میلیارد تومان در بهمن ماه سال 1396 رسید، یعنی به میزان 357 درصد رشد داشته است.

طی این سال‌ها بیشترین میزان رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم در سال 1387 بوده است که در قیاس با سال 1386، حدود 98 درصد رشد داشت، یعنی حجم اسکناس‌ها به جای اینکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری یا به اشکال دیگر سرمایه‌گذاری شود در دست مردم مانده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی یک دهه اخیر هرساله اقتصاد ایران شاهد رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم بوده است اما در سال 1396 روند معکوس شد و با کاهش هفت درصدی، اسکناس و مسکوک در دست مردم به 36.5 هزار میلیارد تومان رسید.

2

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.