کد مطلب: ۵۲۴۷۱۳

سازمان نظام پزشکی: روند واکسیناسیون کرونا در کشور باید سرعت بگیرد

تزریق تنها ۱۶۱ هزار دوز واکسن در کشور

تزریق تنها ۱۶۱ هزار دوز واکسن در کشور

مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: واکسیناسیون کرونا با واکسن اسپوتنیک شروع شد اما با گذشت بیش از یک ماه از شروع این واکسیناسیون هنوز تعداد افراد واکسینه شده در کشور اندک (حدود ۱۶۱ هزار واکسن تزریق شده) است و با توجه به اینکه هر نفر باید دوباره واکسن بزند تا ایمنی ایجاد شود، این تعداد واکسن تزریق شده تعداد زیادی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: روند واکسیناسیون کرونا در کشور کند است و باید سرعت بگیرد. تزریق واکسن برای جمعیتی محدود در مقایسه با جمعیت عمومی منتطر واکسن بسیار ناچیز است.

حسین کرمانپور افزود: نقدی که به روند واکسیناسیون کرونا در کشور هست این است که کند است، باید از هر طریقی که می توانیم واکسن کرونا وارد کنیم و به واکسیناسیون سرعت بخشیم، این تعداد چند صدهزار واکسن وارد شده در مقابل جمعیت میلیونی ایران میزان قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دست به دست هم بدهند تا هر چه سریعتر واکسن وارد کشور و تزریق شود، مردم پس از یکسال تحمل محدودیت خسته شده اند و می خواهند کنار هم باشند، به هر حال دولتمردان تلاش می کنند اما هنوز میزان واکسیناسیون کرونا زیاد نیست.

کرمانپور گفت: واکسیناسیون کرونا با واکسن اسپوتنیک شروع شد اما با گذشت بیش از یک ماه از شروع این واکسیناسیون هنوز تعداد افراد واکسینه شده در کشور اندک (حدود ۱۶۱ هزار واکسن تزریق شده) است و با توجه به اینکه هر نفر باید دوباره واکسن بزند تا ایمنی ایجاد شود، این تعداد واکسن تزریق شده تعداد زیادی نیست.

وی گفت: واکسن اسپوتنیک وی که از روسیه وارد شده باید در دمای منفی ۲۰ درجه نگهداری شود و حمل و نقل آن به اقصی نقاط کشور هم موضوع مهمی است و ممکن است تعدادی از آن در حمل و نقل آسیب ببیند. واکسن های دیگری هم از چین و هند و کوبا وارد شده است.

کرمانپور ادامه داد: تعداد زیادی از مردم بر اساس اولویت وزارت بهداشت ( اول کادر درمان و بعد سالمندان و معلولان) منتظر واکسن هستند، هر چند ایمنی واکسن ۱۰۰درصد و زدن واکسن به معنای کنار گذاشتن پروتکل ها نیست اما به حال برای مردم آرامش می آورد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به خیز جدید کرونا گفت: موج افزایشی کرونا تقریبا از اواسط بهمن ۹۹ شروع شد و فعلا در برخی مناطق مثل خوزستان بیشتر خودنمایی کرده و این نشان می دهد که بر خلاف موج های گذشته مردم بیشتر حواسشان هست. نکته مهم درباره خیز جدید کرونا این است که با ویروس جهش یافته مواجه هستیم، جهش ویروس یک امر طبیعی و سیر قابل پیش بینی ویروس است که ممکن است در هر کشوری از جمله ایران نیز رخ دهد.

وی ادامه داد: مهم این است که مردم از سفر و دورهمی پرهیز کنند و در هر شرایطی اصول بهداشت کرونا را رعایت کنند، مهمترین اقدام شست و شوی مداوم دست ها با آب و صابون، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی به خصوص در جاهایی که تراکم جمعیت بالاست مثل آسانسورها، متروها، اتوبوس ها و پرهیز از حضور جمعی در مراکز سربسته است.

کرمانپور گفت: نگرانی اصلی اکنون شیوع ویروس جهش یافته در کشور است. اگر مناطق آلوده به این ویروس قرنطینه و کنترل شوند و می توان این وضعیت را مدیریت کرد و البته این کار باید به صورت استانی انجام شود. مردم و مسئولان در استانها بهتر می توانند کنترل کنند.

وی ادامه داد: واقعا امیدوارم با رعایت مردم و پرهیز از سفر و دورهمی آمار کرونا بالا نرود، به خودم امید می دهم که با رعایت مردم آمار بالا نمی رود چون با شنیدن هر خبر فوت کرونا افسرده و ناراحت می شوم چون می دانم چه اتفاقاتی برای خانواده های آنها می افتد. اگر موارد ابتلا بالا برود به تبع آن موارد بستری و مرگ ها هم بالا می رود و اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است سطح خدمات بهداشتی و درمانی به شکل مطلوب نباشد.

به گزارش ایرنا، مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند که تا پایان سال ۹۹ برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از گروه های پر خطر شامل کادر درمان، سالمندان و معلولان واکسن کرونا تزریق می شود. با توجه به دو دوزه بودن واکسن هر نفر، این میزان واکسیناسیون مستلزم در اختیار داشتن دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن کروناست.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا در آخرین هفته اسفند اعلام کرد: طبق قولی که داده بودیم تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از یک میلیون نفر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان واکسن کرونا را دریافت می کنند.

وی گفته بود: تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار واکسن کرونا از انواع مختلف وارد کشور شده است ۴۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی وارد کشور شده است. همچنین ۲۵۰ هزار واکسن اهدایی سینوفارم چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن کواکسین شرکت بهارات هند و ۱۰۰ هزار واکسن کوبایی Soberana (برای انجام فاز سه مطالعه بالینی) وارد کشور شده است.

رئیسی گفته بود قرار است ۳۷۵ هزار دوز دیگر از واکسن هندی کوواکسین نیز وارد کشور شود و در مجموع یک میلیون و ۲۶۰ هزار دوز واکسن کرونا خواهیم داشت. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز از بارگیری دومین محموله واکسن کرونای هندی در ۲۶ اسفند خبر داد اما علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از اولین جلسه این ستاد اعلام کرد که هندی ها هنوز محموله دوم واکسن کوواکسین را به ایران نداده اند، بنابراین تا پایان سال ۹۹ حدود ۸۸۵ هزار دوز واکسن کرونا وارد ایران شد که ۱۰۰ هزار دوز آن برای مطالعه بالینی است.

پنجم فروردین امسال (۱۴۰۰) چهارمین محموله واکسن اسپوتنیک روسی نیز به تعداد ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده و به این ترتیب مجموع واکسن های کرونای وارد شده به کشور به ۹۸۵ هزار دوز رسید که البته با توجه به آزمایشی بودن ۱۰۰ هزار دوز واکسن کوبایی، تعداد واکسن های قابل تزریق برای جمعیت هدف ۸۸۵هزار دوز است.

جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو (۷ فروردین) اعلام کرد: تاکنون ۶۹۵ هزار واکسن وارداتی کرونا در شبکه بهداشتی کشور برای تزریق توزیع شده و ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن تلقیح شده که مطابق برنامه واکسیناسیون، عمده دریافت کنندگان این واکسن ها کارکنان خط مقدم درمان بوده اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز پیش از این خرید حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس خبر داده بود که به گفته او قرار بود حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دوز آن تا پایان سال ۹۹ وارد کشور شود اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه (۷ فروردین) پس از برگزاری اولین جلسه ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: از سبد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری کردیم. قرار شد چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا تا پایان سال ۹۹ از این سبد به ایران تحویل داده شود اما مقدار آن را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز رساندند. قرار بود این مقدار تا قبل از سال تحویل ایران شود که محقق نشد و طبق آخرین خبرها ۱۴ فروردین تحویل داده خواهد شد.

آخرین خبر از واردات واکسن را نیز دیروز حسن روحانی، رئیس جمهوری اعلام کرد. به گفته او با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا بخش خصوصی می تواند با ارز نیمایی البته زیر نظر وزارت بهداشت واکسن کرونا وارد کنند تا گروه هایی از مردم که تمایل دارند بتوانند از این واکسن ها استفاده کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مفلوک ها …
    درب و داغون ترین کشور کره زمین …
    تنها کشوری که موضوع واکسن رو سیاسی کرد …تجارت نیوز این خبر رو توی اینستاگرامت هم کار کن که اون جا راحت بیام حرفم رو بزنم

    • ناشناس

      الکی اعتراض نکنین،
      حالا دو روز واکسن دیر شد، عوضش همه کالاها ارزان، ارزش پول ملی بالا، کالا ها در دسترس، بهترین خودرو رو با اقساط طولانی در منزل تحویل میدم به شما، بهترین خطوط حمل و نقل هوایی رو دارید.
      با تمام دنیا بهترین روابط سیاسی ، تجاری رو دارید. دیگه چی می خواهید.
      عوض اینکه به شرکت در انتخابات فکر کنید، دنبال واکسن هستید.
      خب با پول خرد تو جیبتون با هواپیما برید یه کشور خارجی، واکسن بزنید، به هفته هم گردش کنید، برگردید کشور. تمام.

  • ناشناس

    واکسن که حق ما هست نمیدین ما هم که رای حقمون هست به شما نمیدیم خخخخ