کد مطلب: ۸۰۱۰۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکورد آلودگی هوای پایتخت در سال گذشته/ خودروهای فرسوده بلای جان شهروندان تهرانی

رکورد آلودگی هوای پایتخت در سال گذشته/ خودروهای فرسوده بلای جان شهروندان تهرانی

بررسی داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد، سال گذشته آلودگی هوا در تهران رکورد زد. سال گذشته، 170روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک برای پایتخت ثبت شد. به عبارتی حدود نیمی از سال شهروندان تهرانی هوای آلوده تنفس کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، تهران فردا (شنبه) با خیزش گرد و غبار مواجه است و به نوعی شهروندان هوای آلوده تنفس می‌کنند. اما روند آلودگی هوا در تهران، طی سال‌های اخیر چگونه بود؟ علت اصلی هوای آلوده پایتخت چیست؟

صحبت از یک روز و دو روز نیست؛ زنجیره روزهایی که شهروندان تهرانی و کلانشهرهای دیگر با آلودگی هوا مواجه هستند، آنقدر طولانی‌ست که میان شعارهای اعتراضات سال گذشته نیز راه باز کرد.

هوای آلوده سالانه نفس بسیاری از ایرانیان را تنگ و جانشان را می‌گیرد. به روایت وزارت بهداشت سالانه بیش از 20 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. سال گذشته تهران بیش از 130 روز با هوای ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک مواجه بود.

رکورد روزهای هوای ناسالم در سال 1401

سال گذشته اما شمار روزهای هوای ناسالم و بسیار ناسالم نسبت به هشت سال گذشته رکورد زد. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گزارشی به مقایسه روزهای آلوده طی سال‌های اخیر پرداخت.

بر اساس داده‌های این شرکت، سال گذشته در 133 روز آلاینده ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون و آلاینده ازن طی 47 روز بالاتر از حد مجاز ثبت شد.

همشهری نیز در این مورد نوشته سال گذشته 29 روز ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون، یک روز دی اکسید گوگرد و 2 روز دی اکسید نیتروژن بالاتر از حد مجاز بود. در برخی از روزها نیز بیش از یک آلاینده بالاتر از حد مجاز ثبت می‌شد.

به طور کلی در سال 97، در تهران مجموعا 74 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و در سال گذشته 132 روز ثبت شده است. به عبارتی تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس طی هشت سال گذشته، تقریبا دو برابر شد.

بررسی داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد، سال گذشته 170روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک برای پایتخت ثبت شد. به عبارتی حدود نیمی از سال، شهروندان تهرانی هوای آلوده تنفس کردند.

مهم‌ترین منبع آلودگی پایتخت

بنا بر داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منابع متحرک یا همان خودروهای در حال تردد در تولید گازهای آلاینده سهم 83 درصدی و در تولید ذرات معلق سهم 61 درصدی دارند. به عبارتی مهم‌ترین منبع آلودگی هوا در پایتخت عنوان شده‌اند.

منابع متحرک پایتخت شامل تاکسی، اتوبوس واحد، مینی‌بوس، اتوبوس سرویس، خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت و کامیون است.

فعالیت 17 میلیون خودرو و موتورسیکت فرسوده در کشور

نکته مهم در این مورد، سهم خودروها و اتوبوس‌های فرسوده در این لیست است. پیش از این جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای تهران به تجارت‌نیوز گفت: «تهران دو هزار اتوبوس فعال دارد که همه این اتوبوس‌ها فرسوده هستند.»

خودروها و موتورسیکلت‌ها هم چندان وضعیت قابل قبولی ندارند. سال گذشته تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور در یک برنامه تلوزیونی درباره وضعیت خودروهای فرسوده در کشور گفت: «47 درصد خودروها در کشور معادل 17 میلیون وسیله نقلیه، فرسوده هستند.»

به گفته جانشین رئیس پلیس راهور از این میان 7 میلیون دستگاه در کلانشهرها در حال ترددند. برخی مقامات دیگر هم آمار دیگری ارائه کردند.

پیش از این مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مرکز اسقاط گفته بود: «حدود 10 میلیون موتورسیکلت، 5.3 میلیون خودرو و 250 هزار خودرو دیزلی فرسوده در کشور وجود دارد.

به گفته رئیس انجمن صنفی مرکز اسقاط از این تعداد خودروی فرسوده در کشور، بالغ بر 1.3 خودرو سهم تهران و حومه است و در این منطقه تردد دارند.

خسارت 11 میلیاردی به سلامت مردم

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز درباره وضعیت خودروهای فرسوده در کشور و اسقاط آنها گفت: «اگر اسقاط خودرو تعطیل شود یعنی 80 درصد آلایندگی هوا و خسارت 11 میلیاردی به سلامت مردم را نادیده گرفته‌ایم.»

رفیعی همچنین گفت: «همین حالا هم در تامین شربت سرماخوردگی و داروهای ساده دچار مشکل هستیم، حالا می‌خواهند بیماری‌های صعب‌العلاج هم به اینها اضافه کنند.» به گفته او 80 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور و 45 درصد سواری کشور فرسوده است.

حالا باید دید امسال فکری به حال وضعیت بحرانی آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران می‌شود یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.