کد مطلب: ۷۱۸۴۰۵

آغاز ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۲ از فردا/ تغییرات کنکور

آغاز ثبت‌نام کنکور 1402 از فردا/ تغییرات کنکور

ثبت‌نام نوبت اول کنکور سراسری از فردا یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا شنبه ۱۴ آبان ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کنکور هر ساله پای ثابت اخبار است و در این سال‌ها دست‌خوش تغییراتی بوده است. حذف کنکور، تاثیر معدل دیپلم در نتیجه آزمون، برگزاری کنکور دو مرحله‌ای در دهه ۷۰ تنها بخشی از تصمیماتی هستند که درباره آزمون ورود به دانشگاه‌ها گرفته‌ شده است. کنکور ۱۴۰۲ با تغییراتی جدید امسال اجرایی می‌شود.

به نقل از ایسنا، فارغ از آنچه بر این ماراتن طاقت‌فرسا از دهه ۴۰شمسی تا به امروز گذشته است؛باید به این موضع اشاره کرد که سال ۱۴۰۲یک نقطه عطف برای کنکور به‌حساب می‌آید. قرار است اولین تغییرات اساسی در شیوه برگزاری این غول سرنوشت‌ساز پس از کش‌وقوس‌های فراوان اجرایی شود.

بنابر اظهارات دست‌اندرکاران برگزاری کنکور، مصوبه کنکوری اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ریشه در تصمیم مجلس شورای اسلامی در سال ۸۷ دارد. در این راستا، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در یک نشست خبری که در نخستین روز از تابستان سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: «سال ۱۳۸۷، قانونی در مجلس تصویب شد که به قانون «حذف کنکور» معروف شد. این قانون تاکید داشت که تا سال ۹۲ کنکور به‌صورت صددرصدی حذف شود. سوابق تحصیلی به شکل آزمون‌های سراسری و کشوری جایگزین کنکور شود.»

اگرچه این تصمیم اتخاذ می‌شود، اما عملا اجرایی نمی‌شود، به‌گفته پورعباس، علت حذف نشدن کنکور، سوابق تحصیلی دانش‌آموزان بود و تاثیر سوابق تحصیلی صرفا ۱۰درصد آن هم برای داوطلبان سال دوازدهم اعمال شد که البته برای این تاثیرسوابق نیز بعضا گفته شد که استانداردهای لازم را ندارد و نقدهایی به آن وارد بود.

پس از اینکه قانون حذف کنکور تنها روی کاغذ ماند، مجلس، قانون جدیدی در رابطه با سنجش و پذیرش در سال ۱۳۹۲ تصویب کرد. بر اساس این قانون، سقف زمانی برای حذف کنکور تعیین نشد و تاثیر سوابق تحصیلی تا حد ممکن لحاظ‌ شد.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چگونه کلید خورد؟

مصوبه اصلی در رابطه با کنکور ۱۴۰۲ تحت عنوان «سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵تیر سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب و ابلاغ شد. منصور کبکانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره این مصوبه می‌گوید: هرگونه تخطی از اجرای این مصوبه موجب پیگرد قانونی است.

۱۵تیر ماه سال ۱۴۰۰، شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات کنکور مصوبه‌ای داشت و مقرر شد این مصوبه از کنکور ۱۴۰۲ اجرایی شود. بر این اساس، سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه‌ها نقش بیشتری خواهد داشت، به‌نحوی که سهم آموزش‌وپرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۴۰درصد و سهم کنکور سراسری ۶۰درصد خواهد بود. همچنین داوطلبان کنکور سراسری فقط به پرسش‌های دروس تخصصی پاسخ می‌دهند و دروس عمومی تنها در سوابق تحصیلی ارزیابی می‌شود.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌نحوه محاسبه سابقه تحصیلی و نمره کنکور محدود نمی‌شود بلکه درباره دفعات برگزاری کنکور هم تصمیم‌گیری کرده است. بنابر این مصوبه، کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و نتایج آن تا دو سال اعتبار دارد.

براساس ماده ۵ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها می‌توانند برای رشته‌محل‌های پرطرفدار شرط معدل و نمره کنکور لحاظ کنند؛ این مؤلفه‌ها باید توسط شورای سنجش و پذیرش تایید شود و حداقل ۲سال قبل از پذیرش دانشجو، اعلام عمومی شود. اگرچه چنین تصمیمی اتخاذ شده، اما تاکنون توضیحی از سوی سازمان سنجش و دانشگاه‌ها درباره شرایط سال جاری ارائه نشده است.

پس از اعلام این مصوبه، اگرچه برخی از کارشناسان آموزشی و برخی از نمایندگان مجلس از تریبون‌های مختلف به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاداتی وارده کرده‌اند، اما اعضای شورا دلیل اصلی تصمیمشان را بهادادن به عمق یادگیری دانش‌آموزان و تقویت جایگاه نظام آموزش‌وپرورش کشور و جایگاه مقدس معلمان پرتلاش این بخش بیان می‌کنند. به گفته دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در سال‌های اخیر، بهادادن به عمق یادگیری دانش‌آموزان و تقویت جایگاه نظام آموزش‌وپرورش کشور و جایگاه مقدس معلمان پرتلاش در سایه مهارت‌های تست‌زنی و کلاس‌های کنکور، گم‌شده و به‌تدریج در خطر اضمحلال کامل قرار گرفته بود.

زمان ثبت‌نام نوبت اول کنکور سراسری از فردا یکشنبه ۸ آبان آغاز می‌شود و روز شنبه ۱۴ این ماه به پایان می‌رسد و ثبت‌نام نوبت دوم کنکور نیز از ۱۵ تا ۲۱فروردین ۱۴۰۲ انجام می‌شود. با توجه به اینکه کنکور ۱۴۰۲ در دو مرحله برگزار می‌شود، آزمون نوبت نخست در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰دی ماه سال جاری برگزار می‌شود. نوبت دوم این آزمون نیز در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی چگونه است؟

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، میزان تاثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان متغییر است و تاثیر آن در سال‌های بعدی افزایش می‌یابد. سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰درصد با تاثیر قطعی در نمره‌کل نهایی است.

1

داوطلبان باید توجه کنند، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان ۴۰درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ است. میزان تاثیر دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز ۱۰درصد قطعی است.

حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، ۲۶درصد عمومی ۱۴درصد تخصصی در سال ۱۴۰۲؛ ۲۸درصد عمومی و ۲۲درصد تخصصی در سال ۱۴۰۳ و ۳۰درصد عمومی و ۳۰درصد تخصصی برای سال ۱۴۰۴ و پس از آن درنظر گرفته شده است.

سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌خارجه به میزان ۲۶درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه می‌شود.

ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش‌وپرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌آموزش کشور است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.