کد مطلب: ۷۱۴۷۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سودسازی ناچیز یک بانک دولتی/ زیان انباشته بانک مسکن چقدر است؟

سودسازی ناچیز یک بانک دولتی/ زیان انباشته بانک مسکن چقدر است؟

انتشار صورت‌های مالی بانک مسکن نشان داد که این مجموعه دولتی زیان انباشته بالایی داشته و در سال ۱۴۰۰ سود ناچیزی به دست آورده است.

امیررضا سولقانی - به گزارش تجارت‌نیوز ، انتشار صورت‌های مالی برخی شرکت‌های دولتی، رسانه‌ها را با این ابهام مواجه ساخته که دلیل بازدهی پایین مجموعه‌های تحت هدایت دولت چیست؟ یکی از این مجموعه‌ها بانک مسکن بود که در سال ۱۴۰۰ تنها موفق به کسب سودی معادل ۱.۷ میلیارد تومان شده است.

بانک مسکن یا بانک رهنی؟

بانک مسکن در دی ماه سال ۱۳۱۷ با نام اولیه بانک رهنی شروع به کار کرد. با این حال یک سال پس آن توانست فعالیت خود را در بخش املاک و مستغلات آغاز کند. در ادامه بانک مسکن در مهر ماه ۱۳۵۸ از ادغام بانک رهنی و چند شرکت فعال در حوزه ساختمان و وام مسکن تشکیل شد.

روند صعودی اما ناکافی سودسازی بانک مسکن

بر اساس صورت مالی منتشر شده بانک مسکن، این بانک در سال ۱۴۰۰ درآمد ۲۰ هزار و ۲۲۶ میلیارد تومانی از تسهیلات اعطایی خود به دست آورد که در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۳۷ درصد افزایش داشته است. در حالی که میزان سود پرداختی به سپرده‌گذاران در این سال خبر از افزایش ۳۱ درصدی نسبت به سال ۹۹ می‌دهد.

همین امر موجب افزایش دو هزار و ۶۷۲ میلیارد تومانی خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری یا سود ناخالص بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ شده است. به دنبال آن درآمد عملیاتی این بانک در سال ۱۴۰۰ با جهش ۷۳ درصدی همراه بوده و به ۹ هزار و ۱۴ میلیارد تومان رسیده است.

با وجود اینکه بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ عملکرد بهتری از سال ۹۹ داشته اما با افزایش هزینه‌های عمومی و مالی این بانک، برای جبران زیان انباشته سنگین خود راهی سخت و دشوار دارد.

درآمد و تسهیلات اعطایی بانک مسکن

سود بانک مسکن به ۲ میلیارد تومان هم نرسید!

با بررسی صورت‌های مالی بانک مسکن مشاهده می‌شود که این بانک اگرچه زیان‌ده نبوده اما عملکرد قابل قبولی هم نداشته است. به نحوی که سود خالص بانک مسکن در پایان سال ۱۴۰۰ حتی به دو میلیارد تومان هم نرسید. به همین منظور تغییر محسوسی در زیان انباشته سال ۹۹ ایجاد نشد و همچنان زیان انباشته این بانک بیش از پنج هزار و ۳۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

سودسازی بانک مسکن

بهبود کفایت سرمایه به لطف افزایش سرمایه

طبق صورت‌های مالی منتشر شده بانک مسکن در سامانه کدال، سرمایه این بانک پس از افزایش سرمایه ۱۵۶درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس بانک مسکن مانند سال ۹۹ توانست نرخ کفایت سرمایه خود را بهبود بخشیده و از ۸.۷۴ درصد به ۱۰.۲۲ درصد برساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    عجب روزگاری ست .شد اما نباید میشد و حالا که شد اینچنین شد ‌