کد مطلب: ۶۲۲۰۶۳

۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در ۱۲ بانک

۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در ۱۲ بانک

بررسی صورت‌های مالی ۲۷ بانک در کشور بیانگر این است که ۱۲ بانک زیان انباشته نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی صورت مالی ۲۷ بانک کشور نشان می‌دهد در آخرین صورت‌های مالی ۱۲ بانک زیان انباشته نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی ثبت شده و در ۱۵ بانک نیز سود انباشته ۴۳ هزار میلیارد تومانی مشاهده می‌شود.

به نقل از روزنامه فرهیختگان ، طبق اطلاعات صورت‌های مالی، در برخی از بانک‌ها مقدار زیان انباشته به قدری بالاست که این اعداد را شاید در هیچ‌جای دنیا نتوان مشاهده کرد. برای مثال زیان انباشته بانک آینده ۵۰ برابر سرمایه این بانک و زیان انباشته بانک سرمایه ۹۶ برابر سرمایه ثبت شده این بانک است.

براساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در صورتی که زیان انباشته یک شرکت به ۵۰ درصد سرمایه پایه آن برسد، هیات‌مدیره یا باید سرمایه شرکت را افزایش دهد یا اعلام ورشکستگی و انحلال کند.

در قوانین پولی و بانکی کشور ماده یا بندی مربوط به سازوکار ورشکستگی وجود ندارد و به همین دلیل قوانین عام شرکت‌ها برای بانک‌ها نیز جاری است.

در چند سال گذشته در مورد موسسات مالی و اعتباری این اتفاق رخ داد و اختیار آنها را بانک مرکزی در دست گرفت و تلاش کرد ساختار مالی آنها را اصلاح کند که در بسیاری از موارد این اقدام بانک مرکزی موفقیت‌آمیز نبود و ادغام و انحلال‌ها هزینه‌های بسیار هنگفتی را به مردم تحمیل کرد.

به واسطه هزینه امنیتی و سیاسی بسیار بالا؛ پرواضح است دولت‌ها در ایران اجازه اعلام ورشکستگی به بانک‌ها را نخواهند داد اما پرداخت ضرر و زیان سهامداران بانک‌هایی که مورد سوءاستفاده موسسان یا دولت قرار گرفتند از جیب همه ملت هم دور از انصاف و عدالت است. فروش اموال و املاک مازاد، تغییر مدیریت بانک‌های ناسالم، قطع دست دولت و موسسان بانک‌های ناسالم از منابع بانک‌ها، نقد کردن تسهیلات غیرجاری و ایجاد قوانین و مقررات جدی برای مهار سوءاستفاده اشخاص زیرمجموعه بانک‌ها از منابع بانک‌ها، توجه جدی به بهداشت اعتباری و اعتبارسنجی تسهیلات کلان، توجه به اصل متنوع‌سازی دارایی‌ها و جلوگیری از ریسک تمرکز ازجمله راهکارهایی است که دولت باید برای ساماندهی وضعیت بانک‌های زیان‌ده به‌کار گیرد.

زیان انباشته ۳۰۰هزار میلیارد تومانی ۱۲ بانک

براساس آخرین صورت‌های مالی منتشرشده از سوی بانک‌های کشور، از مجموع ۲۷ بانک بررسی‌شده کشور، ۱۲ بانک خصوصی و دولتی دارای زیان انباشته و ۱۵ بانک فاقد زیان انباشته هستند.

طبق اطلاعات صورت‌های مالی، مجموع زیان انباشته ۱۲ بانک ۲۹۹ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان است. طبق آمارها، بالاترین رقم زیان انباشته مربوط به بانک خصوصی آینده با ۸۱ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان است.

پس از این بانک، بانک دولتی ملی با ۶۷ هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان سال ۱۳۹۹ (آخرین صورت مالی) دوم است. بانک خصوصی سرمایه با ۳۸ هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان سوم است. با توجه به اینکه بانک سپه پس از ادغام با بانک‌های نظامی صورت‌مالی ارائه نکرده، با در نظر گرفتن اطلاعات ارائه‌شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که رقم زیان این بانک را ۳۵ هزار میلیارد تومان ذکر کرده، این بانک چهارمین بانک با بالاترین زیان انباشته است.

بانک شهر پنجمین بانک است که با ۲۳ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان زیان انباشته، ازجمله بانک‌های پرریسک کشور است. بانک ایران‌زمین با ۲۰ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان، بانک پارسیان با ۱۱هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان، بانک کشاورزی با هفت‌هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان (تا پایان سال ۱۳۹۹)، بانک دی با ۷/۷هزار میلیارد تومان؛ بانک مسکن (تا پایان سال ۱۳۹۹) با ۳٫۲ هزار میلیارد تومان، بانک توسعه صادرات (تا پایان سال ۱۳۹۹) با ۱۲۵۱ میلیارد تومان و بانک توسعه تعاون با ۹۴۹میلیارد تومان زیان انباشته به ترتیب در رتبه‌های ششم تا دوازدهم قرار دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینم یه سناروی جدید از قبل نقشه شده است اول گزارش می دند تو سایت می گذارند بعد از بانک مرکزی اعتبار طلب می کنند اگه نشد اعلام ورشکستگی ….هدف: برای به جیب زدن پول مردم ….کی به کیه …هر آقازاده ای دنبال فرصته سهم خودشو برداره ببره خارج . مگر فکر می کنید صاحبان و سهامداران اصلی این بانکها و …کی ها هستند.

  • ناشناس

    یعنی باید سپرده رو از بانک آینده برداریم

    • مهراب

      100درصد بدون تعلل

    • ناشناس

      من که همیشه سر وقت سود سپرده را از بانک گرفتم

    • ناشناس

      من امروز رفتم آز بانک آینده برداشتم

  • ناشناس

    لطفا لیست بانکهای بدون ریسک را منتشر کنید، البته اگر بانکی مانده کا نامش را نبرده باشید.?

  • ناشناس

    والا در همشونو ببندید و قرنطین اعلام فرمایید.کرونا مثل اینکه نوع جدیدش افتاده تو بانک‌های کشور.

  • ناشناس

    خدا را شکر شنیدم بانک اینده اموال زیاد داره

  • درویش

    لطف نموده هر دوازده بانک زیان ده را پلپ کنید و با پانزده بانک دیگر همکاری گسترده داشته باشید و تعداد شعب این پانزده بانک را به میزانی که جوابگوی کل مردم ایران باشد گسترش دهید بلخره بین خوب و بد باید تفاوتهایی باشد تا مفسدان به خود اجازه سوئ استفاده ندهند

  • ناشناس

    ظاهراً این رسانه مجازی عمدا با برخی از مراکز درآمد و سرمایه گذارها .مثل بانک آینده با خصومت خبر پخش میکند و با بعضی ها مثل خودرو سازان باتبلیغ اینکه مردم از قرعه کشی و پرداخت پول به آنها جام مانده آند حرکت میکند.دلیل این رسانه چیست؟

    • ناشناس

      این خبرگزاری مرتبط با ایران خودرو و بانک تجارت هستش، دلیل این اخبار هم همین هستش

  • ناشناس

    این بدهی ها به دلیل وام های نجومیه ی که پولدارها با امضا های طلایی گرفتند ، ولی اشکالی نداره دولت اسکناس بدون پشتوانه چاپ می‌کنه و بدهی شون رو پرداخت می‌کنه. با چاپ اسکناس بدون پشتوانه پایه پولی و تورم و گرانی بیشتر میشه و اقشار فقیر فقیر تر و پولدارها پولدار تر میشن . بالاخره باید یک جوری پدر جوانان و اقشار ضعیف رو درآورد و پولدارها رو پولدار تر کرد یا نه ؟؟؟

  • ناشناس

    سرمایه مردم در بورس را نابود کردن حالا نوبت نابود کردن سرمایه مردم در بانک ها شده

  • ناشناس

    هیج خبری نیست راحت واسوده بخوابید فقط شاید کاندوم گران شود چون با زیان انباشته بانکها ارتباط مستقیم دلره